Búda pri Tokárni

16.09.11
Neďaleko obce Majdan v pohorí Čergov, skoro v samom závere doliny potoka Tokáreň, sa nachádza drevená stavba, ktorá môže poslúžiť ako vhodné miesto na prenocovanie alebo núdzový úkryt. Konštrukcia stavby je veľmi jednoduchá a zrejme slúži ako úkryt pre lesných robotníkov, keďže sa v interiéri nachádzajú staré gumáky, rukavice, fľašky od borovičky...

Čergov vždy bol a stále je mojou srdcovou záležitosťou, avšak s prenocovaním pod strechou je to v pohorí pomerne dosť problematické. Najlepšou možnosťou je Chata Čergov, alebo útulňa Drina pod Čergovom. Obe tieto stavby sú od seba vzdialené asi kilometer. Vzhľadom k tomu, že útulňa pod Minčolom je zamknutá, možnosť prenocovania pod strechou sa sústredí len v okolí vrcholu Čergov. Alebo tiež v útulni a vyhliadke Žobrák, ktorý je až na úplnom východe pohoria. Pričom stredná a západná časť pohoria ostáva bez útulne. Dúfam, že skromný článok o jednoduchej búde pomôže pri plánovaní si prechádzok alebo viacdenných túr po krásnom Čergove.

Búda sa nachádza takmer v závere údolia potoka Tokareň pri zelenej značke, hneď vedľa lesnej cesty, ktorou značka vedie. Nie je možné ju prehliadnúť.

Pôdorys stavby je obdĺžnikový približne 2 x 3 metre s plechovou strechou. Steny búdy sú obité doskami, bez utesnenia, takže pri bočnom daždi alebo silnom vetre prepúšťajú. Búda neponúka žiadne zariadenie. Len holé steny a strechu nad hlavou, na podlahe sa váľa veľa odpadu a špiny, takže v prípade prenocovania je nutné si miesto najprv vyčistiť, prípadne nanosiť konáre, alebo igelit pod podložku na spanie pre maximálne 5 nocľažníkov.

Zdroje vody

V okolí nie je ohnisko a ani prameň. Hneď za búdou tečie potok Tokáreň. Na prvý pohľad je vodný tok krásny a čistý, ale vyššie po prúde prebieha ťažba dreva a olejové škvrny na zemi a rozrytá pôda od lesných strojov na čistote vody istotne nepridávajú. Prameň som pri tejto búde neobjavil, najbližšie zdroje vody sú buď v obci Majdan alebo po prúde niektorého z potôčikov, ktoré sa vlievajú do Tokárne.

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Túra Spišské Bystré – náučné chodníky Predstavíme si dva miestne náučné chodníky, ktoré by sme momentálne márne hľadali v mapových podkladoch rôznych výrobcov. A práve táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktorý nás sem priťahuje. Máme sľúbené pieskovcové útvary, zdokumentovanú banícku a partizánsku históriu, a hlavne malebné výhľady na okolie Kozích chrbtov. dnes Roman Matkovčík Nízke Tatry
Útulňa Útulňa pod Kečkou V Starohorských vrchoch vznikla nová útulňa, ktorá svojou polohou blízko červenej turistickej značky E8 môže poslúžiť ako alternatíva hlavne pre nízkotatranských hrebeňovkárov alebo SNP-čkarov. Samozrejme, aj pre každého turistu, ktorému vyhovuje viac interiér, ako prístrešok v Hiadeľskom sedle. Cestu k útulni označuje šípka. Objekt je oficiálne táborisko v NP Nízke Tatry. Prenocovať tu však nemôžete v priestore okolo chaty v stanoch, ale len vnútri. včera Pavol Horváth Starohorské vrchy
Reportáž Za medveďmi do Tichej doliny Po jarnom pozorovaní vtákov prišlo v auguste na pozorovanie väčších zvierat, a to rovno medveďov. Vybrali sme sa za nimi do Tichej doliny v Tatrách. Tichá dolina je jednou z najdlhších slovenských dolín, a keďže medvede sa tu pozorujú na viacerých stanovištiach, je praktické vzdialenosť medzi nimi preklenúť bicyklom. 20/09/19 Soňa Mäkká Reportáže

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma
    • Čergov: na zelenej značke medzi smerovníkom Tokareň a sedlom Lysina
    • šírka: 49.19254 ° SŠ
    • maximálne 5 ľudí vo vlastnom spacom vaku a s vlastnou podložkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • obec Majdan, prípadne pramene potôčikov v okolí
    • bez lavíc a stola (len holé steny)