Prístrešok v sedle Ploskej

27.07.12
Národný park Veľká Fatra je jedno z mála území na Slovensku, kde to s prenocovaním pod strechou nie je až tak zlé. V tomto pohorí sa nachádza množstvo salašov, búd, prístreškov. Takisto sa dá prenocovať v Chate pod Borišovom či v horskom hoteli Kráľova studňa a na Smrekovici. V krátkom článku priblížim ďalšiu z možností, ktorá poslúži skôr ako núdzový úkryt, alebo ako miesto na oddych na trase náučného chodníka Čierny kameň.

V sedle Ploskej, približne 2 hodiny po žltej značke z obce Liptovské Revúca (Vyšná Revúca) sa nachádza drevený prístrešok, ktorý padne vhod ako miesto na oddych, alebo úkryt pred rozmarmi počasia na horách. V núdzovom prípade sa dá prístrešok využiť aj na prespanie. Keďže však v okolí je viacero salašov a Chata pod Borišovom, nie je táto stavba prioritne určená ako miesto na nocľah.

Konštrukcia prístrešku je drevená, odhadom o rozmeroch 2 x 3 metre. Ide o klasický prístrešok, s tým rozdielom, že je krytý z troch strán a tak poskytuje lepšiu možnosť úkrytu pred dažďom a vetrom. Otvorená časť prístrešku je orientovaná smerom k strmšiemu zrázu a tak by mala byť ochrana pred vetrom v tomto smere aspoň čiastočná. Strecha je drevená a zabezpečí aspoň kus suchého miestečka počas dažďa. Vo vnútri sa nachádza stôl a dve lavice. Z jednej strany sú dve menšie okná z plexiskla, ktoré zabezpečia denné svetlo vo vnútri a vcelku príjemný rozhľad smerom na východ.

Ako som už spomínal, prístrešok nie je ideálny na prenocovanie, ak si uvedomíme, že v blízkom okolí je viacero salašov, kde sa dá prespať, dokonca si aj zakúriť. Ale v prípade nutnosti, sa aj táto stavba dá využiť ako núdzové útočisko na prenocovanie. Pohodlne sa sem vmestia 3 ľudia na laviciach a stole, na zem sa zmestia ešte dvaja, možno traja nocľažníci.

Zdroj vody v bezprostrednom okolí som si nevšimol, ale v mape sú v blízkosti naznačené dva pramene. Prvý sa nachádza asi 700 metrov juhovýchodne (N 48.92721 E 19.13934), druhý je prameň Ľubochnianky (válov) pod vrcholom Ploskej (N 48.92933 E 19.12306). Ohnisko ani iné vymoženosti v okolí nie sú, oheň by sa ani vôbec nemal zakladať, lebo okolo je dosť suchej trávy a samozrejme, v národnom parku sa oheň nemôže zakladať na miestach, ktoré na to nie sú vyhradené!

Prístrešok v sedle Ploskej 23/12/16 09:33 11 príspevkov

Recenzia Termoprádlo Craft Fuseknit Comfort Zip Značka Craft nie je na našom trhu žiadnou novinkou, myslím, že sa s ňou stretol už takmer každý človek využívajúci kvalitné funkčné oblečenie. No musím sa priznať, že som zatiaľ žiadny z ich výrobkov nevyskúšal. Prvým kúskom, ktorý som si z dielne tohto výrobcu obliekol, je funkčné tričko s dlhým rukávom Craft Fuseknit Zip. Moje skúsenosti z jeho používania sa pokúsim zhrnúť do niekoľkých nasledujúcich odstavcov. 19/12/18 Stanislav Ďurica Oblečenie
Túra Na Somár cez lúky plné šafranov Je Veľkonočný piatok a za oknami to vyzerá na počasie vhodné akurát na sedenie v byte pri teplom čaji a pozeranie dlhého filmu. Aspoň toto by si pri pohľade z okna povedala väčšina ľudí. My však máme v pláne ísť do prírody stoj čo stoj, aj keby malo liať celý deň. Vyberáme preto jednoduchšiu túru v nízkom a málo známom pohorí Sopotnické vrchy. Cieľom sú lúky plné šafranov a najvyšší bod miniatúrneho pohoria. 20/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora
Prístrešok Stará smola nad údolím Sopotnice Sopotnické vrchy ako podcelok Čiernej hory nie sú turisticky až tak atraktívne ako okolité časti Ružínskeho krasu. Návštevník sa sem zvyčajne vyberie len na jednodenné výlety. Na druhej strane aj nízke kopce majú svoje čaro, ak si človek vie užiť lesy bez zbytočného ruchu. Na ich severnom okraji leží dokonca veľmi pekný a útulný prístrešok či skôr útulňa (neoficiálna), ktorá sa dá využiť k pohodlnému prenocovaniu alebo ako úkryt pred nepriazňou počasia. 12/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora

Bežky Útulňa Líška a Lomnistá dolina s pomníkom Jana Švermu Keď v horách prišla prvá nádielka snehu, zbalil som lyže a vyrazil. Uvažoval som aj o putovaní naťažko s využitím útulní na Poľane, ale v piatok som sa vymotal z práce tak neskoro, že som sa napokon rozhodol otestovať Domček HS na Čertovici. Dobre som urobil, ísť na prvú lyžiarsku túru sezóny s veľkým batohom na pleciach, by nebol najlepší nápad. dnes Pavol Timko Nízke Tatry
Príbeh Inéz Sedím si v mokrých trenírkach na teplej tráve a je mi dobre. Výnimočne dobre. Po štyroch dňoch putovania ma značka zaviedla do veľmi hlbokého a lúčnatého sedla a koniec dediny bol iba asi dvesto metrov odo mňa. Štyri dni mi slnko pripekalo na hlavu a už som bol od potu slaný ako soľnička. Biele mapy po košeli, tričkách, na čapici, ba aj na kraťasoch. Na niektorých chúlostivých miestach som bol už aj odretý a len tuba modrej Indulony zabránila najhoršiemu. A tak som opustil značku a poľnou cestou zišiel do dediny. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Návrat do detstva – salaše pod Čiernym kameňom Z detstva mám na dovolenky v Liptovských Revúcach krásne spomienky. Nekonečná cesta Škodou stodesať, ktorú nám spríjemňovalo „la šánte mí kantáre“ zo staručkej Aiwy, tuhý boj nášho staručkého auta so stúpaním na Donovaly, ukončený buď výdychom úľavy celej posádky alebo vyvretou vodou. 17/01/19 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč

Prístrešok v sedle Ploskej 23/12/16 09:33 11 príspevkov
    • Veľká Fatra: sedlo Ploskej
    • 3 na laviciach a stole + 3 na zemi
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • 700 metrov JV po žltej značke alebo na začiatku zeleného traverzu Čierneho kameňa (válov)
    • 2 hodiny po žltej značke od Vyšnej Revúcej, zelenou značkou od Čiernej skaly, alebo spod Borišova
    • bez ohniska, na prenocovanie je vhodnejšie zvoliť niektorý zo salašov v okolí alebo Chata pod Borišovom