Bivak

Zemľanka nad Hrádockou dolinou

10.08.12
Koncom mája 2012 sme s Milanom putovali dva dni po Považskom Inovci. V nedeľu sme v slnečnej páľave klesli z Prieľačiny (893 m), do Hrádockej doliny (232 m) a následne sa začali škriabať na hrad Tematín. Po dosť prudkom stúpaní z Doliny, sme prišli na zvážnicu a tu pri krmelci je vo svahu vybudovaná zemľanka, či snežná jama. Táto trasa asi nie je vyhľadávaná pri viacdňových túrach, no pri zlom počasí sa úkryt môže hodiť.

- po žltej značke od smerovníka Dolina, rázcestie za 20 minút,
- po žltej značke od hradu Tematín za 35 minút.

Zemľanka sa nachádza priamo na žltej značke. Jej priestor je vykopaný do svahu. Svah je v šírke 1 m naľavo i napravo od dverí obložený drevom. Strecha je krytá plechom, zaťaženým kameňmi a čiastočne je zapustená do svahu. Vnútorný priestor nie je veľký, asi 1,10 x 2 m. Podlaha je udupaná hlina, pokrytá lístím. Steny sú z polien. Dvere sa dajú dobre zatvárať a máte istotu, že na Vás nebude pršať. Nevýhodou je neprítomnosť okna, čiže okrem karimatky, musíte mať vytrvalý zdroj svetla. V zemľanke by sa mohli pohodlne vyspať dvaja ľudia. V prípade väčšej skupiny, je možnosť prespania ďalších štyroch v senníku (cez zvážnicu). Jeho strecha je kvalitná a siaha dosť do strán, aby sa v prípade dažďa dalo pod senníkom, ale aj v ňom prespať. Oheň sa dá spraviť na ceste, dreva je na okolí dosť.

V priamej blízkosti zemľanky sme vodu nevideli. Najbližší potok tečie cez osadu Dolina, no vzhľadom na to, že povyše je kravín, by som vodu z neho nepil ani prevarenú. Možno v niektorom dome by dovolili si vodu nabrať.

Zaujímavosti

Určite stojí za návštevu hrad Tematín. Spolu s Trenčianskym, Beckovským a Čachtickým hradom zabezpečoval ochranu horských pohraničných priesmykov do Uhorska a dôležitého brodu cez Váh. Tieto hrady boli vo vizuálnom kontakte. V noci si pomocou ohňa a cez deň pomocou vlajok odovzdávali dohodnuté znamenia. V roku 1665 sa tu narodil Mikuláš Berčéni, hlavný veliteľ vojsk Františka II. Rákociho. Po porážke jeho vojsk v roku 1710 dal cisársky generál Heister Tematín rozváľať. Hoci je z Tematína už len torzo, predsa je tam stále čo obdivovať.

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok

Túra Kuchyňa, Vývrat – Zámok – Holint – Doľany Keď som oficiálne medzi turistickú verejnosť na Tŕstí (v rámci XXIII. ročníka Zimných výstupov na kopce Malých Karpát) uviedol do života OTO 24 vrcholov MK BSK, nebolo ešte označených šesť vrcholov. V nedeľu po výstupe na Tŕstie sme s Ivanou označili Bázgovič nad Mariankou a v pondelok som dostal e-mail od prvých plniteľov OTO, že v sobotu nenašli vrchol Bázgoviča. Uvedomil som si, že o nový odznak bude asi, na moju radosť, naozaj záujem, a tak som naplánoval na nasledujúcu sobotu túru tak, aby sme mohli označiť ďalšie dva kopce. Na moje milé prekvapenie, pridalo sa ku mne dvanásť kamarátov. 13/03/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Gajdoš, Kamenná brána a Peprovec Na pravidelnej utorňajšej stretávke v Malom Bajkale som popisoval, ako sme s Ivanou označovali kopce pre nový OTO 24 vrcholov MK BSK. Keď som spomenul, že mienim ísť opäť v sobotu označiť ďalšie, bol som vyzvaný, aby som to ponúkol ako oddielovú akciu. Vzhľadom na to, že kamarátka Majka mala mať o 18-tej s Devínskym chrámovým zborom AD HOC vystúpenie v devínskom kostole a my sme ju nechceli zmeškať, vybral som tri kopce v okolí Zochovej chaty. 20/02/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Extra Zimný výstup na Tŕstie Zorganizovať nejakú väčšiu akciu pre verejnosť je pomaly celoročná snaha s výsledkom veľmi neistým, a navyše, často neovplyvniteľným autorom projektu. Keď to všetko klapne, tak ako 15.02.2020 na XXIII. ročníku Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát – Tŕstie, je spokojnosť účastníkov tá najväčšia odmena autorovi a realizátorovi projektu. 17/02/20 Miroslav Svítek Reportáže

Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? dnes Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Bežky Kasárne – Stratenec a späť s deťmi V Javorníkoch je aj počas tejto teplej zimy dostatok snehu. V piatok 21. 2. sneží a výrazne sa zlepšujú snehové podmienky. Pred jarnými prázdninami prichádza k nám na Kysuce na predĺžený víkend sestra. Rozmýšľame, kam ísť na bežky, kde sme ešte neboli. včera Jana Bílešová Javorníky
Túra Štyri hodinky v Terchovej Je nedeľa, autori, ktorí sa zišli na spoločnom stretnutí v Terchovej, sa pomaly rozpŕchajú. My máme ešte štyri hodinky času, kým nám pôjde autobus, a tak premýšľame, čo by sa tu dalo stihnúť. Zájdeme na rozhľadňu, kalváriu a napokon si pozrieme aj slávneho Juraja Jánošíka. včera Ondrej Matkovčík Malá Fatra

Zemľanka nad Hrádockou dolinou 26/07/14 13:41 1 príspevok
    • Považský Inovec: nad Hrádockou dolinou - žltá značka z Doliny rázcestie na Tematín
    • 2 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody
    • v blízkosti je krmelec so senom