Reportáž

10 rokov – stretnutie na Bystrej

27.06.12
Už v poradí siedme hiking.sk narodeninové stretnutie sa aj tentoraz nieslo v znamení celodennej turistiky. Rozhodli sme sa preveriť kondíciu všetkých zúčastnených, a tak sa s priaznivcami nášho portálu stretávame na najvyššom vrchole Západných Tatier – na Bystrej.

Ráno pred siedmou vyrážame z ATC Račkova dolina (895 m). My máme v pláne vyjsť na vrchol Račkovou dolinou, iná skupinka mieri po magistrále do ústia Bystrej doliny, aby začali stúpať odtiaľ. V počte cca 7 kusov sa vyberáme najprv po modrej Úzkou dolinou. Smerovník na začiatku uvádza čas výstupu na Bystrú na 5 hodín. Som zvedavá, koľko to bude trvať nám. Po necelej polhodine odbáčame na rázcestí Nižná lúka na žltú značku doprava, ktorá vedie Račkovou dolinou. Trasa dolinou je monotónna, avšak ubieha pomerne rýchlo, keďže sa vedú konverzácie buď o horách a túrach, alebo sa nadáva na ťažbu dreva, ktorá je aj v tejto doline skrytá za čarovné slovíčka „likvidácia kalamity“. Ten lykožrút a vietor si veru vedeli vybrať! Miestami je cesta kvôli ťažbe pekne rozbitá, a tak sa teším, keď kúsok pod kolibou pod Klinom opúšťame akože les a holiny a stúpame už len chodníkom v pásme kosodreviny.

Pri kolibe pod Klinom (1460 m) dobiehame visutý predvoj v podobe Hanky, Paliho, Maťa, Honzu a Peťa. Bystrá si hovie v mrakoch, a tak sa ani oni zatiaľ nikam neponáhľali. Nám to sem trvalo približne dve hodiny. Smerovník udáva ďalšie dve a pol na Bystrú, to znie celkom fajn! Po krátkej pauze a koštovke produktov páleníc pokračujeme spoločne po modrej Gáborovou dolinou do Bystrého sedla (1946 m). Teraz prichádza to pravé stúpanie, avšak plní síl ho zvládame hravo. V sedle je ďalšia pauza. Z Poľska sa prevaľuje oblačnosť, a tak výhľady k susedom sú len chabé. Pridáva sa aj vietor a mne je zrazu celkom zima, ľutujem, že nemám so sebou rukavice. Ostáva nám už len posledné stúpanie traverzom Blyšťa pekných 300 m výškových na Bystrú (2248 m).

Na vrchole sme v parádnom čase o pol dvanástej. Prví účastníci už netrpezlivo čakajú, avšak my máme ešte polhodinku k dobru, počas ktorej stíhame pripraviť do pohotovosti pečiatkovaciu stanicu, výstupovú pamätnú knihu aj občerstvenie – domáce keksíky, chlieb so škvarkovou nátierkou a cibuľou, nejaké to pivko a frndžalicu. Pred 12-tou sme pripravení a môžeme začať. Úlohy sme si dobre rozdelili – Matúš pečiatkuje, ja zasa vynukujem sladké a slané dobroty a popri tom sa snažím s každým prehodiť aspoň zopár slov o trase, pocitoch z výstupu a tak. Nechýbajú ľudkovia s kompletnou zbierkou pečiatok, teda, klobúk dole! Nálada na vrchole je výborná, náš výstup zaujme aj náhodných turistov. Susedia z ČR si dokonca nechávajú capnúť výstupovú pečiatku priamo do pasu. Škoda len, že je celý deň pod mrakom, chýba mi gýčové fotopočasie, v ktoré som v kútiku duše dúfala. Ale nevadí, aspoň nás na vrchole nespáli. Čas uteká v príjemnej spoločnosti veľmi rýchlo. Pred treťou poobede ostávame na vrchole už len my s veľkou partiou skalných.

Pre zostup si volíme Bystrú dolinu. Vôbec sa nám však nechce dole, a tak ešte kúsok pod vrcholom ležíme dobrú polhodinu v mäkkej horskej tráve. Ešteže sú teraz dlhé dni, a tak si toto leňošenie môžeme dovoliť! Ďalšia polhodina v tráve padne pri Dolnom Bystrom plese a až potom sa pustíme reálne do zostupu. Bystrá dolina je nádherná, stále si udržuje divoký charakter tak kontrastný s ťažbou vo vedľajšej Račkovej, avšak na zostup asi nie je moc vhodná. Chodník je kamenistý, miestami s množstvom vody, takže ak nabudúce pôjdem niekedy na Bystrú, tak touto dolinou jedine hore. Trasa sa zdá nekonečná a stále nie sme dole. Cestou míňame pár tmavozelených pozdravov od medveďa. V ústí doliny sa tešíme, že to je konečne za nami, avšak ešte nás čaká presun popod horu po červenej magistrále do kempu. Hoci vedie chodník krásnymi lúkami, tak táto posledná hodina je už totálne úmorná. Do ATC prichádzame okolo pol ôsmej večer a výstup zakončujeme pri pivku, opekaných klobáskach a praskajúcom ohníku.

Vďaka ešte raz všetkým za to, že ste prišli, a tiež za príjemnú atmosféru!

- Adushka a Matúš -

10 rokov – stretnutie na Bystrej 29/06/12 20:47 25 príspevkov

Túra Nenáročný výlet s deťmi na Veľkú lúku V roku 2009 som, ešte ako bezdetná, napísala článok o nenáročnej zimnej túre z Martina na Martinské hole. Po viac ako 10 rokoch sa sem článkom vraciam – tentoraz do detskej sekcie. Prejdeme sa spoločne s deťmi od chaty na Martinských holiach po Veľkú lúku a naspäť. 09/01/20 Andrea Morongová Malá Fatra
Túra Rozhľadňa na vrchu Súšava a veža Veľké Borové Podľa mojich posledných článkov to vyzerá, že v poslednej dobe navštevujem len rozhľadne. Nuž, rozhľadne sú dobrým nenáročným cieľom pre rodiny s deťmi a aj pre mňa ako tehotnú. S partiou hiking.sk kamarátov trávime predĺžený víkend v Liptovskej Sielnici, odkiaľ to nie je ďaleko do Veľkého Borového. A tak si robíme výlet na rozhľadňu na vrchu Súšava a na vežu Veľké Borové. 02/01/20 Andrea Morongová Oravská vrchovina
Túra Na Dedečkovu chatu v zime s deťmi Tretí februárový víkend trávime pri rodine na Horehroní a keďže je pekné počasie, tak sa rozhodujeme pre aktivity v prírode, ktoré sú zvládnuteľné s našimi malými dcérami. Včera sme si vyšli na Chatu Bernardín na Chvatimechu, dnes to bude výlet na Dedečkovu chatu nad Bystrou. 19/12/19 Andrea Morongová Nízke Tatry

Reportáž Ako sme označovali vrcholy pre nový OTO Ak sľúbi niekto niečo spraviť, som tak naivný, že si myslím, že to aj spraví. Po vyše dvoch mesiacoch čakania na označenia vrcholov pre nový OTO 24 vrcholov MK v BSK a zistení, že sľub zostal sľubom, vzal som veci do svojich rúk. Známa mi vytlačila na A4 označenia štyroch kopcov nad Bratislavou, a keďže som mal deň dovolenky, mohol som vyraziť. Kamarátka sa pridala, „lebo ve dvou se to lépe táhne“. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Rysy a Kôprovský štít – s búrkou o preteky Na sobotu som mal dohodnutý výstup na Gerlachovský štít a v prípade nepriazne počasia bola v zálohe aj nedeľa. Počasie bolo však dobré takmer celý víkend a pokaziť sa malo až v nedeľu poobede. Najskôr som nemal v pláne ostať aj druhý deň v Tatrách, keďže nie som veľký nadšenec tohto pohoria, ale nakoniec som si povedal, že keď už som tu, tak vybehnem niekam aj v druhý deň. včera Pavel Forgáč Vysoké a Belianske Tatry
Túra Novoročná túra na Velickú poľanu Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie. 23/01/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry