Bivak

Zemľanka nad Hrádockou dolinou

10.08.12
Koncom mája 2012 sme s Milanom putovali dva dni po Považskom Inovci. V nedeľu sme v slnečnej páľave klesli z Prieľačiny (893 m), do Hrádockej doliny (232 m) a následne sa začali škriabať na hrad Tematín. Po dosť prudkom stúpaní z Doliny, sme prišli na zvážnicu a tu pri krmelci je vo svahu vybudovaná zemľanka, či snežná jama. Táto trasa asi nie je vyhľadávaná pri viacdňových túrach, no pri zlom počasí sa úkryt môže hodiť.

- po žltej značke od smerovníka Dolina, rázcestie za 20 minút,
- po žltej značke od hradu Tematín za 35 minút.

Zemľanka sa nachádza priamo na žltej značke. Jej priestor je vykopaný do svahu. Svah je v šírke 1 m naľavo i napravo od dverí obložený drevom. Strecha je krytá plechom, zaťaženým kameňmi a čiastočne je zapustená do svahu. Vnútorný priestor nie je veľký, asi 1,10 x 2 m. Podlaha je udupaná hlina, pokrytá lístím. Steny sú z polien. Dvere sa dajú dobre zatvárať a máte istotu, že na Vás nebude pršať. Nevýhodou je neprítomnosť okna, čiže okrem karimatky, musíte mať vytrvalý zdroj svetla. V zemľanke by sa mohli pohodlne vyspať dvaja ľudia. V prípade väčšej skupiny, je možnosť prespania ďalších štyroch v senníku (cez zvážnicu). Jeho strecha je kvalitná a siaha dosť do strán, aby sa v prípade dažďa dalo pod senníkom, ale aj v ňom prespať. Oheň sa dá spraviť na ceste, dreva je na okolí dosť.

V priamej blízkosti zemľanky sme vodu nevideli. Najbližší potok tečie cez osadu Dolina, no vzhľadom na to, že povyše je kravín, by som vodu z neho nepil ani prevarenú. Možno v niektorom dome by dovolili si vodu nabrať.

Zaujímavosti

Určite stojí za návštevu hrad Tematín. Spolu s Trenčianskym, Beckovským a Čachtickým hradom zabezpečoval ochranu horských pohraničných priesmykov do Uhorska a dôležitého brodu cez Váh. Tieto hrady boli vo vizuálnom kontakte. V noci si pomocou ohňa a cez deň pomocou vlajok odovzdávali dohodnuté znamenia. V roku 1665 sa tu narodil Mikuláš Berčéni, hlavný veliteľ vojsk Františka II. Rákociho. Po porážke jeho vojsk v roku 1710 dal cisársky generál Heister Tematín rozváľať. Hoci je z Tematína už len torzo, predsa je tam stále čo obdivovať.

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok

Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. 22/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Hontianske Nemce – Plášťovce – Dudince So ženou sme sa vybrali po štvrtýkrát do Dudiniec na relaxačný pobyt. V duchu som riešil, čo budem robiť, kade chodiť vo voľnom čase, keď som už všetko naokolo pochodil. Našťastie, po rokoch opäť sprevádzkovali, aj keď len cez pracovný týždeň, vlak Zvolen – Šahy. Žena brala kúry a ja túry. Vlak o 9.09 h býval vždy plný a aj spiatočný o 15.48 h z Krupiny. Babie leto bolo priam ideálne, a tak som si prešiel zase nové trasy v širšom okolí Dudiniec. 04/11/19 Miroslav Svítek Krupinská planina

Skialp Na pásoch cez Železnú bránu a sedlo Váhy Je smutný, dlhý a zasoplený november. Zimné radovánky nie a nie začať. V rámci starostlivosti o spomienkový optimizmus snorím medzi fotkami so snehovými a ľadovými scenériami. A tu, aha, aká pekná skialpovačka z februára roku 2017... dnes Michal Diviak Vysoké a Belianske Tatry
Túra Jaskyňa v Skalke - tip na výlet s deťmi na Spiši Našu trilógiu hľadania verejnosti voľne prístupných jaskýň Belianských Tatier a Spišskej Magury zavŕšime Jaskyňou v Skalke. Ide o poslednú sprístupnenú jaskyňu v rámci danej lokality. Neobmedzený pohyb pri pátraní nám zabezpečí fakt, že sa budeme nachádzať mimo ochranného pásma Pieninského národného parku. včera Roman Matkovčík Jaskyne
Podcast Lofoty: Voda bola úplne všade, aj tam kde sme nechceli Či ide o Aljašku alebo Škandináviu, na severských destináciách fasicuje veľkosť krajiny a počas túr odľahlosť od civilizácie v porovnaní so slovenskými horami, či Alpami. V 13. epizóde HIKING podcastu sa rozprávame o Nórsku, ktoré k severskej odľahlosti pridáva ďalší rozmer – more. Reč je konkrétne o trekkingu na Lofotoch a hosťami sú Kika Miholeková s Palim Olejníkom, ktorí boli na týchto ostrovoch začiatkom septembra tohto roka. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok
    • Považský Inovec: nad Hrádockou dolinou - žltá značka z Doliny rázcestie na Tematín
    • 2 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody
    • v blízkosti je krmelec so senom