Búda Koliba pod Slatinou

Pri potulke v závere Petrovickej doliny, kde sa už aj muchy otáčajú, som pri stúpaní na hrebeň Javorníkov natrafil na objekt asi bývalého salaša. Koliba je síce už v štádiu postupného rozpadu, ale je dobré o nej podať informáciu, keďže v núdzi môže dobre poslúžiť ako úkryt pred nepohodou a sparťanskejšie založeným pocestným aj na nocľah.

Javorníky: pod vrcholom Slatina na trase zelenej značky medzi Čerenkou a Petrovicami-Boldov
805 m n. m.
4 - 8 ľudí vo vlastnom spacom vaku s podložkou na podlahe
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
v bezprostrednej blízkosti objetku nebol nájdený zdroj vody
Spojenie
Bytča (vlak, bus) - Petrovice-Pláne (bus)
Dalšie info
rozpadávajúci sa objekt bývalej koliby

Koliba sa nachádza v centrálnej časti Javorníkov na svahu bočného hrebeňa, oddeľujúceho Petrovickú a Kolárovickú dolinu. Leží na malej južne orientovanej lúke, nchádzajúcej sa na bočnej rázsoche, vybiehajúcej z vrchu Slatina. Pozdĺž lúky prechádza zelená značka z Petrovickej doliny na rázcestie pod Čerenkou. Pri výstupe z doliny vidno objekt napravo od chodníka hneď za križovatkou so zvážnicou, ktorá širokým objúkom traverzuje svah. Pri postupe od hrebeňa zelená značka od rázcestníka sedlo pod Slatinou traverzuje jej severozápadný zalesnený svah, po vyjdení na čistinu treba objekt po chvíli hľadať naľavo za miernym návrším.

- z Petrovíc po zelenej značke za 2.30 h; resp. z konečnej autobusu pod osadou Pláne, 1.30 h; resp. od rázcestia pod Skaličným v závere Petrovickej doliny 0.30 h,
- od rázcestia pod Čerenkou po zelenej značke za 0.40 h.

Koliba je zrubovej konštrukcie s pôdorysom asi 3 x 6 m. Medzery medzi brvnami nie sú utesnené, z dlhšej južnej strany je okenný otvor, z kratšej strany vstup bez dverí. Pôvodne sedlová strecha sa zosunula na juh, kde sa jej polovica rozpadáva. Druhá polovica so zachovalou plechovou krytinou však skončila tak šťastne, že zakrýva takmer celý pôdorys (pri prvom zhliadnutí od chodníka som nadobudol dojem, že je to zrub s rovnou plechovou strechou). Podlaha je dosť hrboľatá, kamenitá, z časti pokrytá senom a nafúkaným lístím. V prípade nocľahu koliba prichýli odhadom 4 - 8 ľudí, podľa toho, ako sa podarí pripraviť rovný terén.

Prameň sa v bezprostrednom okolí pravdepodobne nenachádza. Najbližšiu vodu poskytne prítok Petrovičky v dolinke, ktorou prechádza zelená značka od rázcestia pod Skaličným.