Bivak Dutina v Kamennom vrchu

Prvú sobotu roku 2012 sme sa vybrali na túru medzi sedlom Havran a Bezovec. Milan s tromi kamarátmi sa doviezli zo Skalice do Piešťan autom a ja z Bratislavy vlakom. Do sedla Havran nás vyviezol autobus. Zobral som si ako jediný snežnice, no po vystúpení z autobusu mi hneď bolo jasné, že zbytočne. Síce od Krahulčích vrchov by som ich už využil, ale keďže som bol z partie jediný, zostali v ruksaku.

Považský Inovec: Kamenný vrch (červená značka medzi sedlom Gajda a Krahulčími vrchmi)
550 m n. m.
4 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
celoročne (otvorené ohnisko)
Skaličný potok

Milan si ako bonus dnešnej túry naplánoval preskúmanie voľne prístupnej jaskyne v skalách pod smerovníkom Krahulčie vrchy, no napriek snahe sme ju neobjavili. Mierne sklamaní sme sa pobrali po červenej ďalej smerom na sedlo Gajda. Asi desať minút od smerovníka Krahulčie vrchy sme v skale na pravej strane zbadali otvor. Dvaja sme sa vybrali po klzkých a zasnežených skalách hore, aby sme zistili, o čo ide. Našli sme tu malú jaskyňu. Predpokladám, že v lete ju nie je z chodníka pre listy vidno, ale miestnym je určite známa.

Rozmery

Vchod je vysoký a široký asi 2 m, ale len v najširších miestach a tak si pri vstupe treba dávať pozor na hlavu. Jaskyňa pokračuje kúsok doprava, ale jej celkové rozmery nie sú viac ako 3,5 x 2 m. Dá sa v nej stáť.

Popis

Dno jaskyne je pokryté suchým lístím. Od vchodu napravo je malé ohnisko a nad ním je v strope otvor. Dosť malý na to, aby ním dnu nepršalo, ale na odvod dymu asi stačí. Vstup do jaskyne je čiastočne chránený asi 50 cm vysokým múrikom z naukladaných skál a vo vnútri sa nachádza drevený rám. Predpokladám, že slúži na uzatvorenie vchodu, ak naň nocujúci pripevnia celtu. Podľa mňa sa tu pohodlne vyspia štyria nocľažníci, ale potrebujú karimatku a spacák. Dreva je v okolitom lese určite dosť.

- po červenej zo sedla Havran asi 2.45 h,
- po zelenej z Nitrianskej Blatnice 1.45 h,
- po zelenej od chát Výtoky asi 0.40 h,
- po červenej zo sedla Bezovec 4.20 h.

Po vode som pre krátkosť času nepátral, ale podľa mapy je najbližší zdroj Skaličný potok a to 100 výškových metrov naľavo od červenej značky, asi desať minút pred Krahulčími vrchmi smerom od sedla Havran.

Zaujímavosti

Podľa mapy VKÚ Harmanec Považský Inovec (1 : 50 000) sa v okolí nachádzajú ešte Mačacia jaskyňa nad zelenou z Trhovičnej lúky do Nitrianskej Blatnice, Veľká jaskyňa v Dolnom Sokole pod Krahulčími vrchmi, Rotunda sv. Juraja na žltej značke nad Nitrianskou Blatnicou, rozhľadňa na vrchu Marhát, PR Visiace skaly na červenej pri vrchu Gajda, NCH Nitrianska Blatnica – Trhovičná lúka – Ducové.