Prístrešok pri Skalickom prístave

12.10.12
Počas tohoročnej dovolenky som navštívil mnohé zaujímavé miesta v slovensko-moravskom pohraničí. Jedným z nich bol aj Baťov kanál. A práve tu, pri jedinom slovenskom prístave tejto vodnej cesty som natrafil na stavbu prístrešku, ktorú isto využijú nielen cyklisti, ale aj peší turisti túlajúci sa v tichom prostredí lužných lesov a lúk na brehoch rieky Moravy.

Nižšie opísaná stavba sa nachádza v severozápadnej časti katastrálneho územia mesta Skalica. Toto územie leží v slovenskej časti Dolnomoravského úvalu, na ľavom brehu rieky Moravy. Krajinu tu z veľkej časti vypĺňajú lužné lesy s poliami, ktoré sú popretkávané viacerými mŕtvymi ramenami, vodnými plochami, či vodnými kanálmi. Týmto priestorom prechádza žlto značená okružná turistická trasa vedúca z mesta (železničná stanica) ku Skalickému prístavu, ktorá pokračuje cez TIM Perúnska lúka späť do mesta (žel. stanica). Prístrešok je situovaný priamo na jej trase v blízkosti Skalického prístavu na brehu Baťovho kanálu - TIM Baťov kanál, prístav.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Prístrešok predstavuje jednoduchú stavbu v tvare písmena A. Je obdĺžnikového pôdorysu o rozmeroch približne 2 x 4 m. Drevená konštrukcia, ktorá nesie sedlovú strechu siaha na západnej strane až takmer k podlahe. Chráni tak interiér pred častým západným prúdením. Z ostatných svetových strán je prístrešok voľne otvorený do terénu. Strecha je pokrytá asfaltovou krytinou, pričom podlaha je z kamennej zámkovej dlažby. V interiéri sa nachádza stôl, ktorý sa dá použiť ako pričňa pre jednu osobu. Ďalšie dve, či tri osoby musia spať na podlahe. Komfort interiéru sa dá zvýšiť upevnením PVC fólie, či celty na náveternej strane prístrešku. Vedľa stavby stoja informačné tabule a smetný kôš. Upravené ohnisko je v neďalekom areáli prístavu.

Voda a turistické ciele v okolí

Prírodný zdroj vody – prameň, či studnička sa v okolí nenachádza. Avšak v období, keď je v prevádzke prístav (1. V. – 28. X.) sa voda dá nabrať v prístavnej reštaurácii, alebo u prevádzkára prístavu. V tom čase môžeme využiť služby reštaurácie, sociálnych zariadení a navštíviť vyhliadkovú vežu. Z turistických cieľov je to samotný Baťov kanál, po ktorom sa dá plaviť v prenajatých člnoch a samotné, na pamiatky mimoriadne bohaté mesto Skalica (hrad, rotunda, mestské hradby, námestie s farským kostolom a pod.). Ďalej je to mesto Holíč s opevneným zámkom (pôvodne hrad Wywar), obec Kopčany s kostolom sv. Margity Antiochijskej, ktorý patril k areálu veľkomoravského hradiska Valy v Mikulčiciach. Na Morave sú to mestá Hodonín a Strážnice, malebné Milotice so zámkom a už spomenuté veľkomoravské hradisko Valy v Mikulčiciach. V okolí, najmä na Morave, sa nachádza mnoho značených trás určených peším turistom a cyklistom.

Prístrešok pri Skalickom prístave 12/10/12 13:52 4 príspevky

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Prístrešok Pod Krkavou skalou Po dlhšom čase som si ako prístup na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry zvolil zelenú značku z Ružomberka ponad Vlkolínec. Celý čas som šliapal hustou hmlou s dohľadnosťou len pár desiatok metrov. Zrovna keď som dorazil k malej kaplnke, hmla sa začala trhať a povyše na okraji lesa som zbadal prístrešok. dnes Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Reportáž Divočina v Európe by mala mať viac ochrany V dňoch 20. - 21. 11. 2019 sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Tento rok uplynulo 10 rokov od Uznesenia Európskeho parlamentu o divokej prírode v Európe. Témou konferencie bola predovšetkým Zelená dohoda – projekt pre novú Európsku komisiu, ktorý má zabezpečiť lepšiu ochranu prírody, najmä efektívnejšie ochrániť nedotknutú prírodu a pralesy v rámci Európy. Hovorilo sa aj o klimatickej zmene, ukladaní uhlíka, nelegálnej ťažbe a možnostiach jej kontroly, či ochrane vzácnych druhov rastlín a zvierat, ktoré priamo súvisia s ochranou pralesov. včera Soňa Mäkká Reportáže

Prístrešok pri Skalickom prístave 12/10/12 13:52 4 príspevky
    • Záhorská nížina: Dolnomoravský úval, SZ časť katastrálneho územia mesta Skalica
    • 4 osoby
    • Celoročne, bez možnosti zakúrenia
    • V období 1. V. – 28. X. v prístave Skalica, mimo sezóny bez vodného zdroja
    • Žltá značka zo Skalice (1.15 h)
    • V období 1. V. – 28. X. zázemie v prístave Skalica (reštaurácia, toalety, rozhľadňa), v okolí sa nachádza turisticko-vlastivedné Eldorádo