Trampský prístrešok na Stánisku

09.11.12
Začiatkom septembra 2012 sme sa s manželkou vybrali nad Marianku na lúku na mape nazvanú Stánisko, trampami nazývanú Savana. Chceli sme si na miestach, kde počas II. svetovej vojny mali trampi z T. O. Yucatan svoj flek, uctiť zapálením ohňa svokrovu pamiatku. Okrajom lúky vedie modrá značka z Marianky do Krasňan. Že je v jej hornej časti ohnisko, stôl a lavičky, som vedel a tak som bol milo prekvapený novým prístreškom. Keďže som nemal pri sebe fotoaparát, vrátil som sa o týždeň a našiel pri dokončenom prístrešku jeho tvorcov na Potlachu.

K prístrešku sa dá dostať po modro značkovanom turistickom chodníku za 25 minút od prameňa pri kostole a kláštore v Marianke. Po modrej značke z Krasňan to trvá 120 minút a z Rače po zelenej na Zbojníčku, žltej cez Malý Slavín na Malinský vrch a modrej k prístrešku tiež 120 minút.

Členovia T. O. Jaskováci postavili prístrešok so súhlasom vedenia Lesného závodu. Nepostavili si tu chatu, nakoľko sa miesto nachádza snáď 10 metrov od turistického chodníka, vedúceho lesom okrajom lúky, ale nie je to ani altánok. Stavba má rozmery asi 6 x 4 m. Podlaha je z betónových dlaždíc. Deväť mohutných stĺpov drží šikmú strechu pokrytú asfaltovou krytinou. Jej kratšia časť je vyspádovaná dopredu. Vzadu je odkvapová rína. Okolo celého prístrešku je do výšky pásu stena z polovičiek polien. Uprostred prednej časti je vchod. Vo vnútri prístrešku sú dva veľké, mohutné stoly, každý s dvomi kratšími a jednou dlhšou lavicou.

Ako z fotografie vidno, veľmi jednoducho sa s nepremokavými plachtami, či celtami dá spraviť z prístrešku bezveterné a dažďu odolné obydlie. Podľa mňa sa tu priam luxusne vyspí minimálne 12 ľudí, ale na podlahe treba mať karimatku. Pred prístreškom je na pni stôl ohradený do štvorca lavicami. Kúsok nižšie je kameňmi obložené ohnisko a pri neďalekom strome niečo ako kuchynský stôl. Dreva sa dá v okolitom lese nájsť dostatok.

Tri minúty chôdze lesom sa nachádzajú latríny pri chate S. T. O. Slepička, Dakota, Asuncion. Z turistického chodníka k nej vedie celkom výrazná cestička. Dúfam, že tento prístrešok bude dlhé roky, nepoškodený, slúžiť širokej turistickej verejnosti a hlavne tvorcom, trampom z T. O. Jaskováci.

Asi 10 minút chôdze od prístrešku, po modrej značke smerom na Krasňany, pozorný turista zbadá veľký senník – krmelec. Nedá mi ho tiež nespomenúť, lebo je to tiež ideálne miesto na prespanie. Má rozmery asi 5 x 3 m. Je postavený z dosák, má kvalitnú lepenkovú strechu. Bočné steny umožňujú zverine prístup k senu. Zadná a predná stena sú celistvé, pričom v prednej sú veľké dvere. Počas mojej návštevy bol senník plný voňavého sena. Dnu určite neprší, ani nefúka. Keďže obe stavby sú v Bratislavskom lesoparku a mimo Štefánikovej magistrály, určite nebudú častým cieľom turistov, hľadajúcich strechu nad hlavou pri putovaní. Ale viem si vcelku predstaviť, že rodič zaúčajúci dieťa do tajov vandru tu v blízkosti domova s ním strávi jeho prvú noc mimo postele.

Od prístreška vedie, pri pohľade na Marianku, doľava, chodníček k studničke. V roku 2010 ju obnovili trampi z T. O. Jaskováci a ani v lete nebola bez vody.

Trampský prístrešok na Stánisku 28/02/15 18:56 3 príspevky

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Trampský prístrešok na Stánisku 28/02/15 18:56 3 príspevky
    • Malé Karpaty: nad Mariankou, lúka Stánisko
    • 12 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • Studnička pod Stániskom
    • Marianka (bus, MHD) - Stánisko (modrá značka)