Trampský prístrešok na Stánisku

09.11.12
Začiatkom septembra 2012 sme sa s manželkou vybrali nad Marianku na lúku na mape nazvanú Stánisko, trampami nazývanú Savana. Chceli sme si na miestach, kde počas II. svetovej vojny mali trampi z T. O. Yucatan svoj flek, uctiť zapálením ohňa svokrovu pamiatku. Okrajom lúky vedie modrá značka z Marianky do Krasňan. Že je v jej hornej časti ohnisko, stôl a lavičky, som vedel a tak som bol milo prekvapený novým prístreškom. Keďže som nemal pri sebe fotoaparát, vrátil som sa o týždeň a našiel pri dokončenom prístrešku jeho tvorcov na Potlachu.

K prístrešku sa dá dostať po modro značkovanom turistickom chodníku za 25 minút od prameňa pri kostole a kláštore v Marianke. Po modrej značke z Krasňan to trvá 120 minút a z Rače po zelenej na Zbojníčku, žltej cez Malý Slavín na Malinský vrch a modrej k prístrešku tiež 120 minút.

Členovia T. O. Jaskováci postavili prístrešok so súhlasom vedenia Lesného závodu. Nepostavili si tu chatu, nakoľko sa miesto nachádza snáď 10 metrov od turistického chodníka, vedúceho lesom okrajom lúky, ale nie je to ani altánok. Stavba má rozmery asi 6 x 4 m. Podlaha je z betónových dlaždíc. Deväť mohutných stĺpov drží šikmú strechu pokrytú asfaltovou krytinou. Jej kratšia časť je vyspádovaná dopredu. Vzadu je odkvapová rína. Okolo celého prístrešku je do výšky pásu stena z polovičiek polien. Uprostred prednej časti je vchod. Vo vnútri prístrešku sú dva veľké, mohutné stoly, každý s dvomi kratšími a jednou dlhšou lavicou.

Ako z fotografie vidno, veľmi jednoducho sa s nepremokavými plachtami, či celtami dá spraviť z prístrešku bezveterné a dažďu odolné obydlie. Podľa mňa sa tu priam luxusne vyspí minimálne 12 ľudí, ale na podlahe treba mať karimatku. Pred prístreškom je na pni stôl ohradený do štvorca lavicami. Kúsok nižšie je kameňmi obložené ohnisko a pri neďalekom strome niečo ako kuchynský stôl. Dreva sa dá v okolitom lese nájsť dostatok.

Tri minúty chôdze lesom sa nachádzajú latríny pri chate S. T. O. Slepička, Dakota, Asuncion. Z turistického chodníka k nej vedie celkom výrazná cestička. Dúfam, že tento prístrešok bude dlhé roky, nepoškodený, slúžiť širokej turistickej verejnosti a hlavne tvorcom, trampom z T. O. Jaskováci.

Asi 10 minút chôdze od prístrešku, po modrej značke smerom na Krasňany, pozorný turista zbadá veľký senník – krmelec. Nedá mi ho tiež nespomenúť, lebo je to tiež ideálne miesto na prespanie. Má rozmery asi 5 x 3 m. Je postavený z dosák, má kvalitnú lepenkovú strechu. Bočné steny umožňujú zverine prístup k senu. Zadná a predná stena sú celistvé, pričom v prednej sú veľké dvere. Počas mojej návštevy bol senník plný voňavého sena. Dnu určite neprší, ani nefúka. Keďže obe stavby sú v Bratislavskom lesoparku a mimo Štefánikovej magistrály, určite nebudú častým cieľom turistov, hľadajúcich strechu nad hlavou pri putovaní. Ale viem si vcelku predstaviť, že rodič zaúčajúci dieťa do tajov vandru tu v blízkosti domova s ním strávi jeho prvú noc mimo postele.

Od prístreška vedie, pri pohľade na Marianku, doľava, chodníček k studničke. V roku 2010 ju obnovili trampi z T. O. Jaskováci a ani v lete nebola bez vody.

Trampský prístrešok na Stánisku 28/02/15 18:56 3 príspevky

Reportáž Ako sme označovali vrcholy pre nový OTO Ak sľúbi niekto niečo spraviť, som tak naivný, že si myslím, že to aj spraví. Po vyše dvoch mesiacoch čakania na označenia vrcholov pre nový OTO 24 vrcholov MK v BSK a zistení, že sľub zostal sľubom, vzal som veci do svojich rúk. Známa mi vytlačila na A4 označenia štyroch kopcov nad Bratislavou, a keďže som mal deň dovolenky, mohol som vyraziť. Kamarátka sa pridala, „lebo ve dvou se to lépe táhne“. včera Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. 22/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy

Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (2) Ráno opúšťam izbu dosť pred šiestou. Ivan zostáva aj na raňajky, žiadne plány nemá. Len kurz na sever, uvidí, kam to dá. Zachytí ma mobilom v plnej poľnej medzi dverami. Ja sa revanšujem jeho snímkou v posteli. Čaká ma dnes ozaj dlhý deň, minimálne na úrovni včerajšieho. dnes Vladimír Mikuš Javorníky, Biele Karpaty
Túra Rysy a Kôprovský štít – s búrkou o preteky Na sobotu som mal dohodnutý výstup na Gerlachovský štít a v prípade nepriazne počasia bola v zálohe aj nedeľa. Počasie bolo však dobré takmer celý víkend a pokaziť sa malo až v nedeľu poobede. Najskôr som nemal v pláne ostať aj druhý deň v Tatrách, keďže nie som veľký nadšenec tohto pohoria, ale nakoniec som si povedal, že keď už som tu, tak vybehnem niekam aj v druhý deň. 24/01/20 Pavel Forgáč Vysoké a Belianske Tatry

Trampský prístrešok na Stánisku 28/02/15 18:56 3 príspevky
    • Malé Karpaty: nad Mariankou, lúka Stánisko
    • 12 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • Studnička pod Stániskom
    • Marianka (bus, MHD) - Stánisko (modrá značka)