Bežky Donovaly – Banská Bystrica

Tento náučný chodník je zložený z dvoch nezávisle budovaných náučných chodníkov, ktoré však na seba nadväzujú. Najväčšou výhodou tejto trasy je možnosť absolvovať ju v každom ročnom období či už pešo, na horskom bicykli alebo na lyžiach. Stále ponúka čarokrásne výhľady na prírodu stredného Slovenska.

1 deň
zima – 2006
Starohorské vrchy
Donovaly, Bully, Šachtičky
Na Donovaly z Banskej Bystrice alebo Ružomberka
VKU 100, alebo 6

Trasa začína v známom stredisku, ktoré bolo v minulosti známe hlavne ako lyžiarske stredisko, ale v súčasnosti sa služby skvalitňujú aj mimo lyžiarskej sezóny. Značkovaný chodník začína na autobusovej zastávke pri centrálnom parkovisku. Prvých pár minút vedie trasa po asfaltovej ceste až na rázcestie pod vrchom Baník. Nepríjemný asfalt pod nohami však určite nebudete vnímať, pretože pred nami sa rozprestierajú masívy Zvolena a Kozieho chrbta, ktorý sa vnára do hrebeňa Prašivej. Na rázcestí je možné vybrať si prvú alternatívu, kde po červenej značke obídeme osadu Bully cez osadu Polianka. Túto variantu odporúčam hlavne ak sa rozhodnete pre absolvovanie trasy na bicykli alebo lyžiach. Do cesty sa nám postaví jedno mierne stúpanie, ktoré však nie je veľmi dlhé a odmenou nám bude príjemný zjazd až k rezervoáru pitnej vody, kde sa opäť spojíme s náučným chodníkom. Pri zjazde však musíme dávať pozor, pretože trasa opúšťa červený značkovaný chodník, ktorý ďalej pokračuje smerom na Veľkú Chochuľu a my sa držíme stále vpravo. V zime nám tento problém odpadá pretože lyžiarska stopa je tu vždy dobre viditeľná.

Osada Bully bola objavená v písomnostiach už v 11.storočí, ale sú známe aj nálezy pästných klinov, ktoré sú dôkazom skoršieho osídlenia. Obec bola známa hlavne baníctvom, drevorubačstvom a uhliarstvom. Spolu s blízkymi osadami Môce a Mistríky tvorila jednu vetvu známej „Jantárovej cesty“. Zvyšky domu na začiatku osady sú pozostatkom a nemým pamätníkom masakry desiatich obyvateľov jednotkou SS Edelweiss. Obec si aj v súčasnosti zachovala ľudový ráz, aj keď už iba ako chalupárska oblasť. Osadu opustíme po lesnej ceste, ktorá nadväzuje na asfaltovú cestu vedúcu cez osadu. Po nej pokračujeme až k spomínanému rezervoáru vody.

Tu sa od náučného chodníka odpája žltá značka, po ktorej je možné pokračovať na rovnako veľmi zaujímavé miesto, k národnej kultúrnej pamiatke Kalište. Túto trasu odporúčam absolvovať hlavne na bicykli, pretože z Kalištia vedie asfaltová cesta až do Moštenice, prípadne žlto značený turistický chodník do obce Baláže. Pri pešej turistike nastáva v obci Baláže dosť veľký problém s dopravou, ale pri dobrom načasovaní je aj táto alternatíva lákavá. Pred opustením rázcestia pri rezervoári sa môžeme na tabuli náučného chodníka dočítať o využívaní vody v oblasti, o jej použití v akumulačných nádržiach v Jelenci a Motyčkách a ich ďalšom využití pre elektrárne.

Cesta ďalej pokračuje priestrannými lúkami, kde sa nám naskytnú pohľady opäť na masív Zvolena, ale oveľa pôsobivejší je pohľad na hrebeň Veľkej Fatry od Krížnej až po Čierny kameň. Identifikáciu jednotlivých vrcholov nám uľahčí sprievodná tabuľa na ktorej je znázornená panoráma Veľkej Fatry aj s popisom vrcholov. Keď sa nám stratia z dohľadu výhľady na Veľkú Fatru ocitneme sa na lúke, kde je starý salaš na Kráme, v ktorom je možné nájsť útočisko pred dažďom a v prípade potreby aj nocľah. O tradícii ovčiarstva v danej lokalite nás informuje aj text na tabuli.

Od salaša je to len kúsok na Krčahy, kde sa ocitneme v polovici cesty na Šachtičku. Tu už vchádzame do lesa. Okrem obdivovania rozmanitého lesa sa môžeme pristaviť pri paneli, ktorý pojednáva o význame lesa a jeho funkciách. Pred stúpaním na Jelenskú skalu je veľmi zaujímavý opis technicky výnimočného Špaňodolinského vodovodu, ktorý privádzal vodu z pod Prašivej až do banským oblastí na Španej Doline. Vodovod meral takmer 35 km a zvyšky kamenného akvaduktu sú viditeľné práve v tesnej blízkosti chodníka. Po stúpaní sa dostaneme na rovinku kde od informačnej tabule vedie chodník na vyhliadku na vrchole Jelenskej skaly.

V oblasti nazývanej Žiare sa chodník križuje so žlto značkovaným chodníkom, ktorým je možné zostúpiť do obce Baláže. Na tomto rázcestí je umiestnený aj informačný panel, ktorý je venovaný baníctvu v oblasti Starohorských vrchov, predovšetkým ťažbe medi a striebra. Niekdajšie strediská banskej činnosti ako Staré Hory, Richtárová, Piesky či Špania dolina sa nachádzajú v tesnej blízkosti a zo sedla Horný Šturec je možné do obcí zostúpiť po značkovaných chodníkoch.

Cestou na Šachtičky nás už čakajú iba dva informačné paneli náučného chodníka. Prvý nás zoznamuje so Starohorskými vrchmi a ich geologickou štruktúrou. Posledný zas predstavuje obec Špania Dolina, ktorá je známa hlavne svojou baníckou minulosťou. Rovnako známy je aj miestny kostol s dlhými drevenými schodmi, ktoré sú dôkazom krásy slovenskej ľudovej architektúry. História banskej činnosti siaha aj pred oficiálne otvorenie prvej bane v roku 1006. Ťažila sa tu hlavne medená ruda s obsahom striebra – svojou kvalitou bola známa po celej Európe. Obec je známa aj ľudovými remeslami, najmä špaňodolinskými čipkárkami. Ak nemáte v pláne zostúpiť do tejto obce pri návšteve náučného chodníka, určite odporúčam naplánovať si v budúcnosti návštevu obce. V októbri 2005 tu otvorili Malý banský okruh, ktorý spája najvýznamnejšie banské stavby z histórie tejto oblasti.

Na Šachtičkách si možno dopriať odpočinok. Miestny horský hotel ponúka svoje služby vo všetkých ročných obdobiach a to od lyžovačky až po jazdu na koňoch.

Zo Šachtičiek je možné pokračovať po náučnom chodníku, ktorý je samostatným náučným chodníkom Šachtičky – Sásová, ale jeho číslovanie je nadväzné na číslovanie predošlého náučného chodníka. Okrem náučného chodníka je možné po modro značkovanom chodníku vystúpiť na dominantu oblasti, Panský diel (1101 m) a následne sa na južnom svahu pri zostupe pripojiť opäť k náučnému chodníku. Vrelo odporúčam vystúpiť aj na tento vrchol.

Chodník vedie po zvážnici ponad obec Špania Dolina, ktorá sa nám ukáže v doline pod nami. Prekrásnu panorámu dotvára majestátna Krížna, ktorá sa naopak čnie na obzore nad obcou. Výhľad z vrcholu samotného Panského dielu je neopísateľný. Kruhový výhľad nám pri dobrej viditeľnosti zabezpečí podrobné obrazy hlavných hrebeňov Nízkych Tatier, Veľkej Fatry, Kremnických vrchov, či Slovenského Rudohoria. Zvláštnym dojmom pôsobí aj rozľahlá Zvolenská kotlina.

Pri zostupe do Banskej Bystrice sa môžeme na informačných tabuliach dočítať o ochrane prírody, chránených rastlinách, živočíchoch a oblastiach. Ďalej o lesnom hospodárstve a lesných ekosystémoch. Veľmi zaujímavou témou je určite aj zmena porastov po vymiznutí ovčiarstva z niektorých oblastí a vzniku tzv. klimaxových lesov. Najmenších môžeme zaujať hrami, ktoré sú popísané na jednom z panelov. Poslednou zastávkou náučného chodníka je minibotanická záhrada, ktorá je vytvorená v priestoroch základnej školy na Magurskej ulici.

Celú trasu som už absolvoval mnohokrát. Vždy na nej nájdem niečo zaujímavé a jej rozmanitosť je, v každom ročnom období, pre mňa fascinujúca. Dúfam, že rovnaký pôžitok z jej prechodu budete mať aj vy.

Zaujímavé adresy z oblasti

Zoznam a popis náučných chodníkov