Salaš na Kečke

17.08.12
V takmer najzápadnejšej časti Národného parku Nízke Tatry, neďaleko známeho vrcholu Kozí chrbát, sa nachádza opustený salaš, ktorý môže veľmi dobre poslúžiť k prenocovaniu počas túry touto časťou Slovenska, aj keď nie je vyhlásený za oficiálne miesto na táborenie alebo prenocovanie. Salaš je síce v neutešenom stave, ale určite ochráni pred vetrom a dažďom.

Salaš sa nachádza neďaleko diaľkovej trasy červenej turistickej značky (E8, Cesta hrdinov SNP), vedúcej cez hlavný hrebeň Nízkych Tatier. Nachádza sa asi 200 metrov severne od červenej značky a je dobre viditeľný pri trase z Hadliarky na Kečku, kde sa medzi riedko rastúcimi stromami ukazuje. Pri trase od Kečky smerom na Hadliarku salaš nie je vidieť, je nutné prísť až k Hadliarke, pozrieť sa späť a salaš by nemal uniknúť pozornému pohľadu.

Salaš je unimobunka na kolesách. Avšak vyzerá to, že nikomu tento príves nechýba, keďže je poriadne schátraný a ani okolie nevyzerá, že by tu ešte prebiehal chov oviec. Plechová búda má rozmery asi 3 x 4 metre, okno na boku je celé a nerozbité, avšak dvere sú na tom horšie, nedajú sa úplne privrieť a na svojom mieste držia len vďaka drôtu a doske, ktorá ich podopiera. Interiér nepôsobi veľmi čisto ani udržiavane, avšak veľkou výhodou je piecka vo vnútri (či je funkčná neviem). Vnútorné vybavenie je veľmi skromné – piecka, stolík, skrinka a posteľ zbitá z dosák plus 2 špinavé matrace. Na týchto doskách sa v pohode vyspia 4 ľudia. Na zemi sa tiež vyspí jeden, možno dvaja ľudia, ale podlaha je dosť špinavá.

Voda a okolie

Okolie je zarastené vyskou trávou a hneď vedľa salaša sa nachádza oplotenie, kde sa kedysi chovali ovce. V súčastnosti je však všetko zarastené. Pred salašom sú aj zvyšky ohniska, ale keďže sme stále v národnom parku (aj keď miestami o tom pochybujem), nebolo by namieste klásť oheň voľne na lúke. Prameň som nenašiel. V bezprostrednej blízkosti sa nenachádza, alebo je zarastený, ale keďže sa tu zjavne kedysi chovali hospodárske zvieratá, prameň na blízku by pravdepodobne mal byť.

Poznámka:

Nakoniec musím podotknúť, že ak je to možné, je lepšie prenocovať na oficiálnom táborisku v Hiadeľskom sedle alebo v salaši na Kráme, ktorý je tiež neďaleko, pretože salaš pod Kečkou nie je možné použiť ako oficiálne miesto k prenocovaniu v národnom parku, avšak v prípade nečakaných udalostí, alebo zlého počasia je určite dobré vedieť aj o takejto možnosti.

Salaš na Kečke 29/04/19 12:03 6 príspevkov

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Túra Čertova sihoť cez Kláštorisko z Čingova Čertova sihoť a jej skalná vyhliadka boli v našich turistických plánoch vždy tak trochu bokom, pretože prednosť dostávali známejšie a atraktívnejšie trasy. Či už v rámci Slovenského raja alebo aj širokého okolia. Zmeniť som sa to rozhodol až na jar minulého roka. Naplánovaný okruh, presnejšie zdeformovaná ležatá osmička z Čingova cez Tomášovský výhľad a Kláštorisko prechádza cez najznámejšie miesta raja, na ktorých som bol párkrát. dnes Peťo Nový Slovenský raj
Túra Markušovský skalný hríb a Šikľavá skala Spiš, nádherná rázovitá oblasť obkolesená navôkol množstvom historických a turistických pamiatok i zaujímavostí. Na jeho území sa nachádzajú Vysoké i Belianske Tatry, Pieniny, Levočské vrchy, Branisko, časť Volovských vrchov a Slovenský raj. Destinácie s množstvom hradov a ich zrúcanín, starobylých miest, múzeí, ale aj iných čarovných zákutí, ktoré môže turista uvidieť v čarokrásnej prírode. včera Marián Jaššo Volovské vrchy
Beh Cesta hrdinov SNP za 12 dní – Kráľova hoľa Na vysielači na Kráľovej holi je tradične napichnutý čierny mrak ako spečené Marshmallow na špajli. Vychádzame na najvyšší bod a Miki navrhuje, aby sme si na chvíľu oddýchli vnútri v domčeku. Schovávame sa dnu pred pľušťou, jedna dvojica tu už sedí a tiež sa zohrieva. Naťahujem si nohy, jem, pozerám na hodinky. Vyšli sme to za 1:55 hod, turisticky je to na 3:10. 14/12/19 Júlia Batmendijnová Slovensko

Salaš na Kečke 29/04/19 12:03 6 príspevkov
    • Starohorské vrch: asi 150 metrov SV od vrcholu Kečky, dobre je vidieť pri trase z Hadliarky na Kečku
    • 4 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezonne, priapdne aj v zime, ale dvere sa nedajú zatvoriť
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody