Prístrešok Bývalý prístrešok Luby

Keď sme s Milanom vyrážali na júnový vander Javorníkmi, na Hikingu bol zaznamenaný len jeden prístrešok na našej plánovanej trase a to pri kaplnke v osade Záblatie. O to viac sme boli prekvapení, keď sme na trase medzi Vrchriekou a Záblatím našli prístrešok aj so studničkami.

Javorníky: medzi Vrchriekou a Záblatím (červená značka)
876 m n. m.
maximálne 5 ľudí vo vlastnom spacom vaku a podložkou
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
prameň oproti prístrešku
Zrušené od
jesene 2018

Prístrešok sa nachádza priamo na červenej z Vrchrieky do Melocika. Trasa trvá 1.10 h:

- po žltej z Veľkého Rovného, časť Ivor (bus) cez Vrchrieku a ďalej po červenej za 1.30 h,
- po žltej z Vysokej nad Kysucou (bus) cez Solíkovcov a ďalej po červenej za 2.20 h,
- po červenej od rázc. U Melocika (bus) za 0.30 h,
- po zelenej od Veľkého Rovného, časť Ivor (bus) cez Záblatie a ďalej po červenej za 1.30 h.

Drevená stavba je bez bočných stien s pôdorysom cca 4 x 4 m. Strecha je kvalitná, veď ide o nový prístrešok. V prostriedku sa nachádza veľký a štyri menšie pne. Pravdepodobne slúžia na stolovanie. Podlaha nie je upravená a je pokrytá lístím. Treba mať pod spací vak izolačnú podložku. Myslím, že aj v prípade dažďa poskytne úkryt piatim turistom. Z dvoch strán je totiž prístrešok krytý okolitým svahom. Ale dve vhodne pripevnené celty by mohli odstrániť aj tento problém. Pred prístreškom je ohnisko a je tu dokonca vrece na odpadky. Tie by sme si však mali zobrať so sebou.

Pri príchode od Vrchrieky je po 20–tich minútach na ľavej strane zastrešený prameň s veľmi dobrou vodou. Za 15 minút ste pri prístrešku, kde je tiež studnička, no keď sme tu boli, voda v nej bola stojatá. Komu by nevyhovovali tieto dva zdroje, vo Vrchrieke je Koliba s občerstvením a U Melocika, za asi 30 minút od prístrešku, reštaurácia.

Červená značka medzi Vrchriekou a Záblatím je súčasťou plánovaného Náučného chodníka Drotáriou. Nachádzajú sa na nej tri náučné panely o histórii okolitého kraja a na ObÚ vo Veľkom Rovnom je drotárske múzeum. Vo Vrchrieke je zaujímavá plechová kaplnka a rodný dom Š. Hunčíka, jednej z legiend drotárstva, ktorý ju nechal postaviť. V Záblatí je kaplnka z roku 1887, ktorú momentálne rekonštruujú. Vo vysokej nad Kysucou je pamätná izba amerického astronauta E. A. Cernana, ktorý tu má korene. Celá trasa je vhodná aj pre cykloturistov.