Útulňa Útulňa Budnárka

Málokto z návštevníkov známej Andrejcovej si ju všimne. Pritom ju majú rovno "pod nosom". Oproti cez dolinu, uprostred malej lúčky stojí nenápadná koliba. Tiež som o “búde nárekov” netušil, kým sme sa pri nej neocitli po prechode žltou značkou z Liptovskej Tepličky. V prípade núdze výborne poslúži na úkryt pred slotou, na krátky oddych alebo nocľah.

Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry: prvá poľana na bočnom hrebeni medzi Veľkou Vápenicou a Panskou hoľou, poľana Bodnárka (Budnárka)
1292 m n. m.
maximálne 10 ľudí
celoročná, bez hospodára
Ždiarsky potok v Ždiarskej doline
Spojenie
Liptovská Teplička (bus) - Ždiarska dolina-Budnárka (modrá značka)
Dalšie info
ohnisko, piecka

Útulňu nájdete bez problémov uprostred menšej poľany Bodnárka (Budnárka), ktorou v zime prechádza lyžiarska trasa na hlavný nízkotatranský hrebeň, z Panskej hole smerom na Veľkú Vápenicu. Napriek tomu, že stojí len kilometer od hlavného hrebeňa, je turistami obchádzaná. Môže za to hlboký záver doliny Ždiarskeho potoka, ktorý sa nad Liptovskou Tepličkou vlieva do Čierneho Váhu.

- Od Andrejcovej je nutné 200 výškových metrov zísť a následne takmer stovku strmo vystúpať. Buď pekne po modrej a žltej značke, alebo priamymi, o to príkrejšími chodníkmi za 30 až 45 minút.

- Z civilizácie sa sem dá najrýchlejšie (a najkrajšie) dostať z Liptovskej Tepličky po žltej značke od sedla pod Doštiankou. Trvá to 3 - 4 hodiny.

Objekt koliby predstavuje zrubová stavba o rozmeroch približne 4 x 6 metrov, zastrešená kvalitnou sedlovou strechou. Je pokrytá pomerne novým plechom vrátane opláštenia komína a bleskozvodu. Vstupná časť, orientovaná na východ, je chránená provizórnou teraskou. Dvere sa zatvárajú na západku, nie sú uzamykateľné. Celá pravá časť interiéru je zariadená dvomi rozmernými poschodovými palandami. Ďalšie lôžko je v protiľahlom kúte miestnosti. Ideálna kapacita je teda 5 nocľažníkov, no v prípade núdze sa tu vyspia aj po dvaja vedľa seba.

Vybavenie útulne dopĺňa malá piecka s nachystaným drevom (nezabudnite vždy doplniť!), stôl, lavica pod jediným oknom a poličky s jednoduchým riadom. Tiež drevené tyče na sušenie oblečenia, pílka, sekerka, fľaše, sviečky, zvyšky potravín, návštevná kniha - všetko, čo sa môže v núdzi zísť. Vstup do podkrovného priestoru som nenašiel, takže asi nie je využitý.

Pred útulňou sa nachádza ohnisko s klátikmi, na potrebu sa chodí na okraj lesa. Voda je dostupná v Ždiarskom potoku strmo dole v doline. Teoreticky by mala byť bližšie pramenná oblasť potoka Dikula na opačnej (severozápadnej) strane, ale nebol som to preskúmať.

Upozornenie

Podľa emblému nad vchodom a návštevnej knihy je útulňa v správe Horskej služby a KST Poprad, využívaná najmä lyžiarmi v zimnom období. Nie je to oficiálne bivakovacie miesto na území Národného parku Nízke Tatry, čiže by mala slúžiť len ako núdzové útočisko. Z dostupných informácií som sa dozvedel, že piecka môže byť na vianočné a novoročné sviatky z bezpečnostných dôvodov stiahnutá. Nie je vhodné si tu plánovať pobyt na viac ako jednu noc. Nezabudnite za sebou upratať a doplniť spálené drevo a sviečky.