Túra Veľký Šariš – Šarišský hrad a späť

Na Šarišský hrad pri obci Veľký Šariš (pri Prešove) chodím rád v každom ročnom období. Naozaj si nepamätám, koľkokrát som na ňom už bol. Prinášam teda všeobecný prehľad o tom, čo všetko môže stretnúť turistu pri prechádzke na Šarišský hradný vrch.

1 deň
leto – 2012
Šariš: Spišsko-šarišské medzihorie - Šarišský hradný vrch
vlastná voda, Veľký Šariš (pohostinstvá)
Prešov (vlak, bus, MHD) - Veľký Šariš (vlak, bus, MHD č. 45) / Šarišské Michaľany (vlak, bus)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)

Ako Prešovčan to mám do Veľkého Šariša blízko, jazdí tam MHD, takže naozaj nie je problém zbaliť si vodu, niečo na jedenie, a ísť sa prejsť na jednu z dominánt okolia Prešova. Nenáročná trasa je pri dobrom počasí zvládnuteľná aj pre ľudí so slabšou kondičkou.

Veľký Šariš – rázcestie pod Šarišským hradom – Šarišský hrad a späť

Rôzne cesty

Od vedie konečnej zastávky autobusu značená cesta okolo kolkárne a rodinných domov až k parkovisku pod hradom. Tu sa dá rozhodnúť, aký variant človek zvolí ďalej. Dá sa pokračovať po spevnenej ceste. Vhodné to je najmä pre toho, kto ide na hrad prvýkrát. Zablúdiť je doslova nemožné. Po ceste sa nachádzajú ohniská, a aj lavičky, takže sa dá zastaviť, oddýchnuť si, niečo opiecť, a pokračovať ďalej. Treba si všimnúť odbočky smerom hore do kopca. Tými sa dostaneme na hrad skôr, ale nie všetky idú práve najlepším terénom. Prekážkou sú najmä spadnuté stromy. Pri pomalom tempe a častých prestávkach trvá asi hodinu, kým uvidíme prvé múry delostreleckého bastiónu.

Polovica času sa dá ušetriť voľbou inej trasy. Spomeňme si na parkovisko pod hradom. Po pravici vidíme stromy. Ak ich obídeme, ocitneme sa na lúke, cez ktorú vedie cesta, ústiaca do lesa. Práve jej prudké stúpanie a priamočiarosť nám značne ušetrí čas. Po chvíli sa napája práve na spevnenú cestu v jej poslednom úseku. Výborná alternatíva, ak má človek niečo okolo pol hodiny, aby stihol autobus domov, a osobne som ju veľmi ocenil, keď sa v lete prihnala búrka, a bolo sa treba čo najskôr dostať dolu. Existuje aj možnosť dostať sa na kopec zo Šarišských Michaľan. Neďaleko železničnej stanice začína žltá značka, ktorej sa stačí držať, a turistu bezpečne privedie až do cieľa.

Jediné ročné obdobie, ktoré prechádzku nejako komplikuje, je zima. Ak je nasnežené, treba počítať so zvýšeným úsilím, a dlhším trvaním trasy. O to silnejšiu atmosféru však môžeme zažiť - mráz, šedá obloha, niekedy hmla, a brodenie sa snehom vo mne evokujú pieseň od Burzum - Inn I Slottet Fra Drømmen, alebo Ambientovú Ruin Of Fallen Empire od Perterricrepus. Pozor treba dať aj na ľad, ukrytý pod lístím, alebo snehom, hlavne v strmších úsekoch.

Čo nás čaká hore

Ešte pred vstupom do samotného nádvoria sú zreteľné výsledky práce na rekonštrukcii hradných múrov a bášt. Snáď bude všetko prebiehať tak ako doteraz, a podarí sa zamedziť chátraniu opevnenia, nech sa aj nasledujúce generácie môžu radovať z pohľadu na kus zachovanej histórie. Vnútro hradu je priestranné, s viacerými ohniskami, a miestami na sedenie, dokonca je tam vybudovaný aj relatívne priestranný prístrešok. V ňom sa premietali MS v hokeji 2012. Každý si všimne hranatú vysokú vežu uprostred celého komplexu. Donjon, ktorý bol pôvodne dvakrát vyšší, ako je teraz, poskytuje jedinečnú 360° vyhliadku na celé okolie. Vidieť Prešov, Sabinov, Šarišské Michaľany, Kapušany aj s Kapušianskym hradom, rôzne lúky, dediny, a pohoria od Čergova na severe, cez Branisko na západe, až po Stráže na východe a Slanské vrchy na juhovýchode - to je len malá ukážka toho, čo všetko sa dá vidieť. Práve na Šarišskom hrade som nafotil najkrajšie západy a východy slnka.

Hradné zvieratá

Jedna z cedúľ informuje o zvieratách a rastlinách žijúcich v okolí kopca. Svoj domov tu majú aj kozy. Tie predstavujú smrteľné nebezpečenstvo pre zásoby potravín, ktoré nie sú kozovzdorne zabalené. Raz pri zimnom výstupe sa mi stalo, že som po ceste na menšej lúke natrafil na stádo srniek. Tie sa samozrejme rozutekali hneď, ako ma uvideli. Diviaka som našťastie nestretol, ale predpokladám, že ten sa minimálne hlavnej ceste vyhýba, keďže je dosť frekventovaná. Napríklad počas hradných dní, keď sa organizujú rôzne podujatia, je plná ľudí.

Prespanie

Oficiálne je stanovanie na hrade zakázané, no s partiou sme tam strávili jednu noc. Povolenie nám dal správca hradu výmenou za menšiu pomoc pri rekonštrukcii. Kamaráti síce spali v zrekonštruovanej obytnej bašte, ale mne sa viac pozdávalo spanie pod holým nebom, tak som rozložil spacák na zemi. Nebyť komárov, zaspal by som okamžite. Pohľady na nočný Prešov, a ranné slnko vychádzajúce spoza Lysej Stráže, stáli za to.

Vzhľadom na vynikajúci pomer námaha : výhľad by som odporučil Šarišský hrad každému z okolia, ale aj turistom z odľahlejších kútov Slovenska, plánujúcich zdržať sa aspoň chvíľu u nás na východe. Garantujem, že sa to oplatí.