Prístrešok v Roháčskom sedle

20.01.12
Súľovské skaly isto netreba turistickej verejnosti zvlášť predstavovať. Sú husto popretkávané sieťou značkovaných chodníkov a zo žiadnej časti nie je do civilizácie ďaleko. Napriek tomu sa možno niekomu bude hodiť informácia o prístrešku, ktorý sa dá využiť na oddych, úkryt v prípade nepohody, prípadne aj na nocľah.

Prístrešok sa nachádza v strede oblúka Súľovských skál, v Roháčskom sedle tvoriacom prirodzený prechod medzi obcami Podhorie a Súľov-Hradná (terajšia modrá značka). Modrá tu križuje zeleno značenú časť hrebeňa medzi sedlami Roháč-Čiakov a Patúch. Už od roku 1937 v sedle stojí drevený kríž postavený občanmi Podhoria, ku ktorému sa konajú pravidelné púte. Od roku 1998 záverečnú časť modrej značky lemujú zastavenia krížovej cesty a v roku 2010 tu obec s podporou Žilinského samosprávneho kraja vybudovala prístrešok.

- z Lietavskej Závadky po žltej a modrej TZT, 0.50 h
- z Jablonového po zelenej, červenej a zelenej TZT, 2.10 h
- z Hrabového po modrej, červenej a zelenej TZT, 2.35 h
- zo Zbyňova po žltej a zelenej TZT, 3.00 h

Prístrešok je celodrevený a má štvorcový pôdorys so stranou asi 5 m. Sedem stĺpov nesie krov a ihlanovitá strecha ukončená krížom je pokrytá asfaltovým šindľom. Tri steny sú do 2/3 výšky zhotovené z prekrývajúcich sa dosák, juhozápadná stena je otvorená. Podlaha je doštená, vyzdvihnutá nad terénom. Zariadenie tvorí voľne umiestnený dlhý drevený stôl so štyrmi lavicami. V prípade nocľahu sa do prístrešku pomestí aj 10 - 12 ľudí. Okrem spomínaného kríža sú v okolitých svahoch jednoduché "lavice" pre pútnikov.

Prameň sa v bezprostrednom okolí nenachádza. Najbližšiu vodu poskytne málo výdatný prameň neďaleko rázcestia pod Dubovcom po modrej TZT smerom do Podhoria.

Treba len dúfať, že návštevníci budú udržiavať terajší stav celej lokality a prístrešok si napriek blízkosti civilizácie dlho uchová svoju funkciu pre pútnikov aj všetkých okoloidúcich.

Prístrešok v Roháčskom sedle 29/11/17 10:08 13 príspevkov

Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra
Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. 07/12/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek sa dozviete. dnes Tomáš Trstenský Svet
Túra Cez Malé Pieniny (sedlo Vabec – Červený Kláštor) Pieniny sú síce maličkým národným parkom, ale svojou rozmanitosťou sú stále oblasťou, kam sa rád vraciam. Zvlášť som si obľúbil a často navštevujem lokalitu blízko sedla Rozdiel nad Litmanovou. A pri voľbe dvojdňovej turistiky padla opäť voľba na túto oblasť s plánom, že noc strávime práve v tomto sedle. včera Stanislav Ďurica Pieniny
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (1) Aj keď som už niečo v živote prešiel, jedna časť Slovenska mi bola úplne neznáma. Severozápadné pohraničie Slovenska. Po jednom náhodnom zbere čučoriedok v oblasti Stratenca ma hrebeň Javorníkov chytil za srdce. Taký pekný kraj a pre mňa bez preháňania Terra incognita. Musím s tým niečo vykonať. Pomaly sa rodil plán na prechod pohraničných hôr z oblasti Beskýd Javorníkmi k Bielym Karpatom jedným vrzom. 18/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Západné Beskydy

Prístrešok v Roháčskom sedle 29/11/17 10:08 13 príspevkov
    • Súľovské vrchy: Roháčske sedlo
    • 10 - 12 osôb, spacák a karimatka vhodné
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody