Test Topánky Salewa Firetail GTX

AKTUALIZÁCIA 15.11.2012 – Horské poltopánky mám veľmi rád – pre voľnosť pohybu v členku a najmä pre oveľa lepšie odvetrávanie nohy ako v klasických pohorkách. Od neskorej jari do skorej jesene, pokiaľ nešliapem príliš naťažko a prognóza počasia je dobrá, iné topánky neobujem. Keďže mám úzku nohu a od polovičiek očakávam dobré vlastnosti aj v skalnatom teréne, volím typ approach so šnurovaním až k špici. Tento rok som od jari nosil dizajnovo výrazný model Firetail a v nasledovných riadkoch sa podelím o svoje skúsenosti.

Výrobca
Hmotnosť
860 g
Páči sa mi
dizajn, hmotnosť, komfort, dvojitá vložka, šnúrovanie, 3F systém, stabilita na rôznych povrchoch
Nepáči sa mi
na môj vkus príliš mäkká medzipodrážka, nevhodné na použitie v ťažkých zaistených cestách (D a viac)
Infocena
Obchody
HUDY

Dizajn a materiály

Topánky Firetail majú atraktívny outdoorový vzhľad a v tejto farebnej verzii aj veľmi výraznú zelenú farbu. Zvršok je vyrobený takmer výlučne z oderuvzdornej textílie, malý kúsok kože nájdeme len v závere šnurovania na špici a v hornej časti jazyka. Nepremokavosť zabezpečuje membrána Gore-Tex. Keďže ide o topánku s určením do skalného terénu, celý obvod je chránený lemom – v oblasti špice a päty ide o gumu, na zvyšku topánky o zosilnenú, na dotyk drsnú textíliu čiernej farby. Týmto materiálom je potiahnutá aj medzipodrážka na bokoch, pravdepodobne za účelom ochrany pred poškodením EVA peny kameňmi, či v suti.

Výrazným dizajnovým a zároveň funkčným prvkom je systém 3F v zadnej časti – ide o dvojicu plastových dielov v tvare písmena Y, ktoré sú umiestnené na oboch stranách topánky. V nich je zapustené oceľové lanko, ktoré spája podrážku a obvod okolo členka so záverom šnurovania. Čím viac zatiahneme šnurovanie, tým viac sa stiahne aj zadná časť topánky vďaka lanku. Účelom je pevná noha v neistom teréne. Zvyšok šnurovania je cez dierky s anatomickým usporiadaním a siaha až k špici tak, ako je pri approach topánkach zvykom. Šnúrky majú kruhový prierez, dobre sa s nimi manipuluje, avšak pri mojej úzkej nohe sú trochu dlhé. Zo začiatku po silnom stiahnutí topánky mierne povoľovali, to však časom pominulo.

Ďalším zaujímavým prvkom je vložka. Je totiž zložená z dvoch častí – horná čierna je klasická, dolná časť je mäkšia a je oddeliteľná. Podľa tvaru nohy ju môžete v topánke buď ponechať alebo vybrať. Kto chce, môže ju pre niektoré príležitosti (napr. menej náročné trasy, či mesto) vybrať a získať viac pohodlia. Pri mojej úzkej nohe sa doplnková výplň len hodí a tak ju v topánke nechávam stále.

Tvar

Tvar topánky je pomerne úzky a dobre anatomicky prispôsobený. Opora klenby je stredná a ľudia s vyložene problematickou klenbou asi úplne spokojní nebudú a vymenia vložku za lepšie tvarovanú. Vďaka šnurovaniu až k špici a taktiež vďaka systému 3F je možné celkové pohodlie dobre prispôsobiť aktuálnej potrebe. Napriek užšiemu tvaru je v oblasti špice dostatok miesta pre prsty a tak sa o seba neodierajú, čo by po dlhšom čase mohlo viesť k otlakom. Celkovo tvar topánok hodnotím ako veľmi vhodný pre ľudí s užšou nohou.

Podrážka

Podrážku tvorí podošva Vibram Approach s medzipodrážkou z EVA peny a zadným dielom pre tlmenie nárazov PUR. Pocitovo, aj podľa údajov výrobcu v podrážke nie je doplňujúca výstuha a tak je jej celková tuhosť nižšia. To dáva väčšiu slobodu pohybu – napr. poklus alebo rýchelší pohyb je pohodlnejší. Na druhej strane cítiť pod nohou každý väčší kameň. Ja preferujem tuhú podrážku, no to je otázka osobnej preferencie.

Podošva Vibram Approach kombinuje prvky s rôznou tvrdosťou kvôli bezpečnému pohybu v roznorodom teréne. V prednej časti sa nachádza aj tzv. climbing zone, t.j. oblasť vhodná do technicky náročnejšieho skalného terénu, či pri zdolávaní zaistených ciest (via ferrata).

Skúsenosti z používania

Topánky Firetail boli tento rok od jari až do jesene najčastejšou topánkou na mojich nohách. Veľmi dobre mi sadol ich užší tvar a spokojný som aj so šnurovaním a možnosťou celkového stiahnutia. Tu si treba zvyknúť na systém 3F, ktorého lanko tlačí, pokiaľ to so stiahnutím v horej časti šnurovania preženiete. Okrem nosenia do hôr som topánky obúval často aj na bežnejšie nosenie do mesta. Keby som nemal nášlapné pedále, určite by som ich nosil aj pri bicyklovaní.

V horách som vystriedal rôzne povrchy – od asfaltových nástupov, cez lesné chodníky, trávnatý hôľny terén až po skalný terén zaistených ciet. Kladne hodnotím ich univerzalitu, ktorá však prináša aj limity. V skalnom technicky náročnom teréne by som napr. ocenil tuhšiu podrážku. V zaistených cestách (via ferrata) sú príjemné do obtiažnosti C. V ťažších úsekoch (napr. na HTL Steigu v oblasti Hohe Wand) som nemal taký pocit istoty, na aký som zvyknutý so svojimi špeci-ferratovými tichošľapkami alebo v tuhých vysokohorských pohorkách.

Hoci na membránu v nízkych topánkach sú rôzne názory, mne vyhovuje. Keď je ranná rosa, preháka alebo mrholenie a mám dostatočne dlhé nohavice, noha ostáva suchá. Treba však dávať pozor na drobné kamieky, ktoré ľahko do topánky napadajú zvrchu – mohli by mechanicky membránu poškodiť. Vo vlhkom prostredí podrážka pomerne dobre drží na kameňoch – na žule lepšie ako na vápenci. Mokrý trávnatý povrch je taktiež v pohode, iba blato je nepríjemné.

Aktualizácia – 15.11.2012

Boli pridané fotografie od Milana Braniho, sú v poslednom rade medzi fotografiami k článku. Ide o totižný model, avšak šedej farby. Jeho skúsenosti s topánkami nájdete v diskusnej téme k článku, pod menom pioo. Ďakujeme za zaslanie.

Salewa Firetail GTX na prvý pohľad topánky patria do approach kategórie, avšak vynikajú najmä svojou univerzalitou v rôznych situáciách. Sú príjemné na asfaltové nástupy dlhými dolinami, dobre obstoja v lesnom či hôľnom teréne, a najlepšie sa cítia v skalnom teréne. Pre rýdzo technické použitie, ktoré hraničí s lezením, však nie sú to pravé. Vďaka svojej univerzalite a dobrému tvaru na moju úzku nohu ide o najpríjemnejšie horské poltopánky, aké som doteraz nosil.