Zrub Žihľaviny pod Chlebom

18.05.12

Nachádza sa na horskej poľane Žihľaviny na severnom úboči Chlebu, približne v strede horského žľabu, ktorý konči pri Chate Vrátna. Od tejto Chaty Vrátna vedie aj chodník okolo symbolického cintorína obetí horských nešťastí Malej Fatry, ktorý konči pri spomínanej chatke a je dlhý 2 - 3 km. Do prvej polovice vedie priamo žľabom a po potoku, no neskor sa odpája doprava, kvôli neprechodnej skale v žľabe, nazývanej Jánošíkov skok. Od tých miest je to zároveň najprudší stupák, ale aj konečný. Stromy začnú ubúdať, posledných pár metrov po lúke Žihľaviny a sme tam. Ku chatke sa dá dostať z viacerých smerov napr. z Oštiepkovej muldy alebo z centrálneho hrebeňa priamo po žľabe. Lenže prístupové chodníky nie sú značené.

Chatka je postavená z dreva zrubovou metódou. Strecha je plechová a nemala by zatekať. Na chatke je jedno zamrežovane okno a dvere. Vnútri sa nachádzajú dve železné postele s matracmi a tromi dekami. Nad jednou z nich je vstavané ďalšie lôžko. Ďalšie vybavenie chatky je strohé. Najväčší nedostatok chatky je absencia pece, ktorá tu v minulosti bola. Na stene je jedna polička, na nej zopár hrnčekov, fľašiek, sviečok a konzerv s mäsom. Nájdete ešte jednu hliníkovú lopatu s provizórnou rúčkou, dva vedrá na vodu a zvon je na chatke šnúra na sušenie oblečenia.

Zdroj vody je v blízkosti, približne 2 minúty smerom do žľabu. Nie som si istý aký prietok má cez leto, ale predpokladám, že vyschnutý nebude.

Z chatky sú krásne výhľady na Vrátnu dolinu, Sokolie, Tiesňavy, Boboty, Pupov a Kysucké Beskydy. Opačným smerom sa zjavia horské žľaby, ktoré zakončujú Steny a centrálny hrebeň Krivánskej časti Malej Fatry.

Zrub Žihľaviny pod Chlebom 03/09/14 12:18 7 príspevkov

Búda Zrub Žihľaviny pod Chlebom Na úpätí najväčšej a najkrajšej doliny Vrátna v Malej Fatre pod vrchmi Chleb, Hromové a Steny (južný vrchol), nad Jánošíkovým skokom sa v lokalite Žihľaviny nachádza maličká chatka, ktorá môže pomôcť ako skrýša pred nepriaznivým počasím, miesto odpočinku alebo na obedňajšiu prestávku počas lyžiarskej túry. 18/05/12 Marek Pecko Malá Fatra

Ferrata Dolomity – Tofana di Mezzo a Tofana di Dentro Tofany sú jednou z najznámejších častí Dolomitov. Výstup na Tofanu di Rozes som opísal v minulom článočku, v tomto opíšem okruh cez Tofanu di Mezzo a Tofanu di Dentro, ktorý som absolvoval hneď ďalší deň. Až večer pred túrou som si pozrel odhadované časy ferrát a trochu som sa naľakal. Naštudoval som si zopár ústupových trás, avšak dúfal som, že okruh zvládnem celý podľa pôvodného plánu. dnes Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Extra Štátne lesy TANAP-u neuznávajú niektoré pralesy a rúbu v nich Kým LESY SR v pralesoch vymapovaných občianskym združením PRALES nezasahujú, ich sesterská organizácia Štátne lesy TANAP-u spochybňuje existenciu viacerých pralesov a rúbe v nich. ŠL TANAP-u fungujú samostatne, na dohode medzi Lesmi a mimovládnymi organizáciami PRALES a WWF o nezasahovaní v pralesoch sa nezúčastňujú. včera Soňa Mäkká Publicistika
Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. 15/09/19 Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč

Zrub Žihľaviny pod Chlebom 03/09/14 12:18 7 príspevkov
    • Malá Fatra - Krivánska Fatra: severné úbočie Chlebu a Hromového medzi Oštiepkovou muldou a Jánošíkovým skokom
    • šírka: 49.19787 ° SŠ
    • 3 lôžka, vlastný spacák a karimarka nie sú nutné
    • celoročná bez možnosti zakúrenia
    • asi 2 minúty smerom do žľabu
    • Vrátna dolina (Chata Vrátna) - neznačený chodník okolo symbolického cintorína obetí horských nešťastí Malej Fatry