Prístrešok pod Skalkami

21.07.12
Do východnej časti Súľovských vrchov nezavíta zďaleka toľko návštevníkov, ako do skalného amfiteátra obkolesujúceho obec Súľov-Hradná. Terén prechádzajúci do Rajeckej kotliny je miernejší s výnimkou masívu Skaliek, kde sa pod vrcholom nachádza nový prístrešok.

Momentálne nie je úplne dobudovaný, ale už v terajšom stave sa dá použiť na úkryt pred nepohodou, prípadne na bivak. Nachádza sa pod zalesneným vrcholom Skalky (776 m) priamo pri rovnomennom smerovníku zelenej značky spájajúcej Rajecké Teplice so zrúcaninou hradu Lietava. Taktiež tadiaľ prechádza jedna z miestnych značiek (červený trojuholník), ktorými sú prepletené svahy nad kúpeľmi. Na severnú stranu je vďaka širokému prieseku nerušený výhľad na zrúcaninu Lietavského hradu, mesto Žilinu a hrebene Javorníkov, Kysuckej vrchoviny a Kysuckých Beskýd v pozadí.

- zelená z Rajeckých Teplíc, 1.30 h
- zelená z Lietavskej Svinnej, 1.00 h

Prístrešok tvorí drevená strecha nesená šiestimi hrubými drevenými stĺpmi z guľatiny. Povrch strechy je pokrytý asfaltovým šindľom. Z juhu je chránený svahom kopca a čiastočne kamenným múrikom, ktorý čiastočne pokračuje po stranách. Na sever je úplne otvorený, takže proti prudkému dažďu treba nejakú improvizovanú ochranu. Podlahu tvorí udupaná hlina a predpokladám, že to tak aj ostane. Nevýhodou je, že pôda je miestami nasiaknutá vodou z prameňa - na bivak treba rátať s nejakou izoláciou. Jediným zariadením je jednoduchý stôl spojený s dvojicou lavíc v jeden celok. Na prenocovanie sa pod prístrešok zmestia 2 - 3 osoby.

Prameň je zachytený rúrkou priamo v rohu pod prístreškom. Keďže tiekol (aj keď slabšie) aj v tomto extrémne suchom období (máj 2012), predpokladám, že o vodu núdza nebude.

Prístrešok pod Skalkami 21/07/12 00:00 nová téma

Prístrešok Chata Závršie Počas putovania Bielymi Karpatmi a Chvojnickou pahorkatinou som si spravil okruh zo Sobotišťa. Pod Uchánkom je možnosť nocľahu v obnovenej útulni. Jedinou nevýhodou je neprítomnosť vodného zdroja. Pri klesaní do doliny potoka Teplica som v lokalite Závršie natrafil na chátrajúcu poľovnícku chatu s voľne prístupnou terasou. Môže poslúžiť ako alternatíva, ak niekto nestíha pod Uchánok. 05/10/19 Michal Bukvai Myjavská pahorkatina, Záhorie
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. dnes Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Okolo Omšenia cez Baské, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. včera Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. 17/10/19 Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč

Prístrešok pod Skalkami 21/07/12 00:00 nová téma
    • Súľovské vrchy: pod vrchom Skalky
    • vlastná karimatka a spací vak
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)