Predstavenie Topánky Aku La Stria

V predvianočnom čase nám na redakčný stôl prišiel zaujímavý pár topánok v dámskom prevedení – model La Stria. Ide o celokoženú topánku s nižším množstvom švov a pri danej hmotnostnej kategórii vyššou tuhosťou, ako by sme očakávali. Zaujímavou konštrukčnou vlastnosťou je tvar medzipodrážky z vnútornej strany, t. j. pod vložkou – bežne býva na topánkach rovný, v prípade La Stria je anatomicky tvarovaný. Správna opora nohy preto nezávisí iba od poddajnej vložky.

Výrobca
Farebné kombinácie
šedá/modrá, šedá/biela, šedá/zelená, krémová/béžová
Páči sa mi
kožená konštrukcia s nižším množstvom švov, tuhšia podrážka, anatomické tvarovanie, dizajn, ušká na zavesenie na batoh pomocou karabíny
Nepáči sa mi
príliš členitá konštrukcia podrážky
Infocena
152,- €
Obchody
alpisport.cz$ret

Dizajn a konštrukcia

V poslednom čase viacerí výrobcovia stavili na takmer celokoženú konštrukciu s menším počtom švov aj v kategórii ľahších topánok. Tento trend nás teší, pretože aj pri použití na ľahšiu turistiku poteší lepšia trvácnosť, vyplývajúca z menšieho počtu švov, ktoré bývajú často kameňom úrazu. Navyše, dámske modely mávajú aj pekné farby. Nie je tomu inak ani v prípade Aku La Stria – prevažná časť zvršku je z jedného kusu semišovej kože s hrúbkou 1,8 mm v peknej svetlomodrej farbe. Zvyšok zvršku tvorí zopár menších kožených panelov a nylonová tkanina AIR infinity s vysokou priedušnosťou. Po celom obvode nájdeme ochranu proti okopaniu v podobe prídavných panelov kože v sivohnedej farbe.

Šnúrky sú okrúhleho prierezu v šedej farbe. Šnurovanie ide cez dvojicu klasických očiek, nasledujú tri páry kladiek, stop očká a na záver dva páry háčikov. Šnúrky sú pomerne tuhé a tak pri šnurovaní treba použiť dostatočnú silu na poriadne utiahnutie. Jazyk je urobený z kombinácie kože a tkaniny AIR infinity. Tkanina je najmä v tých častiach, ktoré sú viac vystavené ohýbaniu. Jazyk je preto poddajnejší a tým aj pohodlnejší. V jazyku je použitý aj materiál SMF (Slow Memory Foam) – ide o penu, ktorá sa používaním vyformuje presne na nohu používateľa. Výsledkom by malo byť vylepšené pohodlie nosenia. Táto pena je tiež v oblasti členka a vyberateľnej vložky.

Vnútorná výstelka topánky je zhotovená z textílie s membránou GoreTex, ktorá zabezpečuje nepremokavosť. Ako už bolo spomenuté v úvode, zaujímavou vlastnosťou je anatomicky tvarované vnútorné dno topánky (tzv. lasting board). Správna podpora klenby a prispôsobenie tvaru nohy tak nezávisí iba od poddajnej vložky. To je dobrá správa najmä pre ľudí s plochou nohou. Druhou stranou mince však je, že tuhé doplnkové vložky, ako napr. Superfeet, budú ťažko použiteľné.

Medzipodrážka je z EVA peny a jej účelom je tlmenie nárazov. Podošva je značky Vibram, model LH S007 XS-TREK. Spojenie medzipodrážky, podošvy a výstuhy so zvrškom zabezpečuje vstrekovaný polyuretán. Táto technológia, ako protipól klasického lepeného postupu, v tejto triede topánok prevažuje. Ako celok na nás pôsobí podrážka príliš členito.

Topánka má dve textilné ušká, ktoré poslúžia na pripnutie karabínou o batoh, jedno na konci jazyka, druhé pod výkrojom vzadu z vonkajšej strany.

Určenie

Topánky La Stria možno odporúčať najmä na trojsezónnu ľahšiu až stredne ťažkú turistiku s menšou až strednou záťažou. Vďaka stredne tuhej podrážke sa nestratia ani v skalnom teréne turistických chodníkov letných Vysokých Tatier. Sme však toho názoru, že týmto topánkam bude najlepšie sedieť lesnatý až hôľny terén Fatier, či Nízkych Tatier. V zime poslúžia skôr do mesta, či lesov v nižších nadmorských výškach – konštrukčne nie sú totiž vhodné na časté používanie s mačkami.