Trampský prístrešok na Stánisku

09. 11. 2012
Začiatkom septembra 2012 sme sa s manželkou vybrali nad Marianku na lúku na mape nazvanú Stánisko, trampami nazývanú Savana. Chceli sme si na miestach, kde počas II. svetovej vojny mali trampi z T. O. Yucatan svoj flek, uctiť zapálením ohňa svokrovu pamiatku. Okrajom lúky vedie modrá značka z Marianky do Krasňan. Že je v jej hornej časti ohnisko, stôl a lavičky, som vedel a tak som bol milo prekvapený novým prístreškom. Keďže som nemal pri sebe fotoaparát, vrátil som sa o týždeň a našiel pri dokončenom prístrešku jeho tvorcov na Potlachu.

K prístrešku sa dá dostať po modro značkovanom turistickom chodníku za 25 minút od prameňa pri kostole a kláštore v Marianke. Po modrej značke z Krasňan to trvá 120 minút a z Rače po zelenej na Zbojníčku, žltej cez Malý Slavín na Malinský vrch a modrej k prístrešku tiež 120 minút.

Členovia T. O. Jaskováci postavili prístrešok so súhlasom vedenia Lesného závodu. Nepostavili si tu chatu, nakoľko sa miesto nachádza snáď 10 metrov od turistického chodníka, vedúceho lesom okrajom lúky, ale nie je to ani altánok. Stavba má rozmery asi 6 x 4 m. Podlaha je z betónových dlaždíc. Deväť mohutných stĺpov drží šikmú strechu pokrytú asfaltovou krytinou. Jej kratšia časť je vyspádovaná dopredu. Vzadu je odkvapová rína. Okolo celého prístrešku je do výšky pásu stena z polovičiek polien. Uprostred prednej časti je vchod. Vo vnútri prístrešku sú dva veľké, mohutné stoly, každý s dvomi kratšími a jednou dlhšou lavicou.

Ako z fotografie vidno, veľmi jednoducho sa s nepremokavými plachtami, či celtami dá spraviť z prístrešku bezveterné a dažďu odolné obydlie. Podľa mňa sa tu priam luxusne vyspí minimálne 12 ľudí, ale na podlahe treba mať karimatku. Pred prístreškom je na pni stôl ohradený do štvorca lavicami. Kúsok nižšie je kameňmi obložené ohnisko a pri neďalekom strome niečo ako kuchynský stôl. Dreva sa dá v okolitom lese nájsť dostatok.

Tri minúty chôdze lesom sa nachádzajú latríny pri chate S. T. O. Slepička, Dakota, Asuncion. Z turistického chodníka k nej vedie celkom výrazná cestička. Dúfam, že tento prístrešok bude dlhé roky, nepoškodený, slúžiť širokej turistickej verejnosti a hlavne tvorcom, trampom z T. O. Jaskováci.

Asi 10 minút chôdze od prístrešku, po modrej značke smerom na Krasňany, pozorný turista zbadá veľký senník – krmelec. Nedá mi ho tiež nespomenúť, lebo je to tiež ideálne miesto na prespanie. Má rozmery asi 5 x 3 m. Je postavený z dosák, má kvalitnú lepenkovú strechu. Bočné steny umožňujú zverine prístup k senu. Zadná a predná stena sú celistvé, pričom v prednej sú veľké dvere. Počas mojej návštevy bol senník plný voňavého sena. Dnu určite neprší, ani nefúka. Keďže obe stavby sú v Bratislavskom lesoparku a mimo Štefánikovej magistrály, určite nebudú častým cieľom turistov, hľadajúcich strechu nad hlavou pri putovaní. Ale viem si vcelku predstaviť, že rodič zaúčajúci dieťa do tajov vandru tu v blízkosti domova s ním strávi jeho prvú noc mimo postele.

Od prístreška vedie, pri pohľade na Marianku, doľava, chodníček k studničke. V roku 2010 ju obnovili trampi z T. O. Jaskováci a ani v lete nebola bez vody.

Trampský prístrešok na Stánisku 28/02/15 18:56 3 príspevky

Túra Okolím Holíča Prešli dva týždne od mojej túry z Gbiel do Holíča, a keďže sa každoročná SKLADANIA nekonala pre operáciu jej organizátora, nič mi nebráni ísť dokončiť putovanie za zaujímavosťami Holíča a jeho okolia. Ani sychravé počasie, ani to, že sa ku mne nikto, napriek prísľubom, napokon nepridal. Pri prestupovaní v Kútoch som si aspoň zalomil palce s Bačom, ktorý pre zmenu išiel vlakom na Cerovú a potom na osadnú lúku pod Lipovým vrchom. 19/01/21 Miroslav Svítek Záhorie
Túra Gbely – Kopčany – Holíč V Slovenskom rozhlase som zachytil reláciu o výsadbe stromoradia pod dohľadom pamiatkárov medzi Holíčom a cyklomostom cez Moravu pri Kopčanoch. To mi pripomenulo, že sa roky chystám ísť pozrieť pozorovateľňu vtáctva na Adamovských jazerách a kostol sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch. Napokon sa z toho vyvinula celkom zaujímavá túra za našou históriou. 03/01/21 Miroslav Svítek Záhorie
Túra Zliechov – Rohatá skala – Košecké Podhradie Vďaka osobnému odovzdávaniu odznakov OTO 24 vrcholov MK v BSK absolvujem v posledných mesiacoch desiatky rozhovorov s turistami a dozvedám sa tak o ich rôznych aktivitách. Tak som sa dozvedel o aktivite Trenčianskeho turistického vysokohorského klubu k 25. výročiu ich vzniku. Síce oficiálne skončila k 31. januáru 2020, no to mi nebránilo napísať pánovi Petrincovi a poprosiť ho, aby mi zaslal podklady k TTO Poznávanie Strážovských vrchov. 22/12/20 Miroslav Svítek Strážovské vrchy

Túra Slovenskom 5: Slovenské rudohorie Piata časť môjho putovania „od domu až domov“ okolo Slovenska. V tejto časti prejdem cez Volovské vrchy, Slovenský kras, Revúcku vrchovinu, Stolické vrchy a Muránsku planinu, čiže všetko pohoria Slovenského rudohoria. dnes Pavel Forgáč Muránska planina, Revúcka vrchovina, +
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. včera sponzorovaný článok Mapy a knihy

Trampský prístrešok na Stánisku 28/02/15 18:56 3 príspevky
    • Malé Karpaty: nad Mariankou, lúka Stánisko
    • 12 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • Studnička pod Stániskom
    • Marianka (bus, MHD) - Stánisko (modrá značka)