Prístrešok pod Kostolným vrchom

17. 02. 2012
Symbolických cintorínov obetiam hôr je na Slovensku viacero. Najznámejší je vo Vysokých Tatrách. Svoj majú aj turisti v Malých Karpatoch na Vysokej a trampi z okolia Bratislavy pri Košariskách. Myslím si, že je to pekný počin. Jedným na pamiatku a nám ostatným na výstrahu. Aj keď posledne dva menované skôr ako pripomienka kamarátov. Ako som sa pri januárovej túre v Považskom Inovci presvedčil, aj lesníci majú svoje pietne miesta (Čierny Váh a lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline pri Čiernom Balogu) a najnovšie tiež pri horárni pod Kostolným vrchom.

Pietne miesto

Symbolický lesnícky cintorín slávnostne odovzdali do užívania pracovníci Lesov SR, š. p. Banská Bystrica 29. 11. 2011. Snáď to nebude znesvätenie pietneho miesta, keď sa zmienim o možnosti prespať v besiedke pri kríži. Ak po sebe nezanecháme neporiadok a nie sme až príliš senzitívni, budeme mať celú noc dosť času premýšľať o dočasnosti nášho pobytu na matičke Zemi a v jej krásnej prírode.

Altánok je typická šesťboká drevená stavba, na ktorej jedna stena chýba a toto miesto slúži ako vchod. Do výšky 1 m má pevné steny a potom až po striešku prekrížené latky. V prípade nutnosti sa tak veľmi ľahko dá na ne pripevniť celta, alebo pončo. Podlaha je vysypaná drobnými, bielymi kamienkami. Uprostred stojí stôl a popri troch stenách sú lavice. Podľa mňa sa na nich spať nedá, ale na stole a zemi sa určite vyspia štyria turisti s vlastnými karimatkami a spacákmi. Podľa dátumu na klobúku postavičky na špici strechy, altánok bol dokončený 10. 3. 2003. Buď bol nanovo namorený, alebo veľmi kvalitne spravený, pretože pôsobí novo. Cez strechu určite nebude zatekať. Aj tak si myslím, že sa hodí na núdzové prenocovanie tak od nočných teplôt + 10 °C. Vzhľadom na charakter miesta tu ohnisko nie je, ale nič nebráni uvariť si čokoľvek na variči, položenom na stole.

Potok, ani studničku som nevidel, no neďaleko je horáreň a za plotom som videl pumpu. Tak ak človek nemá vlastné zásoby, snáď by domáci pomohli. Pri putovaní od Marhátu je pol hodiny pred altánkom na lúkách Jelenie jamy zopár domov, tam sa možno tiež dá nabrať voda a pri putovaní od sedla Bezovec je možnosť zásobiť sa vodou z Dastínskej kyselky pod Veselým vrchom.

- po červenej od sedla Bezovec 1.20 h,
- po modrej z Podhradia 3.00 h,
- po modrej z Hubiny 2.15 h,
- po zelenej z Nitrianskej Blatnice a neskôr po červenej 3.45 h,
- po červenej zo sedla Havran 5.15 h.

Zaujímavosti okolia

Nie veľmi ďaleko je to na hrady Tematín a Topoľčiansky. Nad neďalekou Starou Lehotou je Jaskyňa pod Teplým vrchom. V blízkosti sa nachádzajú PR Dubový vŕšok, Holé brehy, Kňaží vrch, rozhľadňa na Marháte, ZOO farma New Zealand v Modrovej.
Na tomto pietnom mieste tragicky zahynul 4. 8. 1900 miestny lesník Alojz Fleischhandl. Spomeňte si naňho i druhých, ktorí tragicky ukončili svoju životnú púť v horách a lesoch, ktoré tak milovali.

Prístrešok pod Kostolným vrchom 21/07/14 14:00 4 príspevky

Túra Trenčianske rozhľadne Ibovka a Malý Jelenec Roky som chodieval na Moravu s mojím kamarátom putovať od jednej rozhľadne k druhej. Kamarát sa nejako vytratil z môjho života a rozhľadne tiež. Tento rok som si musel na prelome marca a apríla vybrať kopu starej dovolenky a pri spriadaní plánov, ovplyvnených krízou, okrem viacdňových prechodov došlo aj na rozhľadne na západnom Slovensku. Vypísal som si ich asi trinásť, a keďže Trenčín nie je až tak ďaleko, dve som spojil do jednej túry. 03/07/20 Miroslav Svítek Biele Karpaty
Prístrešok Lesný zrub Šarvíz Pri putovaní zo Žarnovice na rozhľadňu Háj som doputoval po modrej značke k TIM Horáreň Šarvíz (tiež Zadný Šarvíz). Smerovník ma upozornil, že Zbojníčke studničky sú vzdialené 50 m dole po lesnej cestičke, a tak som sa išiel na ne pozrieť. V horúčave, čo bola, sa mi veľmi hodila čerstvá, studená voda z pekne upraveného prameňa. Umyl som sa, napil a prečítal si informačnú tabuľu o Zbojníckych studničkách. 06/06/20 Miroslav Svítek Pohronský Inovec, Vtáčnik
Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik

Správa Štátne lesy TANAPu zavreli dva chodníky, vinia ochranu prírody Štátne lesy Tatranského národného parku uzavreli už dve obľúbené trasy vo Vysokých Tatrách kvôli suchým stromom. Tie podľa nich ohrozujú návštevníkov, no nemôžu ich odstrániť, lebo im to nepovolila ochrana prírody. Správa národného parku s touto interpretáciou nesúhlasí. dnes Soňa Mäkká Správy
Túra Zbojníckym chodníkom: Tiesňavy a Obšívanka Nedeľa po skončení vlaňajšieho autorského Hiking stretnutia sa ohlásila slnečným počasím. Výhľad z okna počas raňajok sľuboval krásny deň, no meteorológovia varovali pred silným vetrom na malofatranskom hrebeni. Mala som zabezpečiť odvoz a následný pickup Soni a Ľubovi, ktorí sa chystali na hrebeň. Vietor však zmenil plány, a tak sme sa všetci spoločne s Mirom vybrali na pre mňa neznámu vychádzku Zbojníckym chodníčkom cez Tiesňavy a Obšívanku. dnes Daniela Mäkká Malá Fatra
Túra Kremnickým hrebeňom z kúpeľov do kúpeľov Pri poslednej výprave do Kremnických vrchov k runám na Velestúre som si uvedomil jeden fakt. Úsek červenej značky na juh od Troch krížov je moja terra incognita. A prázdnota v našich mapách láka, nutkanie zaplniť biele miesta je neodolateľné. A tak, keď sa mi neočakávane uvoľnil v predĺženom májovom víkende jeden a pol dňa, prekonávam vlastnú pohodlnosť a neváham. Neplánovane zbalím batoh. Môžem vyraziť za svojím spôsobom novým dobrodružstvom. 04/07/20 Vladimír Mikuš Kremnické vrchy

Prístrešok pod Kostolným vrchom 21/07/14 14:00 4 príspevky
    • Považský Inovec: pod Kostolným vrchom
    • 4 osoby s vlastným spacákom a izolačnou podložkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)