Prístrešok pod Kostolným vrchom

17.02.12
Symbolických cintorínov obetiam hôr je na Slovensku viacero. Najznámejší je vo Vysokých Tatrách. Svoj majú aj turisti v Malých Karpatoch na Vysokej a trampi z okolia Bratislavy pri Košariskách. Myslím si, že je to pekný počin. Jedným na pamiatku a nám ostatným na výstrahu. Aj keď posledne dva menované skôr ako pripomienka kamarátov. Ako som sa pri januárovej túre v Považskom Inovci presvedčil, aj lesníci majú svoje pietne miesta (Čierny Váh a lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline pri Čiernom Balogu) a najnovšie tiež pri horárni pod Kostolným vrchom.

Pietne miesto

Symbolický lesnícky cintorín slávnostne odovzdali do užívania pracovníci Lesov SR, š. p. Banská Bystrica 29. 11. 2011. Snáď to nebude znesvätenie pietneho miesta, keď sa zmienim o možnosti prespať v besiedke pri kríži. Ak po sebe nezanecháme neporiadok a nie sme až príliš senzitívni, budeme mať celú noc dosť času premýšľať o dočasnosti nášho pobytu na matičke Zemi a v jej krásnej prírode.

Altánok je typická šesťboká drevená stavba, na ktorej jedna stena chýba a toto miesto slúži ako vchod. Do výšky 1 m má pevné steny a potom až po striešku prekrížené latky. V prípade nutnosti sa tak veľmi ľahko dá na ne pripevniť celta, alebo pončo. Podlaha je vysypaná drobnými, bielymi kamienkami. Uprostred stojí stôl a popri troch stenách sú lavice. Podľa mňa sa na nich spať nedá, ale na stole a zemi sa určite vyspia štyria turisti s vlastnými karimatkami a spacákmi. Podľa dátumu na klobúku postavičky na špici strechy, altánok bol dokončený 10. 3. 2003. Buď bol nanovo namorený, alebo veľmi kvalitne spravený, pretože pôsobí novo. Cez strechu určite nebude zatekať. Aj tak si myslím, že sa hodí na núdzové prenocovanie tak od nočných teplôt + 10 °C. Vzhľadom na charakter miesta tu ohnisko nie je, ale nič nebráni uvariť si čokoľvek na variči, položenom na stole.

Potok, ani studničku som nevidel, no neďaleko je horáreň a za plotom som videl pumpu. Tak ak človek nemá vlastné zásoby, snáď by domáci pomohli. Pri putovaní od Marhátu je pol hodiny pred altánkom na lúkách Jelenie jamy zopár domov, tam sa možno tiež dá nabrať voda a pri putovaní od sedla Bezovec je možnosť zásobiť sa vodou z Dastínskej kyselky pod Veselým vrchom.

- po červenej od sedla Bezovec 1.20 h,
- po modrej z Podhradia 3.00 h,
- po modrej z Hubiny 2.15 h,
- po zelenej z Nitrianskej Blatnice a neskôr po červenej 3.45 h,
- po červenej zo sedla Havran 5.15 h.

Zaujímavosti okolia

Nie veľmi ďaleko je to na hrady Tematín a Topoľčiansky. Nad neďalekou Starou Lehotou je Jaskyňa pod Teplým vrchom. V blízkosti sa nachádzajú PR Dubový vŕšok, Holé brehy, Kňaží vrch, rozhľadňa na Marháte, ZOO farma New Zealand v Modrovej.
Na tomto pietnom mieste tragicky zahynul 4. 8. 1900 miestny lesník Alojz Fleischhandl. Spomeňte si naňho i druhých, ktorí tragicky ukončili svoju životnú púť v horách a lesoch, ktoré tak milovali.

Prístrešok pod Kostolným vrchom 21/07/14 14:00 4 príspevky

Túra Gajdoš, Kamenná brána a Peprovec Na pravidelnej utorňajšej stretávke v Malom Bajkale som popisoval, ako sme s Ivanou označovali kopce pre nový OTO 24 vrcholov MK BSK. Keď som spomenul, že mienim ísť opäť v sobotu označiť ďalšie, bol som vyzvaný, aby som to ponúkol ako oddielovú akciu. Vzhľadom na to, že kamarátka Majka mala mať o 18-tej s Devínskym chrámovým zborom AD HOC vystúpenie v devínskom kostole a my sme ju nechceli zmeškať, vybral som tri kopce v okolí Zochovej chaty. 20/02/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Extra Zimný výstup na Tŕstie Zorganizovať nejakú väčšiu akciu pre verejnosť je pomaly celoročná snaha s výsledkom veľmi neistým, a navyše, často neovplyvniteľným autorom projektu. Keď to všetko klapne, tak ako 15.02.2020 na XXIII. ročníku Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát – Tŕstie, je spokojnosť účastníkov tá najväčšia odmena autorovi a realizátorovi projektu. 17/02/20 Miroslav Svítek Reportáže
Túra Sása – Babiná – Mäsiarsky bok – Krupina Miniseriál o túrach v širšom okolí Dudiniec ukončím popisom prvej túry, na ktorej som si overil, aké je skvelé, že obnovili prevádzku vláčika. Do obce Sása by som sa autobusom z Dudiniec dostal až o 11.24 h a to je na začiatok túry poriadne neskoro. Objavil som krásne kamenné polia, ktoré sa vyrovnajú Kamennému moru vo Vyhniach a asi sa o nich vo všeobecnosti veľa nevie. 16/02/20 Miroslav Svítek Krupinská planina

Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. dnes Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy
Správa Živé chodníky – podpora obnovy značených trás Nadácia Ekopolis vyhlásila výzvu na predkladanie projektov do grantového programu Živé chodníky na rok 2020. Projekty sa majú týkať obnovy značenia a vylepšenia infraštruktúry turistických a cykloturistických značených trás. Môžu sa realizovať na celom území Slovenska. včera Soňa Mäkká Správy
Túra Zaniknuté dediny (2) – Mochovce Keď sme o pár dni po návšteve Horných Opatoviec rozmýšľali kam ísť, padol návrh na návštevu ďalšej zaniknutej obce. Prečo nie?! Komíny jadrovej elektrárne sme vždy obzerali len z diaľky, nedávno sme si pozreli dva zaujímavé filmy o Černobyle, tak si treba jadrovú hrozbu pozrieť aj na vlastné oči. Samozrejme, zase sme to spojili aj s menšou turistikou a pár kamarátov sa pridalo. včera Danka Tomášiková Štiavnické vrchy

Prístrešok pod Kostolným vrchom 21/07/14 14:00 4 príspevky
    • Považský Inovec: pod Kostolným vrchom
    • 4 osoby s vlastným spacákom a izolačnou podložkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)