Búda pri Tokárni

16. 09. 2011
Neďaleko obce Majdan v pohorí Čergov, skoro v samom závere doliny potoka Tokáreň, sa nachádza drevená stavba, ktorá môže poslúžiť ako vhodné miesto na prenocovanie alebo núdzový úkryt. Konštrukcia stavby je veľmi jednoduchá a zrejme slúži ako úkryt pre lesných robotníkov, keďže sa v interiéri nachádzajú staré gumáky, rukavice, fľašky od borovičky...

Čergov vždy bol a stále je mojou srdcovou záležitosťou, avšak s prenocovaním pod strechou je to v pohorí pomerne dosť problematické. Najlepšou možnosťou je Chata Čergov, alebo útulňa Drina pod Čergovom. Obe tieto stavby sú od seba vzdialené asi kilometer. Vzhľadom k tomu, že útulňa pod Minčolom je zamknutá, možnosť prenocovania pod strechou sa sústredí len v okolí vrcholu Čergov. Alebo tiež v útulni a vyhliadke Žobrák, ktorý je až na úplnom východe pohoria. Pričom stredná a západná časť pohoria ostáva bez útulne. Dúfam, že skromný článok o jednoduchej búde pomôže pri plánovaní si prechádzok alebo viacdenných túr po krásnom Čergove.

Búda sa nachádza takmer v závere údolia potoka Tokareň pri zelenej značke, hneď vedľa lesnej cesty, ktorou značka vedie. Nie je možné ju prehliadnúť.

Pôdorys stavby je obdĺžnikový približne 2 x 3 metre s plechovou strechou. Steny búdy sú obité doskami, bez utesnenia, takže pri bočnom daždi alebo silnom vetre prepúšťajú. Búda neponúka žiadne zariadenie. Len holé steny a strechu nad hlavou, na podlahe sa váľa veľa odpadu a špiny, takže v prípade prenocovania je nutné si miesto najprv vyčistiť, prípadne nanosiť konáre, alebo igelit pod podložku na spanie pre maximálne 5 nocľažníkov.

Zdroje vody

V okolí nie je ohnisko a ani prameň. Hneď za búdou tečie potok Tokáreň. Na prvý pohľad je vodný tok krásny a čistý, ale vyššie po prúde prebieha ťažba dreva a olejové škvrny na zemi a rozrytá pôda od lesných strojov na čistote vody istotne nepridávajú. Prameň som pri tejto búde neobjavil, najbližšie zdroje vody sú buď v obci Majdan alebo po prúde niektorého z potôčikov, ktoré sa vlievajú do Tokárne.

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma

Predstavenie Multifunkčná mikina Aclima WarmWool z merina Každý outdoorový nadšenec, turista či športovec dobre pozná výhody funkčného oblečenia a netreba mu ich nejako zvlášť predstavovať. Preto sa vyhnem obsiahlym textom o niečom, čoho je plný internet. Rovno prejdem k predstaveniu zaujímavého kúska termobielizne z dielne nórskej spoločnosti Aclima – multifunkčnej mikiny z merina. 16/12/20 Stanislav Ďurica Oblečenie
Túra Päť vihorlatských pralesov za dva dni Na turistike mám najradšej jej rôznorodosť - jeden deň môže byť človek na štítoch v Tatrách, potom v dolinách Slovenského raja, v jaskyni, v lužnom lese, v historických mestečkách... možností je vždy neúrekom. A jednou z nich je aj obyčajné motanie sa nádhernými lesmi či dokonca pralesmi a spoznávanie prírody v jej najprirodzenejšej forme. My sme sa počas veľkonočných sviatkov vybrali takto spoznávať pralesy vo Vihorlatských vrchoch. 29/02/20 Stanislav Ďurica Vihorlatské vrchy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. 27/02/20 Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy

Túra Slovenskom 5: Slovenské rudohorie Piata časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Volovské vrchy, Slovenský kras, Revúcku vrchovinu, Stolické vrchy a Muránsku planinu, čiže všetko pohoria Slovenského rudohoria. dnes Pavel Forgáč Muránska planina, Revúcka vrchovina, +
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. včera sponzorovaný článok Mapy a knihy

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma
    • Čergov: na zelenej značke medzi smerovníkom Tokareň a sedlom Lysina
    • šírka: 49.19254 ° SŠ
    • maximálne 5 ľudí vo vlastnom spacom vaku a s vlastnou podložkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • obec Majdan, prípadne pramene potôčikov v okolí
    • bez lavíc a stola (len holé steny)