Bivak

Zemľanka nad Hrádockou dolinou

10. 08. 2012
Koncom mája 2012 sme s Milanom putovali dva dni po Považskom Inovci. V nedeľu sme v slnečnej páľave klesli z Prieľačiny (893 m), do Hrádockej doliny (232 m) a následne sa začali škriabať na hrad Tematín. Po dosť prudkom stúpaní z Doliny, sme prišli na zvážnicu a tu pri krmelci je vo svahu vybudovaná zemľanka, či snežná jama. Táto trasa asi nie je vyhľadávaná pri viacdňových túrach, no pri zlom počasí sa úkryt môže hodiť.

- po žltej značke od smerovníka Dolina, rázcestie za 20 minút,
- po žltej značke od hradu Tematín za 35 minút.

Zemľanka sa nachádza priamo na žltej značke. Jej priestor je vykopaný do svahu. Svah je v šírke 1 m naľavo i napravo od dverí obložený drevom. Strecha je krytá plechom, zaťaženým kameňmi a čiastočne je zapustená do svahu. Vnútorný priestor nie je veľký, asi 1,10 x 2 m. Podlaha je udupaná hlina, pokrytá lístím. Steny sú z polien. Dvere sa dajú dobre zatvárať a máte istotu, že na Vás nebude pršať. Nevýhodou je neprítomnosť okna, čiže okrem karimatky, musíte mať vytrvalý zdroj svetla. V zemľanke by sa mohli pohodlne vyspať dvaja ľudia. V prípade väčšej skupiny, je možnosť prespania ďalších štyroch v senníku (cez zvážnicu). Jeho strecha je kvalitná a siaha dosť do strán, aby sa v prípade dažďa dalo pod senníkom, ale aj v ňom prespať. Oheň sa dá spraviť na ceste, dreva je na okolí dosť.

V priamej blízkosti zemľanky sme vodu nevideli. Najbližší potok tečie cez osadu Dolina, no vzhľadom na to, že povyše je kravín, by som vodu z neho nepil ani prevarenú. Možno v niektorom dome by dovolili si vodu nabrať.

Zaujímavosti

Určite stojí za návštevu hrad Tematín. Spolu s Trenčianskym, Beckovským a Čachtickým hradom zabezpečoval ochranu horských pohraničných priesmykov do Uhorska a dôležitého brodu cez Váh. Tieto hrady boli vo vizuálnom kontakte. V noci si pomocou ohňa a cez deň pomocou vlajok odovzdávali dohodnuté znamenia. V roku 1665 sa tu narodil Mikuláš Berčéni, hlavný veliteľ vojsk Františka II. Rákociho. Po porážke jeho vojsk v roku 1710 dal cisársky generál Heister Tematín rozváľať. Hoci je z Tematína už len torzo, predsa je tam stále čo obdivovať.

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok

Túra Okolím Holíča Prešli dva týždne od mojej túry z Gbiel do Holíča, a keďže sa každoročná SKLADANIA nekonala pre operáciu jej organizátora, nič mi nebráni ísť dokončiť putovanie za zaujímavosťami Holíča a jeho okolia. Ani sychravé počasie, ani to, že sa ku mne nikto, napriek prísľubom, napokon nepridal. Pri prestupovaní v Kútoch som si aspoň zalomil palce s Bačom, ktorý pre zmenu išiel vlakom na Cerovú a potom na osadnú lúku pod Lipovým vrchom. 19/01/21 Miroslav Svítek Záhorie
Túra Gbely – Kopčany – Holíč V Slovenskom rozhlase som zachytil reláciu o výsadbe stromoradia pod dohľadom pamiatkárov medzi Holíčom a cyklomostom cez Moravu pri Kopčanoch. To mi pripomenulo, že sa roky chystám ísť pozrieť pozorovateľňu vtáctva na Adamovských jazerách a kostol sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch. Napokon sa z toho vyvinula celkom zaujímavá túra za našou históriou. 03/01/21 Miroslav Svítek Záhorie
Túra Zliechov – Rohatá skala – Košecké Podhradie Vďaka osobnému odovzdávaniu odznakov OTO 24 vrcholov MK v BSK absolvujem v posledných mesiacoch desiatky rozhovorov s turistami a dozvedám sa tak o ich rôznych aktivitách. Tak som sa dozvedel o aktivite Trenčianskeho turistického vysokohorského klubu k 25. výročiu ich vzniku. Síce oficiálne skončila k 31. januáru 2020, no to mi nebránilo napísať pánovi Petrincovi a poprosiť ho, aby mi zaslal podklady k TTO Poznávanie Strážovských vrchov. 22/12/20 Miroslav Svítek Strážovské vrchy

Túra Slovenskom 5: Slovenské rudohorie Piata časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Volovské vrchy, Slovenský kras, Revúcku vrchovinu, Stolické vrchy a Muránsku planinu, čiže všetko pohoria Slovenského rudohoria. včera Pavel Forgáč Muránska planina, Revúcka vrchovina, +
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. 22/01/21 sponzorovaný článok Mapy a knihy

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok
    • Považský Inovec: nad Hrádockou dolinou - žltá značka z Doliny rázcestie na Tematín
    • 2 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody
    • v blízkosti je krmelec so senom