Útulňa

Útulňa Budnárka

25.11.11
Málokto z návštevníkov známej Andrejcovej si ju všimne. Pritom ju majú rovno "pod nosom". Oproti cez dolinu, uprostred malej lúčky stojí nenápadná koliba. Tiež som o “búde nárekov” netušil, kým sme sa pri nej neocitli po prechode žltou značkou z Liptovskej Tepličky. V prípade núdze výborne poslúži na úkryt pred slotou, na krátky oddych alebo nocľah.

Útulňu nájdete bez problémov uprostred menšej poľany Bodnárka (Budnárka), ktorou v zime prechádza lyžiarska trasa na hlavný nízkotatranský hrebeň, z Panskej hole smerom na Veľkú Vápenicu. Napriek tomu, že stojí len kilometer od hlavného hrebeňa, je turistami obchádzaná. Môže za to hlboký záver doliny Ždiarskeho potoka, ktorý sa nad Liptovskou Tepličkou vlieva do Čierneho Váhu.

- Od Andrejcovej je nutné 200 výškových metrov zísť a následne takmer stovku strmo vystúpať. Buď pekne po modrej a žltej značke, alebo priamymi, o to príkrejšími chodníkmi za 30 až 45 minút.

- Z civilizácie sa sem dá najrýchlejšie (a najkrajšie) dostať z Liptovskej Tepličky po žltej značke od sedla pod Doštiankou. Trvá to 3 - 4 hodiny.

Objekt koliby predstavuje zrubová stavba o rozmeroch približne 4 x 6 metrov, zastrešená kvalitnou sedlovou strechou. Je pokrytá pomerne novým plechom vrátane opláštenia komína a bleskozvodu. Vstupná časť, orientovaná na východ, je chránená provizórnou teraskou. Dvere sa zatvárajú na západku, nie sú uzamykateľné. Celá pravá časť interiéru je zariadená dvomi rozmernými poschodovými palandami. Ďalšie lôžko je v protiľahlom kúte miestnosti. Ideálna kapacita je teda 5 nocľažníkov, no v prípade núdze sa tu vyspia aj po dvaja vedľa seba.

Vybavenie útulne dopĺňa malá piecka s nachystaným drevom (nezabudnite vždy doplniť!), stôl, lavica pod jediným oknom a poličky s jednoduchým riadom. Tiež drevené tyče na sušenie oblečenia, pílka, sekerka, fľaše, sviečky, zvyšky potravín, návštevná kniha - všetko, čo sa môže v núdzi zísť. Vstup do podkrovného priestoru som nenašiel, takže asi nie je využitý.

Pred útulňou sa nachádza ohnisko s klátikmi, na potrebu sa chodí na okraj lesa. Voda je dostupná v Ždiarskom potoku strmo dole v doline. Teoreticky by mala byť bližšie pramenná oblasť potoka Dikula na opačnej (severozápadnej) strane, ale nebol som to preskúmať.

Upozornenie

Podľa emblému nad vchodom a návštevnej knihy je útulňa v správe Horskej služby a KST Poprad, využívaná najmä lyžiarmi v zimnom období. Nie je to oficiálne bivakovacie miesto na území Národného parku Nízke Tatry, čiže by mala slúžiť len ako núdzové útočisko. Z dostupných informácií som sa dozvedel, že piecka môže byť na vianočné a novoročné sviatky z bezpečnostných dôvodov stiahnutá. Nie je vhodné si tu plánovať pobyt na viac ako jednu noc. Nezabudnite za sebou upratať a doplniť spálené drevo a sviečky.

Útulňa Budnárka 25/02/19 08:40 29 príspevkov

Prístrešok Pozorovateľňa vtáctva Duna Počas leta 2016 sa objavila na brehu Dunaja pri zdrži Hrušov zvláštna stavba. Jej oblé tvary podobné vtáčiemu krídlu priťahujú pohľady všetkých cyklistov a korčuliarov na hrádzi. Kto podíde bližšie, dozvie sa z plagátov na jej stenách, že ide o netypickú, dizajnovú pozorovateľňu vodného a sťahovavého vtáctva. Je výsledkom bilaterálneho projektu Fakulty architektúry STU v Bratislave v spolupráci s Bergen School of Architecture, ktorého súčasťou boli aj workshopy, kde návrh pozorovateľne postupne vznikal. Napohľad útla a útulná stavba poskytuje nielen výhľad zo strešnej obliny, ale aj prístrešie, tieň a pohodlie na oddych či opaľovanie s výhľadom na riečne ostrovy plné života. 08/10/16 Matúš Morong Podunajsko
Predstavenie Panorámy do vrecka – aplikácia PeakFinder Earth Konečne je to tu. Jeseň upratuje v plnom chvate. Novembrové severáky zhadzujú posledné lístie zo stromov, vzduch sa mrazivo vyčistil a hmyz kape v celých húfoch. Výhľady sa zrazu rozšírili z najbližších zaparených grúňov cez pol Slovenska. O chvíľu príde zima a Hiking galériu opäť zaplníme fotkami bielych Tatier zo vzdialených pahorkov a Fatier. Ideálny čas na... áno, na túru! A ešte na predstavenie jednej mobilnej aplikácie, ktorú si zapínam čoraz častejšie. PeakFinder (Hľadač vrcholov) razom spraví experta na panorámy aj z "nevedka", pre ktorého je Inovec len syr a pletie si Veľkú s Malou. 11/11/15 Matúš Morong Navigácia
Recenzia Prabos Tundra GTX Značku Prabos som mal donedávna podvedome spätú len s ponukou ARMY-shopov a výstrojom silových zložiek. Až nedávno publikovaný PR článok upriamil moju pozornosť na produktový rad Prabos Profi, v ktorom firma ponúka pestrú paletu trekingových topánok. Nálepka Made in Czech Republic ma prinútila pohľadať aj nejaké ohlasy na webe. Zisťujem tak, že domáci výrobca má svoju históriu a fanúšikov aj medzi turistami. Ponuku na vyskúšanie páru s označením Tundra GTX som nemohol odmietnuť. 06/05/15 Matúš Morong Obutie

Túra Markušovský skalný hríb a Šikľavá skala Spiš, nádherná rázovitá oblasť obkolesená navôkol množstvom historických a turistických pamiatok i zaujímavostí. Na jeho území sa nachádzajú Vysoké i Belianske Tatry, Pieniny, Levočské vrchy, Branisko, časť Volovských vrchov a Slovenský raj. Destinácie s množstvom hradov a ich zrúcanín, starobylých miest, múzeí, ale aj iných čarovných zákutí, ktoré môže turista uvidieť v čarokrásnej prírode. dnes Marián Jaššo Volovské vrchy
Beh Cesta hrdinov SNP za 12 dní – Kráľova hoľa Na vysielači na Kráľovej holi je tradične napichnutý čierny mrak ako spečené Marshmallow na špajli. Vychádzame na najvyšší bod a Miki navrhuje, aby sme si na chvíľu oddýchli vnútri v domčeku. Schovávame sa dnu pred pľušťou, jedna dvojica tu už sedí a tiež sa zohrieva. Naťahujem si nohy, jem, pozerám na hodinky. Vyšli sme to za 1:55 hod, turisticky je to na 3:10. včera Júlia Batmendijnová Slovensko
Búda Prístrešok a búda pred Čuntavou Okolie Čuntavy poskytuje dostatok možností na úkryt pred nepriazňou počasia alebo k núdzovému prenocovaniu. K týmto možnostiam môžeme pripojiť aj dva drevené objekty pri turistickom smerovníku „Pred Čuntavou.“ Obe ležia len pár metrov od seba a nachádzajú sa hneď pri turistickom chodníku. včera Gabriela Ferencová Slovenský raj, Stolické vrchy, +

Útulňa Budnárka 25/02/19 08:40 29 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry: prvá poľana na bočnom hrebeni medzi Veľkou Vápenicou a Panskou hoľou, poľana Bodnárka (Budnárka)
    • maximálne 10 ľudí
    • celoročná, bez hospodára
    • Ždiarsky potok v Ždiarskej doline
    • Liptovská Teplička (bus) - Ždiarska dolina-Budnárka (modrá značka)