Novinky v oblečení pre aktívny šport

17.10.12
Ako som už spomenul vo svojej reportáži z výstavy OutDoor 2012, na hrubé zateplené bundy zo syntetického rúna sme si už privykli. Tentoraz však výrobcovia outdoorového oblečenie prichádzajú s tenkými, ultraľahkými vetrovkami. Preto sa pripravte na nový trend, ktorý by sa mal prejaviť v letnej sezóne 2013.

Na veľtrhu vo Friedrichshafene som si všimol, že mnoho výrobcov outdoorového oblečenia začína tlačiť do popredia ľahké, zateplené bundy, ktoré sú určené pre letné obdobie. Doposiaľ sme boli všetci zvyknutí iba na hrubé a teplé bundy zo syntetického rúna, ktoré boli lacnejšou alternatívou páperových búnd a svetrov. Trendom letnej sezóny 2013 však budú veľmi tenké a ľahké bundy zo syntetického rúna od Primaloft-u.

Tento nový trend je badateľný u viacerých výrobcov outdoorového oblečenia, ale hlavný prúd prichádza zo Škandinávie, kde väčšina firiem využíva skvelé tepelnoizolačné vlastnosti syntetických rún od firmy Primaloft.

Vlastnosti materiálu

Izolačný materiál Primaloft bol pôvodne vyvinutý pre americkú armádu (US Army) ako vodeodolná syntetická náhrada peria. Dnes sa však rozšíril takmer do celého sveta a využíva sa v outdoorovom, ale i mestskom oblečení. Jeho hlavnou výhodou je, že izoluje aj vo vlhkom prostredí a po navlhnutí nestráca izolačné vlastnosti tak rapídne ako perie. Ďalšími výhodami tohto materiálu je jeho priedušnosť, mäkkosť, nízka hmotnosť a stlačiteľnosť.

Využitie

Mnoho ľudí sa v dnešnej dobe venuje rýchlym a fyzicky náročným športom, počas ktorých si ľudské telo vyžaduje prestávky, aby načerpalo nové sily. A práve vtedy dochádza k prudkému ochladzovaniu prehriatych svalov, čo znižuje športové výkony, prípadne spôsobuje zdravotné problémy. Úlohou týchto nových ultraľahkých vetroviek, búnd a viest je preto udržanie telesnej teploty. Hmotnosť a zbaliteľnosť týchto odevov ich predurčuje k športovým aktivitám ako je napríklad trail running, cyklistika, bežecké lyžovania a skialpinizmus. Svoje uplatnenie si však nájdu aj u horolezcov a turistov.

Ako som už spomenul vyššie, PrimaLoft už nie je len záležitosťou športových značiek, výhody tejto tepelnej izolácie začínajú využívať aj vysoko módne značky ako je Armani a Gucci. Vzhľadom k tomu, že je PrimaLoft tak všestranný, používa sa taktiež pre pracovné odevy a poľovnícke oblečenie.

Najznámejší výrobcovia outdoorového oblečenia z Primaloft-u:
Dynafit, Odlo, Rab, Montane, Vaude, Haglὃfs, La Sportiva, Bergans, SkinFit, Norrøna, Adidas, Salewa, The North Face, Patagonia, Houdini, Husky, Direct Alpine a mnoho ďalších.

Fotografie: PrimaLoft®, Inc.

Novinky v oblečení pre aktívny šport 21/05/13 19:55 7 príspevkov

Predstavenie Batoh Bergans Helium PRO 40 Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe. 15/11/17 Pavol Hreha Batohy
Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

Búda Senník Dolina pod Lyscom Počas mojej dvojdňovej túlačky v októbri 2017 som pri stúpaní na Lysec v Ostrôžkach naďabil na lúku Dolina, kde sa nachádza vcelku príhodný objekt na vandrácke prespanie. Objektom je síce senník, ale v pohorí, kde nie je veľa iných možností prístrešia, môže poslúžiť. dnes Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Dámska jazda Tatrami po lejakoch Predposledný júlový víkend sme mali s kamarátkami dlhšie naplánovanú dámsku túru bez detí a manželov. Keďže kalendáre sú plné a babysittingy dlho dopredu vybavené, s termínom sa nedá hýbať ani vtedy, ak začiatok túry vychádza na deň po tom, čo v Tatrách povodne odniesli niekoľko mostov. Veď vrátiť sa dá vždy, hovoríme si a optimisticky balíme stredne veľké batohy so spacákmi a ďalšie rekvizity, ktoré teraz pri malých deťoch používame dosť zriedkavo. včera Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Rodinný výlet na kopec Dúň Mnohí teraz isto premýšľate, kde je kopec Dúň. Väčšina ľudí istotne nevie a ani ja som donedávna nevedel. Keď sa však povie Gýmeš, tak je hneď všetko jasnejšie. Dúň je nevysoký kopec (514 m), na ktorom sa rozprestiera zrúcanina hradu Jelenec (alebo aj Gýmeš). Dĺžkou výstupu naň je predurčený na krátkodobé výlety vhodné aj pre malé deti, a preto si jednu letnú nedeľu vyberáme ako cieľ rodinného výletu práve túto lokalitu. Miesto nástupu zvolíme dedinku Kostoľany pod Tribečom, trasa odtiaľ je najkratšia. 16/08/18 Lukáš Varšík Tribeč