Predstavenie Batoh Haglöfs Matrix 50

Dlhšie som sa pohrával s myšlienkou zadovážiť si 50-litrový batoh, ktorý ma dostatočne „obhospodári“ na viacdňových výletoch so stanom či na chatách. Značku Haglöfs som okukával a obdivoval ešte pred tým, ako sa začala dovážať na Slovensko, a tak moja voľba padla na Haglöfs Matrix 50. Aké sú moje prvé dojmy?

Výrobca
Farebné kombinácie
čierna
Páči sa mi
kvalitné, odolné a príjemné materiály, spracovanie, všeobecne veľmi dobrá ergonómia používania
Nepáči sa mi
popruh na lano pod vrchlíkom mohol byť dlhší
Infocena
160 €
Obchody
OutdoorGuide

Môj starý lezecký batoh s objemom 40+ nebol ani dostatočne objemný a pohodlný na backpacking, a na druhej strane nebol ani super kompaktný a ľahký na lezenie. Pochopil som, že v tomto prípade sa neoplatilo vyberať batoh s „univerzálne pohodlným“ riešením dva v jednom. Preto som siahol po dvoch batohoch – jeden pohodlný, objemný, s dobrým chrbtovým systémom a navyše ešte neuveriteľne ľahký! A druhý lezecký, menší, kompaktný a vhodný na lezenie. Teraz vám opíšem ten väčší, vhodný na výlety a poriadne hike-ovanie.

Batoh Matrix 50 je vyrábaný švédskou značkou Haglöfs. Haglöfs je spoločnosť, ktorá vyrába outdoorové produkty poriadny počet rokov a patrí medzi vrchné priečky v kvalite a spoľahlivosti outdoorových značiek. Začala práve s produkciou batohov a tak by batoh tejto značky mal byť kvalitný a splniť moje očakávania.

Na prvý pohľad je batoh „akurát“ veľký na viacdenné výlety. Nie je vhodný na zbalenie sa „naťažko“, ale na 3–5 dní je podľa mňa ideálny. Čo veľmi oceňujem, je štíhly tvar, nie som zástancom hruškovitých tvarov batohov. Spodná časť je síce trošičku bambulatejšia, ale veľmi decentne a tvarovo je Haglöfs Matrix skôr lezeckejší ako turistickejší. Čo však neznamená stratu pohodlia balenia alebo nosenia.

Spodná časť je otvárateľná zipsom s dvoma jazdcami. Od vrchnej časti sa dá oddeliť pevnou látkovou „priečkou“. Tá sa prichytáva nie zipsom, ale neštandartne olivkami. Či to je dostatočne pevná alternatíva uchytenia, uvidím neskôr. Celá spodná časť má v sebe popruh s prackou na zacvaknutie – to preto, aby váhu vecí v spodnej časti niesol práve popruh a nie samotný zips. Toto oceňujem, hoci zipsy vyzerajú a pôsobia veľmi kvalitne (poriadne kovové). Toto riešenie však určite pomôže ich trvácnosti.

Vrchlík je posuvný (podľa množstva vecí v batohu) a je klasicky zatvárateľný dvoma prackami. Obsahuje ako vonkajšiu, tak aj vnútornú priehradku na drobnosti. Tá vonkajšia ma opäť kvalitný zips s dvoma jazdcami a veľké úchytky z pevného materiálu, ktorý je podobný hypalonu. Vnútorné vrecko vrchlíka má jedného zipsového jazdca a vnútri na šnúrke karabínku na prichytenie kľúčov, či vreckového viacúčelového nožu – švajčiarskej výroby a červenej farby samozrejme v mojom prípade.

Na čelnej časti batoha je elastický popruh previazaný viacerými okami na uchytenie všakovakých hovadiniek, ktoré sa nezmestia dovnútra – poväčšine asi bude slúžiť pre karimatku. Batoh má dve sady ôk a popruhov zo suchého zipsu na uchytenie čakanov, či trekových paličiek. Po bokoch spodnej časti sú vrecká s elastickým okrajom na nosenie fľašiek, či odkladanie odpadkov, každému podľa jeho chuti. Sú dostatočne široké aj na väčšiu fľašu.

Otvory na prídavné popruhy na spodnej časti zvyšujú možnosti pripínania externých vecí na vonkajšok batohu. Samozrejnosťou sú bočné kompresné popruhy, na každom boku dva kusy. Batoh je vybavený vreckom kompatibilným s vodným rezervoárom a dierkou privádzajúcou hadičku k ústam majiteľa batohu.

Materiály použité na batohu majú názov 420D Boncheck Polyamide a 420D ATY Polyamide. Ide o ripstopové materiály, ktoré by mali vydržať odery a zniesť veľa naťahovania a zlého zaobchádzania. Výrobca udáva aj čiastočnú vodeodolnosť, čo je určite pozitívna informácia. Ako a čo z toho bude pravda, uvidíme neskôr, keď budem mať dostatok materiálu na test. Na prvý pohľad a z prvého používania však batoh pôsobí robustným dojmom a vyzerá to byť chlapák, čo znesie hardworking zaobchádzanie.

Chrbtový systém je na chrbát pohodlný, pritom dostatočne masívny a hrubý. Zadná čast dotýkajúca sa chrbta je za tepla vytvarovaná pena, ktorá má dostatočnú tuhosť a zároveň pohodlnosť. Ramenné popruhy sú fantasticky pohodlné, široké a dobre spracované. Prsný popruh má v pracke zabudovanú píšťalku.

Bedrový popruh je široký a nesie najväčšiu váhu pri nosení batohu. Užívateľ nemá pocit, že mu popruh zavadzia, alebo len odnáša malé percento váhy. Pôsobí ako nosič podstatnej časti váhy a ramenné popruhy len udržujú rovnováhu a pevné umiestnenie batohu.

Vstup do hlavnej komory sa uzatvára dvoma sťahovacími šnúrami tak, ako pri väčšine batohov. Rozdiel je pri otváraní, Haglöfs batohy majú dve tuhé úchytky červenej farby, ktoré stačí chytiť prstami a roztiahnuť. Celé zošnurovanie vnútornej časti je okamžite otvorené. Táto vychytávka mi ušetrila veľa trápenia a bojovania so šnúrami, ktoré som mával pri iných batohoch pri otváraní.

Batoh som použil pri trekovaní a lezeckom výlete. Mal som na ňom pripnuté dva čakany, nosil som lano. Aj keď nejde o lezecký batoh, zvládne aj takéto akcie. Samozrejme, nie je to batoh na rýcle úderné výstupy, ale skôr bojovník na dlhšie ľahšie cesty.

Počas krátkeho používania batoha, balenia, rozbalovania, atď. som ho čiastočne spoznal. Práca s ním je jednoduchá a pohodlná, všetká obsluha je intuitívna a užívateľ nemusí nič študovať, aby zistil, ako funguje. Batoh má výbornú váhu, skvelé drobnosti uľahčujúce život a vyzerá byť kvalitne spracovaný s dlhou výdržou. Na prvý šup mi sadol a teším sa na jeho nosenie. Verím, že po dlhšej dobe používania vám prinesiem obsiahlejší report z toho, ako batoh uspel.