Reportáž

Lavínový kurz 2012

24. 02. 2012
Tretí ročník lavínového kurzu sa opäť výborne vydaril a ja môžem veľmi rád opísať, čo nás postretlo, čo sa dialo a čo sme sa opäť naučili. Aj tentokrát nás prichýlili Nízke Tatry a počasie nám žičilo.

10. februára (ako obvykle piatok) sa už tretí krát združili turisti a priatelia snehu na kurze zaoberajúcom sa lavínovou problematikou. Kým minulé vydarené ročníky lavínových kurzov sa diali na ľúbeznej chate Bjornson, do plánovanej trojročnice sme museli vkročiť v inom ubytovacom zariadení, hoteli Liptov. Hotel Liptov, známy svojim luxusným a pôžitkárskym vybavením pripomínajúcim zašlú slávu interhotelov, a špecifickým a nezabudnuteľným Retro Barom bol viac ako uspokojivou náhradou za mládežnícku chatu Bjornson.

Už zaužívaný program neradno meniť a tak sme rozvrh minuloročných kurzov zachovali aj pri tejto rekreácii. Piatočný večer patril výučbe základných teoretických znalostí o druhoch snehu, meteorologických, topografických a iných podmienkach, ktoré prispievajú k vzniku lavín. Po teoretickej príprave sa všetci mladiství vrhli do víru vzdelávania a tréningu na náročný sobotňajší praktický výcvik.

Sobota, ako už bolo spomínané, patrila praktizovaniu snehových profilov, vyhľadávania pípakmi (ktoré opäť zapožičal dlhoročný partner podujatia, spoločnosť Pieps). Kedže zima nám nadelila poriadny prídel hlbokého snehu a mrazivého počasia, všetci zúčastnení mali radosť, keď sa mohli konečne ísť zohriať na hotel. Po večernej teoretickej prednáške a premietania inšpiratívnych fotiek (málokto po zhliadnutí sa bude mať chuť ťahať za prsty s lavínkami) nasledoval podobný program ako večer pred tým.

Nedeľná pracovná náplň dňa bola rovnaká, mrazivé kopanie snehu, sondovanie a vyhľadávanie pípakmi. Kým sobota je zameraná na teoretickejšiu výučbu vyhľadávania, kopania profilov a testov zosuvného bloku, nedeľa je zameraná na praktickejsiu výučbu a to simuláciu ozajstného lavínového nešťastia. Tu si majú možnosť vyskúšať všetci, ako sa správa záchranné družstvo pri prehľadávaní lavíny a pri organizácii záchrany, čo môže byť prospešné pri reálnej situácii. Všetci síce dúfame, že podobné zážitky sa nám vyhnú, ale kurzy a nácviky sú na to, aby sme pri záchrane vedeli reagovať rýchlejšie a efektívnejšie.

Všetci súdruhovia, ktorí by mali záujem vedieť detailnejšie, ako prebieha kurz, môžu si pozrieť šťavnaté a už legendárne opisy z prvého a druhého kurzu. Tí, ktorí by radi vedieť, ktoré pohorie má aký stupeň lavínového nebezpečia, viac o metodike a pod., (pretože tento článok metodický nie je a len zďaleka popisuje udalosti na kurze), pre tých tu je web www.laviny.sk. Praktický výcvik je však dôležitou súčasťou všetkých vedomostí a kto sa pohybuje alebo plánuje pohybovať v lavínovom uzemí, mal by podobný kurz absolvovať.

Prichádza čas na ukončenie reportáže a samozrejme aj poďakovania. V prvom rade chcem poďakovať kurzistom, pretože bez nich by nikdy žiadny kurz nebol. Kurzisti, ďakujem v mene Hiking.sk a samozrejme aj v mojom mene. Boli ste skvelí.
Ďalej by som veľmi rád poďakoval Jankovi Peťovi, za jeho úžasný prístup a skvelú, trpezlivú výučbu. Janko, si veľký profesionál a odborník, ďakujem.
Ďakujem aj partnerovi podujatia, spoločnosti, ktorá zapožičala pípaky a iné vybavenie – Pieps.
No a samozrejme ďakujem portálu www.hiking.sk, ktorý týmto spôsobom približuje kurzy aj ľuďom, ktorí nemajú vlastnú výbavu, ale chcú sa učiť a vzdelávať v tomto smere.

P.S..: Veľká vďaka patrí vývojárom webu a HZS za perfektnú pomôcku pri plánovaní túr – mapu lavínových dráh na www.turistickamapa.sk. Skvelá vec, ktorá pomôže mnohým ľuďom. Verím, že rovnako ako kurzisti, aj ostatní budú mapu používať v zdraví.

Lavínový kurz 2012 03/12/12 10:50 12 príspevkov

Rada Ako uvariť v ešuse puding Čo-Van-Hro-Ma Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – Každé dobré jedlo by si zaslúžilo bodku, záver, sladké potešenie. Minule som vám sľúbil, že pripravím recept “dezertu”, vhodného na outdoorové aktivity. Skvelé na ňom je, že v chladných obdobiach vás nielen poteší na jazyku, ale aj pekne zahreje. Hovoríme o pudingu, ktorý určite mnohí z vás už na vandri či pri stane varili. Toto je klasika, nejdem sa tváriť, že som vymyslel nové Créme Brulé. Každopádne, ak pomôžem “receptom” čo len jedinej hladnej a zahriatia hodnej duši, môžem si zapísať dobrý skutok. Poďme na to! 05/01/16 Michal Buberník Strava a pitie
Rada Ako uvariť v ešuse Linguine so sardinkami Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – okrem komplikovaných outdoorovo kulinárskych špecialít ako bolo Chilli Con Carne, je treba mať v zálohe chutné a jednoduché jedlá vhodné na varenie v prírode. Jedno také sme si spravili v úvodnom článku cyklu Outdoor Chef’s Diary – Dubákové Risotto. Druhé si spravíme teraz. A bez srandy - vifonkové slíže bokom, idú sa variť talianske cestoviny. Linguine di Montagna (Sardine i Pomodori Secchi). 29/12/15 Michal Buberník Strava a pitie
Rada Ako uvariť v ešuse Chilli con Carne Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – Ľubo mi sľúbil, že pôjdeme otestovať nejaké variče a ja popri tom spravím ďalšie mňamkové recepty. Kuchtiť ma baví, prírodu zbožňujem, Ľubo sa mi upísal, a tak som vymyslel jemne komplikovanejšie recepty ako rizoto naposledy. Predsa len, na moderných kozmických varičoch a hrncoch sa varí omnoho lepšie ako na mojom starom hliníkovom ešuse. 22/12/15 Michal Buberník Strava a pitie

Túra Tribečská osmička z Kostolian pod Tribečom Chcel som sa poriadne prebehnúť, ale čas mi momentálne nedovolil vybrať sa niekam na viacdňovú túru. Rozmýšľal som teda kam vybehnúť a nakoniec som zvolil svoju klasiku - severnou časťou pohoria Tribeč. Osmičkový okruh som vymyslel asi pred dvoma rokmi a odvtedy som ho prešiel snáď v každom počasí, ale vždy je to iné a vždy ma tu niečo prekvapí. dnes Pavel Forgáč Tribeč
Túra Rudná magistrála 1. (Zlaté Moravce – Zaježová) Vydraté ramená od batohu, boľavé nohy, sem-tam otlačik a spanie na houmlesáka v spacáku na karimatke. Čo za hovadinu som si to zase vzala do hlavy, keď som fučala ako ježko na slnečnom úpeku, opretá o paličky a prehnutá v páse ako žeriav. ,,Chcela si prejsť Rudnú magistrálu?“ ,,Chcela... Tak nedaj na sebe znať, že ti to teraz nepríde ako dvakrát dobrý nápad...“ včera Alexandra Uhlárová Javorie, Pohronský Inovec, +
Správa Po tretí raz vyberajú riaditeľa Štátnej ochrany prírody Štátna ochrana prírody je bez riaditeľa od konca apríla. Aktuálne prebieha už tretie kolo výberového konania. Dnes sa na verejnom vypočutí prezentovali Dušan Karaska, riaditeľ Správy CHKO Horná Orava, a Karol Pepich, riaditeľ Správy CHKO Strážovské vrchy. 25/09/20 Soňa Mäkká Správy