Test Apani – merino termoprádlo

Pred časom ste mali možnosť čítať predstavenie merino setu (zipsovací rolák a ¾ nohavice) značky APANI. Dozvedeli ste sa o mnohých kladných vlastnostiach, o strihu, materiále, cene, „sheep friendly“ politike spoločnosti, ktorá produkt vyrába. Sľuboval som vám veľké testovacie chuťovky, tak som vyzvŕtal oba produkty, ako sa len dalo. Ako test dopadol, sa dozviete v ďalších riadkoch.

Výrobca
Hmotnosť
(125 + 115) = 240 g
Páči sa mi
Eco + sheep friendly materiál, hmotnosť, zbaliteľnosť, príjemné na nosenie, ani po čase nesmrdí, relatívne rýchlo schne, široká možnosť použitia pri rôznych teplotách
Nepáči sa mi
- multifunkčnosť: 10 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 90 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Predstavenie APANI nájdete v samostatnom článku.

Ako a kde sa testovalo

APANI set som nosil v rôznych prostrediach a rôznych situáciach – sezónu 2010/2011 v Malých Karpatoch pri nie moc náročnej turistike v chladnom prostredí, v meste pod bavlnenými nohavicami pri nulovej aktivite, pri lezení ľadov (veľká zima, náročná
aktivita), pri februárovom výstupe na Veľký Rozsutec (zima a dlhotrvajúca aktivita) a pri „prechádzkach“ chladnými Dierami v Malej Fatre.

V sezóne 2011/2012 som otestoval merino setík (s boxerkami APANI navyše) na Zbojníckej chate v nepríjemnom daždi (plusové hodnoty teploty ovzdušia), a viackrát pri túrach v Nízkych Tatrách pri miernych mínusoch. Ako posledný testík som sa vybral v januári na Chopok v období veternej smršte „Andrea“.

APANI v miernych mínusoch

V miernych mínusoch som ochotne obliekal APANI set a vždy mi v ňom bolo príjemne. Vždy mi stačilo často APANI a na vrchu windstopperová bunda (pri výšlape), pri státi a zostupe som si samozrejme windstopper vyzliekol, dal si flísku a na vrch hardshell bundu. Bol som prekvapený ako môže tenký materiál zohriať a udržať v teple aj takú citlivku na zimu ako som ja. Počas celého testovania mi nebola ani raz zima. Vlastním aj hrubšie merino, no polorolák APANI som nevymenil ani raz. Spodné nohavice som dvakrát „neriskol“ a dal som si moje hrubšie (z dôvodu dĺžky – ¾ nohavice neboli pre mňa dostačujúce, keďže celé lýtka som mal obnažené. Napriek tomu som pri lezení ľadov skúsil kombináciu ¾ nohavice APANI a podkolienky, a bol som spokojný s výkonom tenkého APANI merina. Viem, že ak by som mal nohavice v kompletnej dĺžke, že by som celú zimu nosil tie.

APANI v extréme

Pri extrémnejších mínusových hodnotách som necítil potrebu hrubšieho termoprádla. V zime som šliapal z Kosodreviny na Kamienku a opäť som mal len APANI a na tom windstopper softshellovú bundu. Fičal hnusný vetrisko a bola poriadna zima, hore na Chopku bolo určite pod -15 ˚C. Počas celej cesty som bol ako vo vatičke. Po výšlape bolo tričko mierne spotené.

APANI pre „mrzké“ ale nie zimné počasie

Pri miernych plusových teplotách (2 - 6 ˚C), ak sa človek potrebuje zahriať (nepríjemne prší, pofukuje vietor,...), mi APANI bolo taktiež nápomocné. Nebolo mi v tom príliš teplo a zimu zahnalo.

Budete v suchu a voňaví?

Materiál rýchlo schne, až na niektoré časti (pasce na pot), kde aj tak mierne vlhko nevadí pri nosení. Po vyzlečení a „pričuchnutí“ k tričku bolo cítiť ako keď zmokne ovca, podobným spôsobom ako smrdí každé merino. Po uschnutí nebolo cítiť žiadny zápach či odor. APANI set som počas mesačného intenzívneho nosenia ani raz nepral, a môžem na 100 % tvrdiť (aj moje okolie), že som nebol cítiť. A to som sa snažil potiť priam extrémne. Pri mojich párdňových výletoch mimo územia s plnohodnotnou sprchou brávam dvojkombináciu boxeriek APANI a Xbionic. V jedných chodím, v druhých vždy trávim čas v pokoji (chata, spanie).

Zhrnutie vlastností a miera použitia

Ako som už napísal, testoval som APANI v širokom spektre teplôt a poveternostných podmienok. Poväčšine išlo o mierne mínusy, kam som APANI bral cielene, mysliac si o perfektnom použití tohto produktu práve v takýchto podmienkach. Merino set nesklamal a splnil všetky očakávania termoprádla, ktoré je v tejto cenovej kategórii. Ak namietate, pozerajúc na cenu produktu, že toto vám splní aj akékoľvek iné termo za polovičnú cenu, máte asi pravdu. Musím však vzápätí napísať aj, že toto je len tretina možného použitia APANI.

V miernych plusoch, pri májových prechádzkach vyšších polôh (nad 2000 metrov), právom očakávate možnosť pocitu zimy. Brať si na podobné výlety núdzovo hrubé merino nie je práve rozumné. Umelé bežné termoprádlo by účel splnilo, a váhou či zbaliteľnosťou by bolo podobné setu APANI (Je to ale umelina, ktorá po čase nosenia proste MUSÍ isť do práčky).

Extrémnejšie mínusy som testoval s malou ...dušou, pretože tenučké prádielko mi nedávalo pocit istoty a bezpečia. Moje obavy boli rýchlo zažehnané, APANI držalo teplo ako kúzelný ohrieváčik a začal som mať dojem, že lepší kúsok termoprádla
sa u mňa v skrini ťažko nájde. Na takúto zimu už bežné umelo termo nestačí, meriná od konkurencie sú hrubšie a „robustnejšie“. Niektoré mierne škrabú, APANI nie.

Čo sme sa teda dozvedeli o miere použitia? APANI by som si zobral vždy a všade tam, kde hrozí pocit chladu. Je ľahké, tenké, príjemné na nosenie ako obláčik a výborne zahreje. Nesklame, keď je treba mierne zahriať, nehreje príliš ak vonku nie je pod nulou, a v poriadnej zime podrží. Je vhodné do extrému ale aj do sychravého počasia. Podobnú univerzalitu termoprádla som ešte nevidel a TOTO je to, z čoho som nadšený a v úžase. V dobe pred APANI som vždy rozmýšľal, aké bude vhodné termo pribaliť do batohu, teraz viem, že či je sychravý október, alebo krutý január, vyhráva APANI. Skončili časy, keď som brával do batohu viac druhov termoprádla „podľa“ toho ako sa vietor a počasie vyspí, beriem APANI a niečo na prezlečenie na chatu či do postele. Odkedy poznám APANI, tak si nemyslím, že teplé rovná sa hrubé. APANI merino set dostáva značku „Allrounder nech ide kamkoľvek“ a punc výrazu „must have“.

Rád by som poznamenal, že hodnotenie pocitov tepla či chladu je príliš subjektívne, každý sme proste iní. Preto by sme si mali dobre vyberať termoprádlo. Práve preto, že bývam uzimený a v APANI mi bolo príjemne či v mínusoch či v plusoch, je tento setík lákavý pre široké spektrum ľudí s rôznymi stupňami „odolnosti“ voči zime. Áno, cena je vyššia ako sme zvyknutí, ale ak si užívateľ zráta, koľko ho stojí tenké zimné termo, tenké obyčajné termo, či termo do extrému, zráta si výhody, vlastnosti a výdrž APANI tak sa celý pohľad na cenu rapídne mení. APANI je kvalitný výrobok, z vynikajúcich materiálov, ktoré užívateľa určite uspokojí. Odo mňa teda dostáva plný počet bodov, hviezdičiek či malých cepínikov v hodnotení. Odporúčam a dávam mu rozhodne veľké ÁNO.