Recenzia Ponožky X-Socks Trekking Mountain

Mať nohy v suchu je tou najzákladnejšou požiadavkou každého turistu. Okrem výberu správnych topánok netreba zabúdať ani na ponožky, ktorých funkčnosť priamo ovplyvňuje celkové pohodlie. Počas minuloročnej turistickej sezóny som nosil ponožky švajčiarskej značky X-SOCKS, model Trekking Mountain a v nasledujúcom článku sa podelím so svojimi skúsenosťami.

Výrobca
Hmotnosť
112 g
Páči sa mi
tvar, ochrana proti otlakom, robustné a zároveň pre kožu príjemné materiály, kvalitné vyhotovenie, pohodlie
Nepáči sa mi
vysoký podiel akrylu, uprednostňujem viac vlny
Infocena
25,- €

Zloženie

V prvom rade treba konštatovať, že výrobky X-Technologies, pod ktoré spadá okrem X-Socks aj termoprádlo X-Bionic, si potrpia na high-tech imidž. Obal zdobí množstvo log ocenení, ktoré získali produkty s označením X, teda nielen ponožky, či už vo všeobecnosti alebo tieto konkrétne. Ďalej je na obale aj podrobná anatómia ponožiek, ktorá sa len tak hemží názvami s ochrannými známkami. Na boku obalu zas nájdeme obrázky z tepelného skeneru, ktoré ukazujú, o koľko sú ponožky X-Socks bližšie v distribúcií tepla holej nohe ako bežné vlnené ponožky. Pri tejto záľube v technológiách neprekvapí, že na zadnej strane sú dva zoznamy zloženia – technický a materiálový.

Technické zloženie

25 % nylon
10 % polypropylén
1 % Elastan

O skladbe materiálov Robur, Xitaloft a DuraWool sa toho z obalu príliš nedozvieme. Iba to, že sú to presne tie vlákna, ktoré pre tento druh ponožky zabezpečia správne vlastnosti. Dobrým vodítkom k vlastnostiam ponožiek je však druhý zoznam, ktorý naznačuje, že ide o ponožky určené skôr do chladnejších dní – prevládajú totiž izolačné vlákna (akryl, vlna) pred pot odvádzajúcimi (prolypropylén).

Tvar a konštrukcia

Označenie L a R vedľa názvu na ponožkách naznačuje odlišné tvarovanie pre pravú a ľavú nohu – pozícia jednotlivých zosilnení alebo zoslabení materiálov či sťahujúcich prvkov je prispôsobená anatómii nohy. Toto tvarovanie má zabezpečiť lepšie rozloženie tepla, dobrý odvod potu a zvýšiť ochranu proti vzniku otlakov. Vďaka tvarovaniu ponožka sadne ako uliata a je tak aj pohodlnejšia.

Výška ponožky je označená výrobcom ako stredná. Ide o bežnú výšku, na ktorú sú turisti pri ponožkách zvyknutí. Podobne aj hrúbka je pocitovo niekde v strede, takže nejde vyložene o zimnú ponožku, skôr o jesenno-jarnú, prípadne do vyšších polôh v lete.

Skúsenosti z používania

Ponožky vďaka svoju anatomickému tvarovaniu veľmi dobre sedia na nohe. Tú však príliš silno neobopínajú, takže sa netreba obávať príliš tesného fitu. Vďaka rôznym výstuhám z nylonu ponožka aj po niekoľkohodinovom šlapaní ostáva na miesta tak, ako treba, nikde sa nazhŕňa a zároveň nebráni žiadnemu pohybu. Vďaka tomu sa mi ani raz nestalo, že by som dostal otlaky. Vďaka dobre padnúcim aj vychodeným topánkam však nemávam problémy s otlakmi a s novými nerozšliapanými som ich neskúšal. Príjemne je urobená aj horná manžeta, ktorá ponožku drží, ale nohu nepríjemne nesťahuje – podmienkou však je, že ponožku nechcete mať vytiahnutú vyššie, ako je jej určenie. Odtiaľ popri chôdzi skĺzne späť do svojej polohy.

Čo sa týka tepelného komfortu, model Trekking Mountain som preferoval najmä pri teplotách pod 15 °C, no pri chodení vo výraznom mínuse to nebolo už ono. Na slovenských horách teda ideálne na jar a na jeseň. Hrúbka ponožky je tak akurát dostatočná na pohodlné celodenné chodenie. V zásade nemám ponožkám čo vytknúť, správajú sa veľmi dobre. Oceňujem aj kvalitu vyhotovenia, ktorá je príkladná – žiadne trčiace nite, materiály na ohmat robustné a pevné, pritom príjemné pre kožu. Jediná moja subjektívna výhrada je, že akryl príliš rád nemám a preferujem vyšší podiel vlny voči umeline.

Ponožky X-Socks Trekking Mountain sú dobre navrhnuté, kvalitne vyhotovené a podávajú očakávaný výkon svojej funkcie. Hoci high-tech imidž môže naznačovať až nadpozemské vlastnosti, kondičku vám nenahradia. Netreba sa zároveň báť, že pri popise ich funkcionality ide len o marketingové reči, funkčnosť je veľmi dobrá. Pokiaľ však preferujete ponožky s vyšším podielom vlny, pozrite sa inde. Ak vám umelina neprekáža, sú tieto ponožky dobrou voľbou na jarné a jesenné slovenské kopce a na letné Alpy. Na základe Soniných skúseností s inými modelmi tejto značky, životnosť je na dobrej úrovni, takže ide o dlhodobú, nie jednosezónnu voľbu.