Bivak Zemľanka nad Hrádockou dolinou

Koncom mája 2012 sme s Milanom putovali dva dni po Považskom Inovci. V nedeľu sme v slnečnej páľave klesli z Prieľačiny (893 m), do Hrádockej doliny (232 m) a následne sa začali škriabať na hrad Tematín. Po dosť prudkom stúpaní z Doliny, sme prišli na zvážnicu a tu pri krmelci je vo svahu vybudovaná zemľanka, či snežná jama. Táto trasa asi nie je vyhľadávaná pri viacdňových túrach, no pri zlom počasí sa úkryt môže hodiť.

Považský Inovec: nad Hrádockou dolinou - žltá značka z Doliny rázcestie na Tematín
365 m n. m.
2 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody
Dalšie info
v blízkosti je krmelec so senom

- po žltej značke od smerovníka Dolina, rázcestie za 20 minút,
- po žltej značke od hradu Tematín za 35 minút.

Zemľanka sa nachádza priamo na žltej značke. Jej priestor je vykopaný do svahu. Svah je v šírke 1 m naľavo i napravo od dverí obložený drevom. Strecha je krytá plechom, zaťaženým kameňmi a čiastočne je zapustená do svahu. Vnútorný priestor nie je veľký, asi 1,10 x 2 m. Podlaha je udupaná hlina, pokrytá lístím. Steny sú z polien. Dvere sa dajú dobre zatvárať a máte istotu, že na Vás nebude pršať. Nevýhodou je neprítomnosť okna, čiže okrem karimatky, musíte mať vytrvalý zdroj svetla. V zemľanke by sa mohli pohodlne vyspať dvaja ľudia. V prípade väčšej skupiny, je možnosť prespania ďalších štyroch v senníku (cez zvážnicu). Jeho strecha je kvalitná a siaha dosť do strán, aby sa v prípade dažďa dalo pod senníkom, ale aj v ňom prespať. Oheň sa dá spraviť na ceste, dreva je na okolí dosť.

V priamej blízkosti zemľanky sme vodu nevideli. Najbližší potok tečie cez osadu Dolina, no vzhľadom na to, že povyše je kravín, by som vodu z neho nepil ani prevarenú. Možno v niektorom dome by dovolili si vodu nabrať.

Zaujímavosti

Určite stojí za návštevu hrad Tematín. Spolu s Trenčianskym, Beckovským a Čachtickým hradom zabezpečoval ochranu horských pohraničných priesmykov do Uhorska a dôležitého brodu cez Váh. Tieto hrady boli vo vizuálnom kontakte. V noci si pomocou ohňa a cez deň pomocou vlajok odovzdávali dohodnuté znamenia. V roku 1665 sa tu narodil Mikuláš Berčéni, hlavný veliteľ vojsk Františka II. Rákociho. Po porážke jeho vojsk v roku 1710 dal cisársky generál Heister Tematín rozváľať. Hoci je z Tematína už len torzo, predsa je tam stále čo obdivovať.