Búda pri Tokárni

16. 09. 2011
Neďaleko obce Majdan v pohorí Čergov, skoro v samom závere doliny potoka Tokáreň, sa nachádza drevená stavba, ktorá môže poslúžiť ako vhodné miesto na prenocovanie alebo núdzový úkryt. Konštrukcia stavby je veľmi jednoduchá a zrejme slúži ako úkryt pre lesných robotníkov, keďže sa v interiéri nachádzajú staré gumáky, rukavice, fľašky od borovičky...

Čergov vždy bol a stále je mojou srdcovou záležitosťou, avšak s prenocovaním pod strechou je to v pohorí pomerne dosť problematické. Najlepšou možnosťou je Chata Čergov, alebo útulňa Drina pod Čergovom. Obe tieto stavby sú od seba vzdialené asi kilometer. Vzhľadom k tomu, že útulňa pod Minčolom je zamknutá, možnosť prenocovania pod strechou sa sústredí len v okolí vrcholu Čergov. Alebo tiež v útulni a vyhliadke Žobrák, ktorý je až na úplnom východe pohoria. Pričom stredná a západná časť pohoria ostáva bez útulne. Dúfam, že skromný článok o jednoduchej búde pomôže pri plánovaní si prechádzok alebo viacdenných túr po krásnom Čergove.

Búda sa nachádza takmer v závere údolia potoka Tokareň pri zelenej značke, hneď vedľa lesnej cesty, ktorou značka vedie. Nie je možné ju prehliadnúť.

Pôdorys stavby je obdĺžnikový približne 2 x 3 metre s plechovou strechou. Steny búdy sú obité doskami, bez utesnenia, takže pri bočnom daždi alebo silnom vetre prepúšťajú. Búda neponúka žiadne zariadenie. Len holé steny a strechu nad hlavou, na podlahe sa váľa veľa odpadu a špiny, takže v prípade prenocovania je nutné si miesto najprv vyčistiť, prípadne nanosiť konáre, alebo igelit pod podložku na spanie pre maximálne 5 nocľažníkov.

Zdroje vody

V okolí nie je ohnisko a ani prameň. Hneď za búdou tečie potok Tokáreň. Na prvý pohľad je vodný tok krásny a čistý, ale vyššie po prúde prebieha ťažba dreva a olejové škvrny na zemi a rozrytá pôda od lesných strojov na čistote vody istotne nepridávajú. Prameň som pri tejto búde neobjavil, najbližšie zdroje vody sú buď v obci Majdan alebo po prúde niektorého z potôčikov, ktoré sa vlievajú do Tokárne.

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma

Túra Päť vihorlatských pralesov za dva dni Na turistike mám najradšej jej rôznorodosť - jeden deň môže byť človek na štítoch v Tatrách, potom v dolinách Slovenského raja, v jaskyni, v lužnom lese, v historických mestečkách... možností je vždy neúrekom. A jednou z nich je aj obyčajné motanie sa nádhernými lesmi či dokonca pralesmi a spoznávanie prírody v jej najprirodzenejšej forme. My sme sa počas veľkonočných sviatkov vybrali takto spoznávať pralesy vo Vihorlatských vrchoch. 29/02/20 Stanislav Ďurica Vihorlatské vrchy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. 27/02/20 Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy
Túra Strimba – výstup z Koločavy Ukrajina nás ako Východniarov láka svojou blízkosťou dlho, lenže všetky turistické plány brzdí predstava hodín v kolónach na hranici. Akosi sme to neustále odkladali a nechávali na inokedy. Na začiatok mája sme si všetci konečne vybavili voľno na predĺžený víkend a vybrali sme sa spoznať okolie známej a možno aj komerčnej dediny Koločava a Sinevirského národného parku. 11/02/20 Stanislav Ďurica Svet

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Jelšavský hrad a Skalka Hurá!!! Koronokríza takmer skončila a môžeme konečne ísť na náš prvý tohoročný viacdňový pobyt. Tento raz nazrieme do regiónu Gemer. Niektoré časti Gemera poznáme celkom dobre, no oblasť okolo Revúcej a Jelšavy je pre nás Terra incognita. Je načase to zmeniť. Veľkým lákadlom sú tri hrady, na ktorých som ešte nebola – Jelšavský, Šivetický a Rákoš. včera Danka Tomášiková Revúcka vrchovina
Túra Hrebienok – Tatranská Lomnica Jarné prázdniny sme sa nakoniec rozhodli stráviť vo Vysokých Tatrách. Ako východiskový bod vyhrala Tatranská Lomnica, odkiaľ sa dá v pohode všade dostať vláčikom a nemusím riešiť presuny autom, ani plné parkoviská. A keď sme boli vo Vysokých Tatrách, nemohli sme minúť Studenopotocké vodopády. 09/07/20 Martina Haratíková Vysoké a Belianske Tatry

Búda pri Tokárni 16/09/11 00:00 nová téma
    • Čergov: na zelenej značke medzi smerovníkom Tokareň a sedlom Lysina
    • šírka: 49.19254 ° SŠ
    • maximálne 5 ľudí vo vlastnom spacom vaku a s vlastnou podložkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • obec Majdan, prípadne pramene potôčikov v okolí
    • bez lavíc a stola (len holé steny)