Bivak

Zemľanka nad Hrádockou dolinou

10. 08. 2012
Koncom mája 2012 sme s Milanom putovali dva dni po Považskom Inovci. V nedeľu sme v slnečnej páľave klesli z Prieľačiny (893 m), do Hrádockej doliny (232 m) a následne sa začali škriabať na hrad Tematín. Po dosť prudkom stúpaní z Doliny, sme prišli na zvážnicu a tu pri krmelci je vo svahu vybudovaná zemľanka, či snežná jama. Táto trasa asi nie je vyhľadávaná pri viacdňových túrach, no pri zlom počasí sa úkryt môže hodiť.

- po žltej značke od smerovníka Dolina, rázcestie za 20 minút,
- po žltej značke od hradu Tematín za 35 minút.

Zemľanka sa nachádza priamo na žltej značke. Jej priestor je vykopaný do svahu. Svah je v šírke 1 m naľavo i napravo od dverí obložený drevom. Strecha je krytá plechom, zaťaženým kameňmi a čiastočne je zapustená do svahu. Vnútorný priestor nie je veľký, asi 1,10 x 2 m. Podlaha je udupaná hlina, pokrytá lístím. Steny sú z polien. Dvere sa dajú dobre zatvárať a máte istotu, že na Vás nebude pršať. Nevýhodou je neprítomnosť okna, čiže okrem karimatky, musíte mať vytrvalý zdroj svetla. V zemľanke by sa mohli pohodlne vyspať dvaja ľudia. V prípade väčšej skupiny, je možnosť prespania ďalších štyroch v senníku (cez zvážnicu). Jeho strecha je kvalitná a siaha dosť do strán, aby sa v prípade dažďa dalo pod senníkom, ale aj v ňom prespať. Oheň sa dá spraviť na ceste, dreva je na okolí dosť.

V priamej blízkosti zemľanky sme vodu nevideli. Najbližší potok tečie cez osadu Dolina, no vzhľadom na to, že povyše je kravín, by som vodu z neho nepil ani prevarenú. Možno v niektorom dome by dovolili si vodu nabrať.

Zaujímavosti

Určite stojí za návštevu hrad Tematín. Spolu s Trenčianskym, Beckovským a Čachtickým hradom zabezpečoval ochranu horských pohraničných priesmykov do Uhorska a dôležitého brodu cez Váh. Tieto hrady boli vo vizuálnom kontakte. V noci si pomocou ohňa a cez deň pomocou vlajok odovzdávali dohodnuté znamenia. V roku 1665 sa tu narodil Mikuláš Berčéni, hlavný veliteľ vojsk Františka II. Rákociho. Po porážke jeho vojsk v roku 1710 dal cisársky generál Heister Tematín rozváľať. Hoci je z Tematína už len torzo, predsa je tam stále čo obdivovať.

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok

Túra Píla – Budmerice – Báhoň Prechod Lúčanskou Fatrou a debata s kamarátom ma inšpirovala k plánovaniu účasti na Špačinskej stovke, respektíve jej polovičke po Myjavu. To som však zabudol, že som pred časom kúpil lístky do divadla na sobotu večer. Bolo treba zvoliť niečo, z čoho sa dá v rozumnom čase vrátiť domov a scivilizovaný sa vybrať za kultúrou. Ešteže mám v šuplíku vždy pár tipov, kam sa chcem vybrať. Rozhľadňa pri Jablonci a Náučno-poznávací chodník popri Gidre bol jedným z nich, a tak sme sa tam vybrali s kamarátkou. 11/09/20 Miroslav Svítek Podunajsko
Túra Víkend vo Vtáčniku Kamarát má chalupu nad Jedľovými Kostoľanmi a keď oznámil, že tam ide na týždeň, pridal som sa k nemu aspoň na víkend. Vyrazili sme autom v piatok po robote a cestou sme sa stavili v súkromnej ZOO v Pustých Úľanoch. Keďže je veterinár, doniesol lieky pre zvieratká a na oplátku sme naložili zemiaky a divinu na guláš. V Obyciach sme nabrali do fliaš vodu z miestnej minerálky a po 18 hod. sme sa už na chalupe venovali vareniu gulášu. 22/08/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Túra Soblahov – sedlo Lúčky – Opatová Regionálna rada KST Trenčianskeho kraja pripravila pre záujemcov Turistický odznak 7 divov Trenčianskeho samosprávneho kraja. Pre jeho získanie je treba navštíviť Bojnický zámok, Trenčiansky hrad, hrad Beckov, Mohylu generála M. R. Štefánika na Bradle, Čachtický hrad, Považský hrad a rímsky nápis na skale Trenčianskeho hradu. 10/08/20 Miroslav Svítek Považský Inovec

Túra Skalný hrad Sloup a Modlivý důl Keď som videla prvýkrát na fotke Modlivý důl, povedala som si, že tam musíme ísť. Začiatkom mája sa nám to podarilo. Spojili sme to s obhliadkou sklárskeho mesta Nový Bor, skalného hradu Sloup, prešli sme skalnatým údolím až k tajomnému lesnému sakrálnemu miestu. dnes Jana Hrehová Svet
Cyklotúra Okolo Bodamského jazera Väčšinu roka 2019 som pracovne strávil v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Nemohol som sa preto dočkať, až to jarné počasie dovolí a budem môcť vyraziť na cyklotúru okolo Bodamského jazera. O jeho brehy sa Nemecko síce delí aj s Rakúskom a Švajčiarskom, nemecká časť je však najdlhšia. dnes Dominik Baco Švajčiarsko
Recenzia Dolu Váhom a dolu Nitrou Pred 20 rokmi sme sa vydali na prvú putovnú cyklovačku dolu Dunajom z Passau do Bratislavy. Bez konkrétneho itineráru, iba popri rieke. Ubytovanie sme riešili na mieste, prevažne v súkromí. Bolo to nezabudnuteľné. Táto cesta sa mi vynorila v pamäti, keď som zobrala do rúk knižku z vydavateľstva DAJAMA s ikonkou cyklistu z edície Po Slovensku, ktorá vyšla v roku 2019 a je venovaná cyklotrasám popri riekach Váh a Nitra. včera Daniela Mäkká Mapy a knihy

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok
    • Považský Inovec: nad Hrádockou dolinou - žltá značka z Doliny rázcestie na Tematín
    • 2 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody
    • v blízkosti je krmelec so senom