Svet Tenerife - roklina Barranco del Infierno

Poldňový 3-hodinový výlet touto „pekelnou“ roklinou nám ponúka vychutnanie si ostrova z inej stránky ako počas pobytových zájazdov. Ide o veľmi nenáročnú prechádzku pomedzi rôzne kaktusy, s výhľadmi na dedinku (mestečko) Adeje s Atlantickým oceánom na pozadí. Na každom kroku môžeme pozorovať lávu a jej eróziu, na strmých stenách rokliny sa nám predstavujú geologické hodiny ostrova. Konečným cieľom bude 80 metrov vysoký vodopád.

1 deň
Španielsko: Kanárske ostrovy (Islas Canarias) - ostrov Tenerife
Adeje, vlastná voda
Adeje (autobus)
wikiloc.com/…/view.do?id=3444175

Adeje – vstup do rokliny Barranco del Infierno – vodopád – späť rovnakou trasou

Výhodou tohto ostrova je veľmi dobre fungujúca infraštruktúra verejnej autobusovej dopravy. Napríklad z letoviska Playa da las Américas sa do Adeje dostaneme autobusom č. 416. Vystúpime na konečnej zastávke. Na nájdenie vstupu v spleti uličiek sme použili vytlačenú mapu z maps.google.com, a tiež mobil s gps v spojení s aplikáciou trekbuddy so stiahnutými mapami OpenStreetMap Mapnik, ktoré sú dostatočne presné.

Vstup

Pokiaľ sme si túru naštudovali len zo starších tlačených materiálov, budeme nepríjemne prekvapení, že z dôvodu ohrozenia života padajúcimi kameňmi je vstup dočasne zatvorený. Musím zdôrazniť, že sme si toto riziko dopredu naštudovali na internetových diskusiách, prípadne aj zábery na youtube nás presvedčili o nebezpečenstve nie väčšom, aké podstupujeme v našich horách. Po reálnej obhliadke podmienok preliezame dierou v drevenom plote a pridávame ďalšie stopy do prachu na chodníku. Našu začínajúcu túru môžu pozorovať ľudia na terase blízkej reštaurácie.

Cestou do rokliny

Po niekoľkých metroch hodnotíme, že chodník bol donedávna veľmi dobre udržiavaný. Sú tu urobené výhľadové miesta, okraje chodníka sú zabezpečené drevenými kolmi. Postupne sa nám otvárajú pohľady na Adeje a more, obdivujeme rôzne kaktusy, ako napr. Opuncie či Agave, rastúce popri chodníku alebo iné druhy, rastúce aj v strmých stenách. Našimi spoločníkmi sú občas sa objavujúce všadeprítomné miestne jašteričky. Chodník neskôr miestami vedie popri starom zavlažovacom kanáli, ktorý občas prekračujeme. Je síce koniec septembra, ale na slniečku v týchto blízko rovníkových polohách netreba príjem tekutín podceňovať, a preto občas zastavíme kvôli ich doplneniu. Chodník v úbočí nebadateľne stúpa a dostávame sa na začiatok rokliny.

Roklinou Barranco del Infierno

Akonáhle sa dostaneme do tieňa dna rokliny, objavuje sa potôčik a vegetácia sa mení na kríky a stromy. Tie sú vo veľkom kontraste s prostredím, ktoré sme zanechali hore pri vstupe a v prímorských letoviskách. Začíname stretávať prvých vracajúcich sa turistov. Vegetácia hustne a miestami sa musíme predierať kríkmi. Je vidno, že sem chodí už menej ľudí. Na prekonávanie kľukatého potôčika využívame železné mostíky. Míňame niekoľko malých jazierok. Po rádovo 20-tich minútach sa dostávame na koniec rokliny.

Vodopád

Ten je v toto ročné obdobie veľmi malý a porastený zeleným machom. Jemne tečie niekoľkými malými cícerkami ako zo zle zatvoreného vodovodného kohútika. Aby sme videli jeho tri stupne, musíme si dostatočne odstúpiť, čo naznačuje jeho výšku 80 metrov. Pod ním je malé jazierko zarastené nejakou „žaburinou“ a v nej vidíme sem-tam poskočiť približne dva centimetre malú zelenú žabku. Cesta späť vedie tým istým chodníkom, ale napriek tomu je nateraz z iného uhla stále na čo pozerať. Stretáme ďalších a ďalších výletníkov aj s deťmi.

Adeje

Keďže po poldňovej túre nám zostáva ešte čas, dávame sa do preskúmania tohto mestečka. Nachádzame malé námestíčko so starým delom, ktoré, ako sa dozvedáme z informačnej tabule, slúžilo na obranu pobrežia pred pirátmi. Stojí pred poslednou budovou rafinérie cukru na ostrove. Ďalej pokračujeme dole ulicou okolo typického španielskeho kostola a sledujeme, ako nastupovanie nevesty zastaví premávku v jednosmernej ulici, pričom všetci sú kľudní, nikto nevytrubuje. Prechádzame malé uličky mesta a po nájdení autobusovej zastávky počkáme na najbližší spoj do nášho letoviska.

Oplatilo sa sem ísť a okúsiť túto tvár ostrova, hoci na jar by bolo viac vody vo vodopáde a v potoku. Túru môžem odporučiť aj na rozchodenie sa pred výstupom na Pico del Teide, kam asi každý zatúži ísť. Ešte by som upriamil pozornosť na knižku Tenerifa – Turistický prúvodce Rother, nakladateľstva Freytag & Berndt Praha a Kletr Plzeň, ktorá obsahuje 50 turistických trás na pobreží a aj v hornatom vnútrozemí. Originál síce vyšiel už v roku 2001, ale napriek tomu nám poskytol užitočné prvotné informácie.

Užitočné odkazy

Záznam turistickej trasy
Záznam turistickej trasy na leteckej mape