Bývalý prístrešok Luby

23.09.11
Keď sme s Milanom vyrážali na júnový vander Javorníkmi, na Hikingu bol zaznamenaný len jeden prístrešok na našej plánovanej trase a to pri kaplnke v osade Záblatie. O to viac sme boli prekvapení, keď sme na trase medzi Vrchriekou a Záblatím našli prístrešok aj so studničkami.
Pozor, objekt je od jesene 2018 nepoužiteľný. Pri plánovaní túr s ním nerátajte!

Prístrešok sa nachádza priamo na červenej z Vrchrieky do Melocika. Trasa trvá 1.10 h:

- po žltej z Veľkého Rovného, časť Ivor (bus) cez Vrchrieku a ďalej po červenej za 1.30 h,
- po žltej z Vysokej nad Kysucou (bus) cez Solíkovcov a ďalej po červenej za 2.20 h,
- po červenej od rázc. U Melocika (bus) za 0.30 h,
- po zelenej od Veľkého Rovného, časť Ivor (bus) cez Záblatie a ďalej po červenej za 1.30 h.

Drevená stavba je bez bočných stien s pôdorysom cca 4 x 4 m. Strecha je kvalitná, veď ide o nový prístrešok. V prostriedku sa nachádza veľký a štyri menšie pne. Pravdepodobne slúžia na stolovanie. Podlaha nie je upravená a je pokrytá lístím. Treba mať pod spací vak izolačnú podložku. Myslím, že aj v prípade dažďa poskytne úkryt piatim turistom. Z dvoch strán je totiž prístrešok krytý okolitým svahom. Ale dve vhodne pripevnené celty by mohli odstrániť aj tento problém. Pred prístreškom je ohnisko a je tu dokonca vrece na odpadky. Tie by sme si však mali zobrať so sebou.

Pri príchode od Vrchrieky je po 20–tich minútach na ľavej strane zastrešený prameň s veľmi dobrou vodou. Za 15 minút ste pri prístrešku, kde je tiež studnička, no keď sme tu boli, voda v nej bola stojatá. Komu by nevyhovovali tieto dva zdroje, vo Vrchrieke je Koliba s občerstvením a U Melocika, za asi 30 minút od prístrešku, reštaurácia.

Červená značka medzi Vrchriekou a Záblatím je súčasťou plánovaného Náučného chodníka Drotáriou. Nachádzajú sa na nej tri náučné panely o histórii okolitého kraja a na ObÚ vo Veľkom Rovnom je drotárske múzeum. Vo Vrchrieke je zaujímavá plechová kaplnka a rodný dom Š. Hunčíka, jednej z legiend drotárstva, ktorý ju nechal postaviť. V Záblatí je kaplnka z roku 1887, ktorú momentálne rekonštruujú. Vo vysokej nad Kysucou je pamätná izba amerického astronauta E. A. Cernana, ktorý tu má korene. Celá trasa je vhodná aj pre cykloturistov.

Bývalý prístrešok Luby 20/10/18 19:54 4 príspevky

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Extra Štátne lesy TANAP-u neuznávajú niektoré pralesy a rúbu v nich Kým LESY SR v pralesoch vymapovaných občianskym združením PRALES nezasahujú, ich sesterská organizácia Štátne lesy TANAP-u spochybňuje existenciu viacerých pralesov a rúbe v nich. ŠL TANAP-u fungujú samostatne, na dohode medzi Lesmi a mimovládnymi organizáciami PRALES a WWF o nezasahovaní v pralesoch sa nezúčastňujú. dnes Soňa Mäkká Publicistika
Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. včera Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. 14/09/19 Pavol Timko Tribeč

Bývalý prístrešok Luby 20/10/18 19:54 4 príspevky
    • Javorníky: medzi Vrchriekou a Záblatím (červená značka)
    • maximálne 5 ľudí vo vlastnom spacom vaku a podložkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)