Búda Bývalá stodola na samote Bielovci

Keď sme v júni s Milanom plánovali putovanie po trase Čadca – Portáš – Horná Maríková, márne som hľadal nejaké možnosti ubytovania v okolí sedla Semeteš. Našiel som len súkromnú chatu, no bola v našom termíne obsadená. Spali sme napokon v Turzovke, hoci sme objavili v sedle Semeteš novootvorený penzión U Cipára. No a hoci sme sa pri umeleckom artefakte pri samote Bielovci zastavili, perfektnú možnosť prespania som objavil až v auguste pri túlaní sa Javorníkmi, pre zmenu s manželkou. Pár metrov od smerovníka sú tri drevenice a za prvou z nich je pod stromami, trochu schovaná, celkom slušne zachovaná stodola.

Javorníky: samota Bielovci
750 m n. m.
8 ľudí na podlahe s vlastným spacím vakom a karimatkou
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
studňa za chalupou
Spojenie
sedlo Semeteš (bus) - Bielovci (červená značka)
Dalšie info
stodola na horskej samote, ktorá je využívaná na rekreačné účely
Zrušené od
roku 2014

- po zelenej z Veľkého Rovného-Ivor (bus) 1 h,
- po žltej z Dlhého Poľa-Hlaváčovci od smerovníka Nad riekou 1.15 h,
- po žltej a červenej z Vysokej nad Kysucou 1.50 h,
- po zelenej a červenej z Dlhej nad Kysucou 2.35 h.

Ide o trojpriestorovú stodolu s plechovou strechou v perfektnom stave. Stojí na miernom svahu a preto sa v prostrednej časti asi ťažko bude dať prespať. Je tu ohnisko, takže i v nečase sa dá pri rozumnom ohníku ohriať, či variť pod strechou. Miestnosti na ľavej a pravej strane nemajú dvere a tá na pravej strane ani podlahu. Zato ľavá má aj podlahu v perfektnom stave a v priestore cca 4 x 4 m sa určite pohodlne vyspí 8 ľudí. Kto však nechce spať na tvrdom, potrebuje karimatku. Hoci steny sú tvorené neutesnenými brvnami, myslím si že dnu ani pri daždi s vetrom neprší. Dreva je v okolitých lesoch dostatok.

Na samote som našiel dve studne. Jedna z nich je však zamknutá. Druhá je voľne prístupná, no voda je dosť hlboko a voda sa dá asi nabrať len nádobou na špagáte. Kto by mal chuť na niečo iné, 20 minút po červenej je v sedle Semeteš krčma, kde okrem čapovania aj varia. Voda sa dá nabrať aj z prameňa na zelenej značke 20 minút pred smerovníkom Bielovci pri ďalšej samote so zaujímavou tabuľou – Vrcholový tábor.

Kto je umelecky založený, môže si pozrieť Galériu v prírode na Javorníckom chodníku. Jedno dielo je pri smerovníku Bielovci, ďalšie v sedle Semeteš a tu je aj v prístrešku 1 ks guľovitého pieskovcovitého zlepencového útvaru. 14 km od sedla Semeteš sa nachádza Korňanský ropný prameň, Klokočovské skálie, 22 km je vzdialené Kysucké múzeum v Čadci, 34 km Historická úvraťová železnička a Múzeum Kysuckej dediny vo Vychylovke. Rozhľadňa na Kamenitom je vzdialená 1.35 h. Vo východiskových obciach k samote Bielovci je možné na požiadanie si pozrieť na Obecnom úrade vo Veľkom Rovnom a v budove bývalej školy v Dlhom Poli drotárske múzeá. Keďže minimálne druhá drevenica slúži asi ako rekreačný objekt, predpokladom využitia tejto drevenice pre nás tulákov je samozrejmá nevyhnutnosť zachovania čistoty po opustení stodoly a celkovo nehlučné správanie.