Predĺžený víkend

09.10.03
Naša trasa vedie po modrej značke cez chatu Inovec (900 m) až do obce Píla (8,5 hod.). Tu chceme prejsť št. cestou cez dedinu Veľké Pole a pokračovať po červenej až k žrebčínu Rybník, a odtiaľ po zelenej nazad do Topolčianok.

Keď sme hľadali trasu na predĺžený víkend, padla naša voľba na pohorie, ktoré síce nepatrí medzi najznámejšie a najfrekvetovanejšie, ale svojou polohou a charakterom nám vyhovovalo. Naviac, toto pohorie sme poznali iba z okna auta pri ceste do iných častí Slovenska. A tak v sobotu 28. 06. o 9.00 hod. parkujeme auto v Topolčiankach a vyberáme batohy z kufra. Topoľčianky samotné sú známe tým, že sa tu nachádza prezidentský zámoček, kde trávil svoje oddychové dni aj prezident Masaryk. Okrem toho je tu aj národný žrebčín s početnými odchovnými farmami na chov koní, rozosiatymi po okolitých horách.

Z Topoľčianok musíme prekonať výškový rozdiel cca 650 m k chate na Inovci. Asfaltová horská cesta a horúčava nie je práve tou najlepšou kombináciou a tak vítame nečakanú možnosť a lesný traktor nás popovezie asi dva kilometre. Inak je stúpanie únavné a nezáživné, pretože vedie v uzavretej doline bez výhľadu pomerne prudko hore. Zaujímavejšia trasa asi bude zo Zlatých Moraviec po červenej značke.

Zmena nastáva až po výstupe na lúky pod Hrádkom, kde značka opúšťa cestu a ide vpravo lúkami, popri chatke až pod les. Tu sa stretá modrá značka s červenou. Chodník vedie okolo vodného zdroja, nad ktorým je pekná studnička. Potom už len asi 35 min. lesom a vychádzame do sedla pod Inovcom. Nádherné a prevoňané lúky sú nám odmenou za výstup. Samotná Chata Inovec je už vzdialená iba asi 10 min. Je 12 hod. a tak namiesto polievky dáme nejaké pivko a odľahčíme z našich zásob. Na chate je možnosť nocľahu (asi 100 Sk). Po hodine odchádzame a pokračujeme po modrej dolu, smer Píla. Za chvíľu sa vynoríme na horských lúkach a prekrásne výhľady nám ukazujú smer našej cesty. Po asi 1,5 hod. opúšťame značku a točíme sa do dediny Veľká Lehota. V miestnej krčme dáme pivo a po zelenej sa vraciame späť na modrú. Je veľmi teplo a cesta lúkami nás celkom spaľuje. Za kótou Bujačí vrch v peknom sedielku končíme a spíme pod širákom. Noc je bez rosy ale zato plná hviezd.

Ráno sme už o 7.30 na trase. Krajina je prekrásna a výhľady ešte lepšie. Terén je pomerne ľahký a sedielka nie sú hlboké. Dostávame sa pod vrch Vojšín. Je to okraj mapy a bohužiaľ veľmi zle naväzuje na mapu Štiavnické vrchy. Značkovaná trasa nevedie vpravo od Vojšína, ako ukazuje mapa, ale vľavo lúkami až k osamelému krížu a vrcholu lyžiarskeho vleku. Trocha tu kufrujeme, avšak napokon nachádzame značený chodník a lesom sa dostávame nad obec Píla. Krásnym terénom pomaly schádzame okolo chaty (voda) až na štátnu cestu z Partizánskeho do Žarnovice. Prezúvame sandále a capkáme asfaltkou až do obce Veľké Pole. Tešíme sa na jedno či dve pivká, ale je nedeľa a tak obchod je zatvorený a krčma bude až od 15.hod. Mimochodom, v obci Píla to bolo rovnako. Je ešte len 11.hod. a tak pokračujeme teraz už po červenej značke po ceste ďalej. Asfaltka nám dáva zabrať a hoci máme sandále, nohy trpia. U bývalého št. majetku Penhýbel s chovom koní, konečne opúšťame asfaltku, prezúvame pohorky a noríme sa do lesa. Ľahkým terénom sa dostávame až k hájovni Krížne cesty (voda). Tu sa zase mapa rozchádza zo skutočnosťou. Značkovanie nás vedie prudko vpravo zasa po lesnej asfaltke. Asi po ? hod. opúšťa značka asfaltku a lesnou cestou vstupujeme cez bránu do zvernice (obora) a stúpame k osade Brezový Štál. Bývalé nemecké osídlenie spojené s banskou minulosťou krajiny sa prejavuje v názvosloví osád, ktoré sa tu nazývajú „štál“. Podľa mapy sme mali túto osadu minúť asi 1 km východne. Značka však prechádza priamo osadou, avšak mapou avizovaná turistická chata v osade je už iba spomienkou. Nás čaká ešte asi hodina cesty do dediny Jedľové Kostoľany a zase asfaltkou. Konečne asi o 17.hod zapadáme do miestnej krčmy a doplňujeme tekutiny. Nad obcou na kóte Drieňová (551,4 m) sa týči rozhľadňa s fantastickým výhľadom na celý kraj. Ešte raz nahadzujeme batohy a po červenej schádzame lúkami ku Skýcovskému mlynu. Pri potoku si poliečime nohy a telo, varíme a zase len pod širákom počítame hviezdy.

Ráno o 8.00 hod. vyrážame. Prebrodíme potok a zasa vstupujeme bránou do zvernice. Mierne vystúpame lesom a lesnou cestou pokračujeme až na lúky ku križovatke so zelenou. Po nej sa dostávame ku žrebčínu Rybník. Napriek zákazu vstupu vchádzame dnu a pýtame vodu. Nadväzujeme kontakt a nakoniec máme možnosť si pozrieť i kone na pastve a celý žrebčín. No a odtiaľ už nás čaká zasa iba asfaltka a pomalé klesanie okolo žrebčína Hostie a Košiar (huculské kone). Dozvedáme sa že tieto žrebčíny odchovávajú kone pre výcvik, ktorý sa koná až v samotných Topoľčiankach, kde je i dostihová dráha. Priemerný počet koní vo všetkých piatich farmách je asi 550 ks. Do Topoľčianok schádzame o 12.00 hod.
Celá trasa je dlhá asi 65 km. Približne polovica vedie asfaltkou a časť od št. majetku Penhýbel až do Topoľčianok je vhodná aj na cykloturistiku.
A tak ak hľadáte trasu, nech sa páči, skúste to.

Predĺžený víkend 29/01/05 19:50 1 príspevok

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. dnes Soňa Mäkká Publicistika
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Útulňa Hájovňa v sedle Červená studňa Vraciam sa späť k tajchu Červená studňa a špekulujem nad umiestnením novej turistickej útulne v rovnomennom sedle. Pri murovanom dome priamo pri ceste sa ozýva krik detí. Podľa posedení to tam vyzerá na bufet. Pozerám, či je teraz funkčný. včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy

Predĺžený víkend 29/01/05 19:50 1 príspevok
  • 2. nocľah
  • Nocovanie
    • pod širákom, Chata na Inovci
    • 1: na lúke pod Hrádkom za chatou-skružová studňa a voda je pomerne hlboko 2: po stretnutí s červenou studnička-viď mapu 3: na chate Inovec 4: v dedine Velká Lehota 5: na klesaní k obci Píla (opäť skruže a strieška) 6: u hájovne Krížne cesty 7: ...
  • Mapa
    • 1 : 50 000 VKÚ Harmanec: č.137 Tribeč, Pohronský Inovec, Topolčianky
      č.138 Štiavnické vrchy
    • Topoľčianky (vlak, bus)