Túra Urnské Alpy - Rigi a Pilatus

Z Bratislavy som v piatok ráno odchádzala za pekného počasia, do Zurichu som prišla za dažďa. Predpoveď na druhý deň tiež nebola veľmi optimistická, no ranné hmly sa podľa nej mali okolo obeda rozplynúť. Okrem toho lístky na vlak už boli kúpené a naše plány sa zmeniť nedali. Nakoniec som si povedala, že aj hory v oblakoch môžu vyzerať pekne, tak prečo by všade mala byť len gýčová modrá obloha. Nenechám si počasím predsa pokaziť tak dlho plánovaný predĺžený víkend.

Nakoniec nám počasie pokazilo len časť výletu, podľa mojich očakávaní tú najkrajšiu. A to pobyt na Rigi, kde bola viditeľnosť asi 20 metrov a inak všade hustá vlhká hmla a mrholenie. Hoci sme tu strávili viac ako dve hodiny dúfajúc, že sa počasie zlepší, šťastie sa na nás neusmialo.

Kráľovná hôr Rigi

Obľúbené miesto Švajčiarov aj turistov, ktorí zavítajú do tejto krajiny. Svojou výškou síce neprekonáva nijaké rekordy, no panoramatický výhľad z nej údajne berie dych. Za dobrej viditeľnosti môžete obdivovať nielen Alpy a švajčiarske jazerá, ale aj Schwarzwald v Nemecku a Vosges vo Francúzsku. Navyše celý horský masív je doslova popretkávaný turistickými chodníkmi a lyžiarskymi zjazdovkami, takže na svoje si tu prídete v zime i v lete. Turistický sprievodca uvádza až 120 kilometrov chodníkov a zjazdoviek, pričom chodníky začínajú od zastávky Rigi Klösterli v nadmorskej výške 1315 m, kam sa dostanete z Goldau. Aby ste sa tu nikdy nenudili, počas celého roka na vás čakajú najrôznejšie akcie, festivaly, koncerty či ukážky typického horského života Švajčiarov.

Okrem panoramatického výhľadu sa Rigi môže pochváliť aj jedným celoeurópskym prvenstvom – horskou železnicou, vedúcou až tesne pod vrchol, ktorá premáva od roku 1871. Dnes sa na Rigi dostanete buď dvoma vláčikmi alebo lanovkou. Vláčiky premávajú z mestečiek Goldau a Vitznau a lanovka z Weggisu. Vláčik z Goldau ide vnútrom horského masívu, vláčik z Vitznau po jeho okraji. Všetky dôležité informácie nájdete na webovej stránke www.rigi.ch, ktorá je k dispozícii vo viacerých jazykových mutáciách.

Luzern

Najkrajšie švajčiarske mesto. Jeho krásu a malebnosť umocňuje aj to, že sa nachádza na brehu rovnomenného jazera uprostred Álp. My sa však nebudeme zaoberať turistikou mestskou, upozorniť vás chcem skôr na horskú dominantu mesta - Pilatus. Mohutný horský masív zložený z niekoľkých vrcholov, z ktorých najvyšší má 2128 m n. m. (Tomlishorn), už z diaľky signalizuje, že sa po jazere blížite k mestu Luzern. K hore sa viaže niekoľko legiend a mýtov. Miestni ľudia napríklad od nepamäti verili, že uzučké jazero na úpätí hory je zodpovedné za veľké búrky, ktoré sú v Alpách celkom bežné. Búrka sa podľa nich objavila vždy po tom, čo sa na hladine vody objavili vlnky. Pripisovali to nepokojnému duchovi Piláta Pontského. Prečo práve Pilát Pontský vo vode jazera? Môže za to fakt, že ľudia si často spájali vodu s prevtelením zla. Hovorilo sa, že Tiberius ho za ukrižovanie Krista uvrhol do väzenia, kde Pilát spáchal samovraždu. Jeho telo bolo vhodené do rieky Tiber, ale tá sa proti nemu vzbúrila veľkou povodňou. Preto bolo telo z Tiberu vytiahnuté a vhodené do rieky Rhony, no i tu jeho prekliate spôsobilo povodne. Nakoniec teda telo hodili do maličkého jazera pod horou Pilatus. Nepokoje ustali, len raz do roka, vždy na Veľký piatok, sa Pilatus nechával vidieť sediac v strede jazera v sudcovskom talári.

Strach z ducha Piláta začal slabnúť v polovici 16. storočia. V roku 1585 sa dokonca miestny kňaz so skupinkou najodvážnejších mešťanov vybral až na vrchol hory, kde sa snažili nepokojného ducha vyzvať na súboj a navždy ho vyhnať z jazera. Hádzali do vody kamene, no duch nereagoval. Predpokladali preto, že prekliatie bolo zlomené. Aby však mali istotu, v roku 1594 vykopali v stene jazera otvor a vysušili ho. Otvor bol uzavretý až o štyristo rokov neskôr, v roku 1980, a jazero pod úpätím hory sa znovu naplnilo vodou.

Pilatus je dnes veľmi obľúbeným turistickým cieľom miestnych obyvateľov, ale aj návštevníkov Luzern. Na jeho vrchol vás vyvezie najstrmšia ozubnicová železnica na svete. Na dĺžke 4618 metrov prekonáva prevýšenie 1635 m. Pravidelnú premávku začala 4. júna 1889.

Na svoje si prídu nielen rodiny s deťmi, na ktoré tu čaká množstvo atrakcií (napríklad tobogán, zábavný park, lanové dráhy), ale aj turisti a horolezci. Od krátkych výletov, trvajúcich menej než hodinu cez stredne náročné turistické trasy až po tie celodenné sa od lanovkových staníc môžete vybrať ktorýmkoľvek smerom. Najideálnejším miestom, kde začať horolezecké aktivity je Pilatus Kulm alebo Aamsigen.

Výlet na Rigi a Pilatus môžete absolvovať v jednom dni – medzi dedinkou Vitznau a mestom Luzern premávajú vo vcelku častých intervaloch lode.