Prístrešok Zrub pod Chlmom

Pri jarných potulkách prírodou Štiavnických vrchov som nečakane narazil na malú drevenú chatku (bez zámku), ktorá je síce zvnútra skoro celkom prázdna, zato na jednej zo stien je nožom vyrytý odkaz: "Obývaj, ale nenič". AKTUALIZÁCIA: od jari 2019 je chatka opravené a uzamknutá. Núdzový bivak vie poskytnúť krytá terasa.

Štiavnické vrchy
Štiavnické vrchy: medzi vrchmi Chlm a Kozí chrbát (pri zelenej značke Rudno nad Hronom - Pukanec
450 m n. m.
4 - 5 ľudí v vlastnou karimatkou a spacím vakom
celoročná bez možnosti zakúrenia
v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody, najbližšie je studnička Uhliarka pod kameňolomom poniže rázcestia Slosberg (smerom na Brehy)

Objekt sa nachádza pod úpätím pralesného zvyšku vrchu Chlm (726 m). Nájdete ho asi 30 m od zelenej turistickej značky, pri križovatke lesných cestičiek, ktoré očividne spravujú lesní hospodári. Od bodu Slosberg, ktorý sa nachádza približne v strede cesty III. triedy medzi Pukancom a Novou Baňou sa vydáte smerom na sever. Po asi 15 min. chôdze po zelenej dorazíte na spomínanú križovatku, kde kúsok od značky nájdete prístrešok. Pri opačnom smere z Rudna nad Hronom cez Chlm sa vám prístrešok sám ukáže už z viacerých výhľadov na juh.

Ide o malú drevenú chatku, ktorej vnútorný priestor odhadujem na 2,5 x 3,5 m. Vnútri sa okrem malej drevenej stoličky, pár palíc na opekanie a všemožnými druhmi pivných vrchnákov nenachádza nič. Nemá podkrovie, avšak namiesto toho sa na drevené trámy dajú zavesiť napr. premočené veci. Vnútri je priestor pre núdzové uchýlenie cca 4 - 5 osôb. Vyrytý nápis na stene OBÝVAJ, ALE NENIČ ma presvedčil, že chatka sa dá využiť v prípade nehostinného počasia a na jednorázové prenocovanie. Pred chatkou sa nachádza malá drevená lavička a kúsok aj provizórne ohnisko, ktoré si však vyžaduje značnú opravu. Latrínu som v okolí nenašiel.

V blízkom okolí bohužiaľ nenájdeme žiadny prameň, iba Obecný potok (obec Brehy). Najbližší zdroj pitnej vody sa nachádza studnička Uhliarka pod kameňolomom poniže rázcestia Slosberg (smerom na Brehy). Ďalší prameň je asi 1,5 ho smerom na Pukanec (na južnom svahu medzi Krížnym bukom a Agrašom), kde sa nachádzajú pramene Starý jarok, Pauli a Klebes. Medzi zaujímavé body v okolí určite patrí Rudniansky vodopád, Veľký Veterník, Biela skala, jaskyňa Agraš, prales Drastvica (142 ha) a pralesný zvyšok Chlm (1,66 ha).

Autor fotografií: Anton Zahradník (stav z februára 2014)