Búda pri Tokárni

16.09.11
Neďaleko obce Majdan v pohorí Čergov, skoro v samom závere doliny potoka Tokáreň, sa nachádza drevená stavba, ktorá môže poslúžiť ako vhodné miesto na prenocovanie alebo núdzový úkryt. Konštrukcia stavby je veľmi jednoduchá a zrejme slúži ako úkryt pre lesných robotníkov, keďže sa v interiéri nachádzajú staré gumáky, rukavice, fľašky od borovičky...

Čergov vždy bol a stále je mojou srdcovou záležitosťou, avšak s prenocovaním pod strechou je to v pohorí pomerne dosť problematické. Najlepšou možnosťou je Chata Čergov, alebo útulňa Drina pod Čergovom. Obe tieto stavby sú od seba vzdialené asi kilometer. Vzhľadom k tomu, že útulňa pod Minčolom je zamknutá, možnosť prenocovania pod strechou sa sústredí len v okolí vrcholu Čergov. Alebo tiež v útulni a vyhliadke Žobrák, ktorý je až na úplnom východe pohoria. Pričom stredná a západná časť pohoria ostáva bez útulne. Dúfam, že skromný článok o jednoduchej búde pomôže pri plánovaní si prechádzok alebo viacdenných túr po krásnom Čergove.

Búda sa nachádza takmer v závere údolia potoka Tokareň pri zelenej značke, hneď vedľa lesnej cesty, ktorou značka vedie. Nie je možné ju prehliadnúť.

Pôdorys stavby je obdĺžnikový približne 2 x 3 metre s plechovou strechou. Steny búdy sú obité doskami, bez utesnenia, takže pri bočnom daždi alebo silnom vetre prepúšťajú. Búda neponúka žiadne zariadenie. Len holé steny a strechu nad hlavou, na podlahe sa váľa veľa odpadu a špiny, takže v prípade prenocovania je nutné si miesto najprv vyčistiť, prípadne nanosiť konáre, alebo igelit pod podložku na spanie pre maximálne 5 nocľažníkov.

Zdroje vody

V okolí nie je ohnisko a ani prameň. Hneď za búdou tečie potok Tokáreň. Na prvý pohľad je vodný tok krásny a čistý, ale vyššie po prúde prebieha ťažba dreva a olejové škvrny na zemi a rozrytá pôda od lesných strojov na čistote vody istotne nepridávajú. Prameň som pri tejto búde neobjavil, najbližšie zdroje vody sú buď v obci Majdan alebo po prúde niektorého z potôčikov, ktoré sa vlievajú do Tokárne.

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma

Túra Strimba – výstup z Koločavy Ukrajina nás ako Východniarov láka svojou blízkosťou dlho, lenže všetky turistické plány brzdí predstava hodín v kolónach na hranici. Akosi sme to neustále odkladali a nechávali na inokedy. Na začiatok mája sme si všetci konečne vybavili voľno na predĺžený víkend a vybrali sme sa spoznať okolie známej a možno aj komerčnej dediny Koločava a Sinevirského národného parku. 11/02/20 Stanislav Ďurica Svet
Túra Nepríjemnosti v rokline Cheile Someșului Cald Predĺžený víkend v rumunskom pohorí Apuseni sme trávili v útulnom kempe Poiana Glavoi a turistiku sme si plánovali tak, aby sme sa vždy mohli do kempu vracať. Posledný deň nášho rumunského dobrodružstva sme sa rozhodli stráviť v rokline Cheile Someșului Cald. To sme si romanticky vysnívali peknú prechádzku, skutočnosť však vôbec nebola taká príjemná ako sme dúfali. 04/02/20 Stanislav Ďurica Svet
Túra Stolica – okruh z Rejdovej Na prelome novembra a decembra počasie praje turistike aj vo vyšších polohách. Hory ešte stále nepokryla súvislá vrstva snehu, ktorej by som sa rád vyhol. Po prezeraní máp a možností ubytovania na noc volím okruh z Rejdovej na najvyšší vrchol Slovenského rudohoria - Stolicu. No trasu by som pokojne mohol nazvať aj exkurziou po kalamitiskách a rúbaniskách. 31/01/20 Stanislav Ďurica Stolické vrchy

Útulňa Predná Gálová na Smrečinke Kedysi tu boli krásne smrečiny a chodníčky porastené machom, na zamokrených miestach drevené lávky, aby sa dalo bezpečne ísť lesom. Dnes je tu les vyrúbaný a Prednú Gálovú pretínajú zvážnice, ktoré tu vyrástli ako huby po daždi, keď sa začala likvidovať kalamita. Čo ostalo, sú krásne výhľady na Kráľovu hoľu, hrebeň Vysokých Tatier a údolie Slanej. Tiež veľa čučoriedok, brusníc a výborná voda v studničke pod Prednou Gálovou. Tak sa v mapách nazýva lokalita a pretína ju Cesta hrdinov SNP. dnes Anna Lenkeyová Volovské vrchy
Príbeh Ako sme držali bobríka hladu Raz, keď sme vandrovali kdesi v Slovenskom rudohorí, večer, sediac pri ohni a oddychujúc po celodennom trmácaní sa, sme začali spomínať na naše krátke, ale o to nezabudnuteľnejšie členstvo v Skautingu. Boli sme vtedy veľmi mladí a Skauting bol v tej dobe zakázaný, a tak sa naše spomienky točili iba okolo niektorých akcií, ktoré nám utkveli v pamäti. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Belianske Tatry – zimná túra na Chatu Plesnivec Horské chaty sú tradične obľúbený cieľ, a tak sa aj predposledný deň zimných prázdnin, ktorý trávime v Tatrách, rozhodujeme práve pre túry na ne. Delíme sa na dve výkonnostné družstvá, osemročný Kubko ide s tatom na Chatu pri Zelenom plese, štvorročný Maťko so mnou na Chatu Plesnivec. 20/02/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma
    • Čergov: na zelenej značke medzi smerovníkom Tokareň a sedlom Lysina
    • šírka: 49.19254 ° SŠ
    • maximálne 5 ľudí vo vlastnom spacom vaku a s vlastnou podložkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • obec Majdan, prípadne pramene potôčikov v okolí
    • bez lavíc a stola (len holé steny)