Reportáž

10 rokov – stretnutie na Veľkej Vápenici

03.08.12
Ráno 28. 7. 2012 je v Heľpe slnečné, tetušky v krojoch sa zbiehajú do kostola, alebo na klebetu na priedomie. Odkladám bicykel v škole, prebaľujem ruksak a ponáhľam sa za ostatnými. Po chvíli sme na vyšnom konci, pohľadmi skenujeme značky odstavených áut a snažíme sa identifikovať prvých „Hikingáčov“. Na Nižných Dolinkách vidíme skupinu ľudí a hneď je jasné, že sú to naši. Po krátkom pozdravení začíname výstup na v poradí deviaty vrchol.

Tŕnistá cesta na vrchol

Nastupujeme na modrú smerom do sedla Priehybka. Hneď po pár metroch sa chodníček stráca v nepriechodnom poraste. Aj som chvíľami zvažoval výstup po neďalekej obchádzke po zvážnici, no tvrdohlavo chcem spriechodniť chodník po značkách. Zhadzujem ruksak a hľadám pásku na značenie. Pásky niet. Zostala v Heľpe! V duchu si nadávam a predstavujem si ľudí po krk v pŕhľave ako hľadajú páskou značený chodník. Snáď pomôžu aspoň drevené šípky z konárov.

Pomaly sme sa prebrodili na poľanu, kde sa stretáme s partiou, ktorá to pri pohľade na nás radšej obišla po neznačenej ceste. Ďalej postupujeme spolu. Presekávame sa zárastom, občas sa dokonca ukáže modrá značka, trasa sa postupne lepší a čochvíľa obiehame vyčerpaných zberačov čučoriedok. Pod sedlom Priehybka stretávame prvých priaznivcov HIKING.SK. Prehodíme pár slov a poďho na záverečný výstup. Míňam vrchol Veľkej Vápenice a konečne prichádzam k neďalekým skalám, kde už čaká skupina „pečiatkovaniachtivých“ účastníkov stretnutia.

Naozaj narodeninové stretnutie

Atmosféra na Vápenici bola podobne, ako na ostatných vrcholoch, príjemná a priam narodeninová. Ľudí postupne pribúdalo, pečiatka dostávala zabrať a z čučoriedkovej štrúdle pekne ubúdalo. Prichádzali jednotlivci, skupinky, cyklisti. Zovšadiaľ počuť družné debaty. Fotografujeme vrcholové zábery na tisíc spôsobov. Popri témach o zanedbanom stave chodníkov a výnimočne dobrých malinách je asi najčastejšie počuť vetu: „Všetko najlepšie k narodeninám!“

Čas tu beží rýchlo, skupinky návštevníkov sa už niekoľko krát vymenili, strašiace dažďové mraky odtiahli. Už to vyzeralo, že sa nič zvláštne neudeje, keď sa zrazu pred Ľubom zjavil „krstný otec“ a spoluzakladateľ HIKING.SK Martin "Emeš" Šácha s akousi škatuľou v ruke. Ľubo je zjavne prekvapený, prijíma ďalšiu vlnu gratulácií a začína sa spomínať na časy spred desiatich rokov. A čo bol darček? Boli to vzácne útržky z notesu s rukopismi a poznámkami z čias, keď bol HIKING.SK ešte len v konceptuálnej rovine.
Presne pred desiatimi rokmi 28. 7. 2002 vyšiel prvý článok na HIKING.SK a ešte rok predtým Ľubo z Veľkej Vápenice telefonicky zaregistroval doménu HIKING.SK.

Postupne prichádzajú poslední nadšenci, rozdávajú sa posledné bonusové pečiatky. Po čučoriedkovej štrúdli a bublanine už nie je ani chýru ani slychu, ešte počuť závierky fotoaparátov a nekončiace sa debaty. Čas už dávno pokročil za 16. hodinu, no mne sa nejako nechcelo opustiť toto miesto. Človek by si aj odniesol trochu atmosféry zo sebou, keby sa to dalo. A tak plný myšlienok dupocem dole svahom do Heľpy, kde ma už netrpezlivo čaká bicykel.

Na záver

Ďakujeme za hojnú účasť a skvelú narodeninovú atmosféru. Stretnutie na Vápenici bolo bonusové, čiže za dva body, čo ste mnohí využili. Trochu nám po Kojšovskej holi ubudlo „kompletiek“, no už teraz je jasné, že na Gerlach sa chystáte mnohí a ťažko je odhadnúť, koľkí dosiahnu osembodový limit. O tom, koľkí sa zaradíte do záverečného žrebovania sa rozhodne na najbližšom, tiež bonusovom stretnutí na Jahňacom štíte.

10 rokov – stretnutie na Veľkej Vápenici 22/08/12 08:31 1 príspevok

Cyklotúra Okolo Breznianskej kotliny cez Krátke a Rohoznú Tento rok som si na záver cyklosezóny plánoval poctivú jazdu v Nízkych Tatrách, no zosúladiť voľné dni s pekným počasím bolo nad moje sily a nakoniec, kým v dolinách lialo, viacero úsekov cyklotrás vyššie skončilo pod snehom. Sklamaný z „babieho leta“ preto sadám k počítaču, listujem si v archíve fotiek a spomínam na jesenné cyklovýlety z minulých rokov. Nakoniec jeden z virtuálne oživených výletov prinášam aj vám. 03/11/16 Juraj Mucha Veporské vrchy
Správa Otvorenie nového zrubu v sedle Burda Zrub Burda v Národnom parku Muránska planina je obnovený. Bývalý drevený zrub, ktorý zničil v novembri 2012 požiar, sa aj napriek svojej krátkej histórii pozitívne zapísal do povedomia turistickej verejnosti. Preto sa myšlienka vybudovania nového objektu objavila prakticky ihneď po požiari a stretla sa s pozitívnou podporou verejnosti. 15/07/15 Juraj Mucha Správy
Test Batoh Lowe Alpine Axiom Cerro Torre 65 Batoh, ktorý si predstavíme, ma svojím zjavom zaujal už v zabalenom stave, a tak som sa s chuťou pustil do objavovania jeho vlastností. Axiom Cerro Torre je všestranný veľkoobjemový batoh určený na viacdňové trekingové aktivity a cestovanie. Zjednodušene by sa dal charakterizovať ako multifunkčný univerzál, na prvý pohľad nie príliš technickej konštrukcie. Po jeho prvotnom pokusnom naplnení vankúšmi a paplónom som netrpezlivo sledoval kalendár s termínom plánovanej túlačky Veporskými vrchmi, aby som ho vyskúšal v teréne. 01/07/15 Juraj Mucha Batohy

Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (1) Aj keď som už niečo v živote prešiel, jedna časť Slovenska mi bola úplne neznáma. Severozápadné pohraničie Slovenska. Po jednom náhodnom zbere čučoriedok v oblasti Stratenca ma hrebeň Javorníkov chytil za srdce. Taký pekný kraj a pre mňa bez preháňania Terra incognita. Musím s tým niečo vykonať. Pomaly sa rodil plán na prechod pohraničných hôr z oblasti Beskýd Javorníkmi k Bielym Karpatom jedným vrzom. včera Vladimír Mikuš Javorníky, Západné Beskydy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Cyklotúra Od Lunzer See do Göstling an der Ybbs a späť Letná karavanovačka 2017. Pôvodne sme plánovali zakotviť až niekde v Soľnej komore (Salzkammergut) a tráviť dovolenku so šesťročným prckom motaním sa okolo jazier s výhľadom na skalnaté kopce. Prvú noc sme sa zastavili v kempe Ötscherland v Lunz am See. Ľubo hneď po zhliadnutí okolia lobuje za to, aby sme miesto dovolenky vymenili za toto. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Salzkammergut, kde pri telefonickom prieskume nebolo voľné miesto ani v jednom kempe. 16/01/20 Soňa Mäkká Svet