Prístrešok v sedle Ploskej

27.07.12
Národný park Veľká Fatra je jedno z mála území na Slovensku, kde to s prenocovaním pod strechou nie je až tak zlé. V tomto pohorí sa nachádza množstvo salašov, búd, prístreškov. Takisto sa dá prenocovať v Chate pod Borišovom či v horskom hoteli Kráľova studňa a na Smrekovici. V krátkom článku priblížim ďalšiu z možností, ktorá poslúži skôr ako núdzový úkryt, alebo ako miesto na oddych na trase náučného chodníka Čierny kameň.

V sedle Ploskej, približne 2 hodiny po žltej značke z obce Liptovské Revúca (Vyšná Revúca) sa nachádza drevený prístrešok, ktorý padne vhod ako miesto na oddych, alebo úkryt pred rozmarmi počasia na horách. V núdzovom prípade sa dá prístrešok využiť aj na prespanie. Keďže však v okolí je viacero salašov a Chata pod Borišovom, nie je táto stavba prioritne určená ako miesto na nocľah.

Konštrukcia prístrešku je drevená, odhadom o rozmeroch 2 x 3 metre. Ide o klasický prístrešok, s tým rozdielom, že je krytý z troch strán a tak poskytuje lepšiu možnosť úkrytu pred dažďom a vetrom. Otvorená časť prístrešku je orientovaná smerom k strmšiemu zrázu a tak by mala byť ochrana pred vetrom v tomto smere aspoň čiastočná. Strecha je drevená a zabezpečí aspoň kus suchého miestečka počas dažďa. Vo vnútri sa nachádza stôl a dve lavice. Z jednej strany sú dve menšie okná z plexiskla, ktoré zabezpečia denné svetlo vo vnútri a vcelku príjemný rozhľad smerom na východ.

Ako som už spomínal, prístrešok nie je ideálny na prenocovanie, ak si uvedomíme, že v blízkom okolí je viacero salašov, kde sa dá prespať, dokonca si aj zakúriť. Ale v prípade nutnosti, sa aj táto stavba dá využiť ako núdzové útočisko na prenocovanie. Pohodlne sa sem vmestia 3 ľudia na laviciach a stole, na zem sa zmestia ešte dvaja, možno traja nocľažníci.

Zdroj vody v bezprostrednom okolí som si nevšimol, ale v mape sú v blízkosti naznačené dva pramene. Prvý sa nachádza asi 700 metrov juhovýchodne (N 48.92721 E 19.13934), druhý je prameň Ľubochnianky (válov) pod vrcholom Ploskej (N 48.92933 E 19.12306). Ohnisko ani iné vymoženosti v okolí nie sú, oheň by sa ani vôbec nemal zakladať, lebo okolo je dosť suchej trávy a samozrejme, v národnom parku sa oheň nemôže zakladať na miestach, ktoré na to nie sú vyhradené!

Prístrešok v sedle Ploskej 23/12/16 09:33 11 príspevkov

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Túra Záhoráckou magistrálou I. Diaľkové trasy doposiaľ išli dosť mimo mojich turistických záujmov. Ich popularita však rastie, a tak vzklíčila myšlienka, že by som to mohol skúsiť. Väčšina z nich je však časovo náročná a zmiznúť na dva-tri týždne by mi doma neprešlo, tak som si vybral Záhorácku magistrálu, ktorá má baby parametre – necelých 103 kilometrov so stúpaním 1768 m. Pohodovým tempom sú to tri dni. dnes Ľubomír Mäkký Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +
Túra Takmer Ilavská 25-ka Už dlhšie som plánoval atraktívny okruh z Hornej Poruby. Chcel som vybehnúť na Vápeč, Sokol, Vlčinec, a keď sa podarí, rád by som si pozrel aj Sokoliu nad Iliavkou. Na prechádzku som sa vybral v sobotu a zhodou okolností sa práve vtedy išla Ilavská 25-ka. Absolvoval som takmer totožnú trasu naopak, vďaka čomu som niektorých turistov stretol dvakrát za deň. Na poslednej kontrole na Vlčinci mi dokonca chceli dať pečiatku, akurát nemali kam. včera Martin Knor Strážovské vrchy
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Prístrešok v sedle Ploskej 23/12/16 09:33 11 príspevkov
    • Veľká Fatra: sedlo Ploskej
    • 3 na laviciach a stole + 3 na zemi
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • 700 metrov JV po žltej značke alebo na začiatku zeleného traverzu Čierneho kameňa (válov)
    • 2 hodiny po žltej značke od Vyšnej Revúcej, zelenou značkou od Čiernej skaly, alebo spod Borišova
    • bez ohniska, na prenocovanie je vhodnejšie zvoliť niektorý zo salašov v okolí alebo Chata pod Borišovom