Salaš na Kečke

17.08.12
V takmer najzápadnejšej časti Národného parku Nízke Tatry, neďaleko známeho vrcholu Kozí chrbát, sa nachádza opustený salaš, ktorý môže veľmi dobre poslúžiť k prenocovaniu počas túry touto časťou Slovenska, aj keď nie je vyhlásený za oficiálne miesto na táborenie alebo prenocovanie. Salaš je síce v neutešenom stave, ale určite ochráni pred vetrom a dažďom.

Salaš sa nachádza neďaleko diaľkovej trasy červenej turistickej značky (E8, Cesta hrdinov SNP), vedúcej cez hlavný hrebeň Nízkych Tatier. Nachádza sa asi 200 metrov severne od červenej značky a je dobre viditeľný pri trase z Hadliarky na Kečku, kde sa medzi riedko rastúcimi stromami ukazuje. Pri trase od Kečky smerom na Hadliarku salaš nie je vidieť, je nutné prísť až k Hadliarke, pozrieť sa späť a salaš by nemal uniknúť pozornému pohľadu.

Salaš je unimobunka na kolesách. Avšak vyzerá to, že nikomu tento príves nechýba, keďže je poriadne schátraný a ani okolie nevyzerá, že by tu ešte prebiehal chov oviec. Plechová búda má rozmery asi 3 x 4 metre, okno na boku je celé a nerozbité, avšak dvere sú na tom horšie, nedajú sa úplne privrieť a na svojom mieste držia len vďaka drôtu a doske, ktorá ich podopiera. Interiér nepôsobi veľmi čisto ani udržiavane, avšak veľkou výhodou je piecka vo vnútri (či je funkčná neviem). Vnútorné vybavenie je veľmi skromné – piecka, stolík, skrinka a posteľ zbitá z dosák plus 2 špinavé matrace. Na týchto doskách sa v pohode vyspia 4 ľudia. Na zemi sa tiež vyspí jeden, možno dvaja ľudia, ale podlaha je dosť špinavá.

Voda a okolie

Okolie je zarastené vyskou trávou a hneď vedľa salaša sa nachádza oplotenie, kde sa kedysi chovali ovce. V súčastnosti je však všetko zarastené. Pred salašom sú aj zvyšky ohniska, ale keďže sme stále v národnom parku (aj keď miestami o tom pochybujem), nebolo by namieste klásť oheň voľne na lúke. Prameň som nenašiel. V bezprostrednej blízkosti sa nenachádza, alebo je zarastený, ale keďže sa tu zjavne kedysi chovali hospodárske zvieratá, prameň na blízku by pravdepodobne mal byť.

Poznámka:

Nakoniec musím podotknúť, že ak je to možné, je lepšie prenocovať na oficiálnom táborisku v Hiadeľskom sedle alebo v salaši na Kráme, ktorý je tiež neďaleko, pretože salaš pod Kečkou nie je možné použiť ako oficiálne miesto k prenocovaniu v národnom parku, avšak v prípade nečakaných udalostí, alebo zlého počasia je určite dobré vedieť aj o takejto možnosti.

Salaš na Kečke 29/04/19 12:03 6 príspevkov

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Salaš na Kečke 29/04/19 12:03 6 príspevkov
    • Starohorské vrch: asi 150 metrov SV od vrcholu Kečky, dobre je vidieť pri trase z Hadliarky na Kečku
    • 4 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezonne, priapdne aj v zime, ale dvere sa nedajú zatvoriť
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody