Túra Krížom krážom Bratislavským lesoparkom

Mnoho turistov, ktorých osobne poznám, priam zatracuje túru lesoparkom. Ich argumenty sú vždy rovnaké – množstvo ľudí, lúky preplnené obyvateľmi mesta, absencia kľudu, žiadne monumentálne výhľady... A majú pravdu! Keď je pekné počasie, vyzerá to tam presne tak, ako som napísal.

1 deň
jar – 30.03.2012
Malé Karpaty
Prameň pod Chlmcom, Máriin prameň, studnička Malý Slavín, potok Vydrica, Zbojnícka studnička
Bratislava (vlak, bus) - MHD Bratislava (električky č. 3, 5 a 11)
» č.1087 Bratislava, Senec (1:50.000)

Napriek tomu do lesoparku chodím rád. Nielen preto, že sem viedli moje prvé turistické kroky po presťahovaní sa z Banskej Štiavnice, ale aj preto, že za zamračených jesenných či zimných dní je tu kľud a nenáročný terén mi dovoľuje dokonale prevetrať myseľ a naladiť sa na ďalšie túry v iných častiach Slovenska.

Bratislavský lesopark

Oblasť malokarpatských lesov ležiacich v tesnom susedstve Bratislavy bola začiatkom osemdesiatych rokov vyhlásená za zónu oddychu a rekreácie pod názvom Bratislavský lesopark. Oblasť je vymedzená lokalitami Červený most – Lamač – Kačín – Malý Slavín – Biely kríž – Vajnorská dolina. Z južnej, juhovýchodnej a východnej strany lesopark vymedzujú okraje lesných porastov na hranici vinohradov, resp. stavebných pozemkov rozširujúceho sa mesta v mestských častiach Koliba a Kramáre. Prostredie lesoparku je porastené až z 96 percent lesmi, v ktorých sa nachádza viacero lúk s ohniskami a altánkami. Nájdeme tu štyri rybníky, niekoľko vodných nádrží a viacero upravených prameňov. Reštaurácie a bufety sú sústredené hlavne v doline potoka Vydrica. Plochu lesoparku križuje veľké množstvo turistických značených, ale aj neznačených chodníkov. Od roku 1994 lesopark spravujú Mestské lesy v Bratislave.

Bratislava, časť Krasňany – Pekná cesta – rázc. pod Chlmcom – Spariská – Malinský vrch – Pánova lúka – Bystrické – Zbojníčka – Vypálenisko – Bratislava, časť Rača

Vyrážam

Je tesne po Vianociach a dobroty z bohatého sviatočného stola sa už citeľne usádzajú na mojich brušných partiách. Preto je čas niekam vyraziť, aby som neskôr v kopcoch Fatier či Tatier vládal a nefučal. Tip padol, ako inak, na najbližšie kopčeky v mojom okolí, na Malé Karpaty s Bratislavským lesoparkom. Za východisko som si zvolil Krasňany, časť mesta medzi Račou a Novým Mestom. Z električky vystupujem na zastávke Pekná cesta. Hneď vedľa sa nachádza turistický smerovník, ktorého šípka ma spoľahlivo nasmeruje hore Peknou cestou (tak sa volá ulica) až k rázcestiu Pekná cesta – záhrady. Žltá značka sa tu odpája od modrej a jej trasa smeruje miernym kopcom do lesa. Idúc po nej serpentínami naberám výšku. Prechádzajúc riedkym dubovo-bukovým lesom s pekným zákutiami sa dostávam do traverzu vrchu Chlmec. Zakrátko míňam zaujímavý záver dolinky s potokom a prichádzam k upravenej studničke pod Chlmcom. Aj keď je prameň zavalený popadanými stromami, voda je číra a chutí výborne. Od studničky k rázcestiu pod Chlmcom je to už len kúsok.

Smer Malinský vrch

Na rázcestí sa napájam na červenú značku - Štefánikovu magistrálu, ktorou postupujem cez niekoľko lúk s výhľadmi na blízky vrch Kamzík s televíznou vežou. Značka vedie príjemným terénom bez výrazných stúpaní a klesaní. Len miestami kazia les rúbaniská po kalamite. Čoskoro prichádzam k ďalšiemu prameňu – volanému aj Máriin prameň. Doprajem si z neho niekoľko dúškov a miernym klesaním pokračujem na rázcestie Spariská. Tu sa opäť napájam na modrú značku vedúcu z Krasnian. Pri rázcestí na malej lúčke sa nachádza sedenie, kde si konečne doprajem slaninku s cibuľkou a aj za hlt pálenky. Po tejto príjemnej prestávke pokračujem modrou značkou. Tá vedie sprvu asfaltkou, no onedlho za menšou vodnou nádržou sa opäť napája na lesnú cestu. Tu urobím pár dokumentačných fotografií a miernym stúpaním prichádzam k rázcestiu Malinský vrch.

Za Malinským vrchom sa začína pravé cik-cak postupovanie Bratislavským lesoparkom. Prechádzať budem kľukato sa tiahnucou žltou značkou cez Malý Slavín na Pánovu lúku. Odtiaľ pôjdem po modrej k rázcestiam Bystrické 1 a Bystrické 2, aby som po zelenej prišiel k rázcestiu Zbojnička.

Malý Slavín - Pánova lúka - Zbojnička

Po krátkej pauze vyrážam. Zdravím sa ešte s dvoma cyklistami a už aj vyrážam vpred. Značka v týchto miestach mierne klesá a vedie lesnou cestou až na peknú lúčku s ohniskom a lavicami. Za ňou sa opäť vnáram do lesa... Už z diaľky počujem zvuk gitár a spev trampských piesní. To je nefalšovaný znak, že sa blížim k Malému Slavínu, kde stojí na lúke pomerne veľký prístrešok. Lúka s okolím býva častým miestom stretnutia nielen bratislavských čundrákov. Tak je tomu aj teraz. Len čo sa tu objavujem, ani neviem ako, ale hneď v rukách držím čutoru s poriadne silnou „fŕndžalicou“ a počúvam známe aj menej známe trampské songy. Toto príjemné stretnutie sa ale musí po čase skončiť, keďže som ešte len v polovici plánovanej túry. S pozdravom AHOJ sa lúčim a smerujem na Pánovu lúku. Na tejto pomerne veľkej lúke je pusto. Nikoho tu niet. Opustený je aj prístrešok, stojaci v hornej časti lúky.

Dlho sa nezdržiavam, pokračujem ďalej. Schádzam do doliny Vydrice, ktorá je mimochodom najvýraznejším krajinotvorným prvkom lesoparku. Po pol kilometri mierneho stúpania cez „smrekovú aleju“ prichádzam k rázcestiam Bystrické 1 a Bystrické 2. Tu sa stáčam na juh a znova klesám do doliny Vydrice. Úsek dolinou za malú chvíľu vystrieda krátke, ale ostré stúpanie, ktoré ma privedie na plochý horský chrbát. Krajina je v týchto miestach poznačená kalamitou, len niekoľko solitérnych stromov odolalo rozmarom prírody. Neskôr znovu vchádzam do lesa, ale to som už len niekoľko pár desiatok metrov od rázcestia Zbojnička. Hneď vedľa trasy značky sa nachádza pekne upravený Zbojnícky prameň, volaný aj studnička Zbojníčka. Menší prístrešok pri prameni umožňuje krátkodobú ochranu pred búrkou či dažďom. No na nocovanie nie je vhodný.

Smer Rača

Za Zbojníčkou sa moja túra krížom krážom Bratislavským lesoparkom pomaly končí. Asfaltkou vedúcou lesom sa rýchlo presúvam k rázcestiu Vypálenisko. Odtiaľ moje kroky smerujú po modro značenom chodníku k tzv. Brichtovmu krížu. Vlastne to ani nie je kríž, ale pomník, ktorý hovorí o mieste smrti Floriána Brichtu v roku 1871. Kúsok poniže sa ešte zastavujem na bralnatom výbežku Malá Baňa. Na jeho vrchol ma privádza významová odbočka značky. Výhľad je tu síce len severozápadným smerom, ale určite poteší každého vnímavého turistu. Po návrate na trasu značky ma čaká už len pomalé klesanie popri vinohradoch a záhradách nad Račou do doliny k chate Alpínka. Tu pri pečenej klobáske a niekoľkých pivách zakončujem moju túru. Krátky úsek k zastávke električky vedúci pomedzi domy už akoby som ani nevnímal. Ešte sa zastavím vo vieche na deci červeného, ale to len preto, aby mi cesta domov električkou prebiehala príjemnejšie.

Pár slov na záver

Opis túry, ktorý ste práve dočítali, je mimoriadne vhodný nielen pre trénovaného turistu, ale trasu bezproblémov zvládne každý priemerne zdatný človek. Kratšie varianty trasy odporúčam aj rodinám s malými deťmi. Značenie je veľmi dobré, bezproblémové. Celá trasa je zjazdná aj na horských bicykloch.

Užitočné odkazy

Mestské lesy v Bratislave
MHD Bratislava (cestovné poriadky, trasy liniek a pod.)