Túra Cez Roztoku a Morské oko s deťmi

Alebo za tatranskými naj. Vo voľnom pokračovaní seriálu „Vysoké Tatry s deťmi“ sme si tentokrát pre deti vymysleli túru okolo jedného z najdlhších vodopádov v Tatrách, uvidíme z vtáčej perspektívy jedny z najväčších plies. Navštívime najstaršiu poľskú chatu Schronisko PTTK przy Morskim Oku. A tiež chatu Schronisko Górskie PTTK w Dolinie Pięciu Stawów Polskich, na ktorú ako jedinú v Tatrách premáva nákladná lanovka.

1 deň
leto – 25.08.2012
Poľsko: Tatry - Tatry Wschodnie (Východné Tatry) - Tatry Wysokie (Vysoké Tatry) / Tatrzański Park Narodowy (Tatranský národný park)
horské chaty: Schronisko Górskie PTTK w Dolinie Pięciu Stawów Polskich a Schronisko PTTK przy Morskim Oku
Poprad (vlak, bus) - Tatranská Lomnica (vlak, bus) - Lysá poľana (bus)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Lysá poľana/Lysa Polana – parkovisko Palenica Bialczańska – Droga Oswalda Balzera (asfaltová cesta) - Wodogrzmoty Mickiewicza – Dolina Roztoki - vodopád Wodospad Siklawa – Wielki Staw Polski - Schronisko Górskie PTTK w Dolinie Pięciu Stawów Polskich – Swistowa Czuba – Schronisko PTTK Morskie Oko - a späť asfaltovou cestou Droga Oswalda Balzera - Lysa Polana/Lysá poľana (» trasa v mape)

Schronisko Górskie PTTK w Dolinie Pięciu Stawów Polskich

Túru začíname v Lysej poľane. Po približne 1:15 h šliapania po asfalte sa dostávame k vodopádom Wodogrzmoty Mickiewicza, za ktorými nájdeme smerovník, posielajúci nás po zelenej do doliny Roztoki. Po začiatočnom príkrom stúpaní sa chodník umúdruje a bez zadýchavania si môžeme vychutnať okolitú zelenú prírodu. Napriek kalamitám posledných rokov sa ešte ako tak vyskytuje les. Deti sa potešia občasným hrám v potoku Roztoka. Ešte než prejdeme do dlhšieho stúpania na ľavej strane (myslené v smere proti prúdu), si na malej poľane pri prístrešku spravíme prestávku na doplnenie energie. V lese uhýbame do voľného terénu pred horským traktorom s vlečkou, ktorej nápravy majú náhon od traktora. Máme šťastie názorne vysvetliť naším malým horalom, ako sa dopravuje náklad na chatu. Keď vchádzame do kosodreviny, čaká nás ďalší technický výklad ohľadne funkcie hydroelektrárne a nákladnej lanovky, ktorých objekty míňame. Potok nás nakoniec dovedie až k 70 m dlhému vodopádu Siklawa. Vodopád ako aj potok je napájaný z plesa Wielki Staw Polski, ktoré je rozlohou 34,1 ha druhé najväčšie pleso a hĺbkou 79,3 m najhlbšie v Tatrách. Po vystúpaní k tomuto plesu nás čaká len krátka rovinka a po modrej sa dostávame k prvej chate. Celkovo nám to trvalo od Lysej Poľany 4:15 h. Napriek množstvu ľudí nájdeme miesto pre našu 4-člennú výpravu a dávame si tunajšiu špecialitu - veľkú palacinku (naleśnik) a dospeláci aj ďalšiu poľskú špecialitu pivo so sirupom (piwo z sokiem).

Schronisko PTTK przy Morskim Oku

Pokračujeme modrou popri vrcholku Swistowa Czuba. Terén je miestami náročný, obtiažnosť podobná nášmu sedlu pod Ostrvou, ale ide o podstatne kratší úsek. Tak ako zopár okoloidúcich detí, aj naši po približne 40 minútach zvládajú prevýšenie okolo 200 m. Otvára sa nám neopakovateľný pohľad na okolité štíty ako sú Svinica, Kozi Wierch (Kozí vrch) a veľa ďalších, majestátne stojacich nad rozsiahlymi plochami doliny Pięciu Stawów Polskich s jej veľkými plesami. Deti sú fascinované pohľadom z takej výšky na chatu, kde pred chvíľou ešte obedovali. Spravíme si rodinné fotografie s týmto pozadím a pokračujeme miernym klesaním a stúpaním. Ani sa nenazdáme a už sme z druhej strany úbočia kopca Opalony Wierch a hľadíme na ďalšiu hradbu štítov ako Gerlachovský štít, Rysy a taktiež na Belianske Tatry. V diaľke je už vidno pleso Morskie Oko/Rybi Staw (Morské oko/Rybie pleso), ktorého plocha 34,93 ha je najväčšia v Tatrách. Nad ním je ešte Czarny Staw pod Rysami (Čierne pleso pod Rysmi), ktoré je hĺbkou 76,4 m druhé najhlbšie. Popri kosodrevine si posadáme na trávu a dávame si zaslúžený olovrant. Čaká nás padák skoro 400 metrov, ktorý je miestami exponovanejší, ale deťúšiky to často zvládnu hravšie ako podaktorí okoloidúci dospeláci. Keď náš zostup skončí na už známej asfaltke, vydáme sa vpravo a cesta nás po chvíli dovedie k chate a plesu. Dostali sme sa sem z predošlej chaty po 3 hodinách. Je leto a sezóna v plnom prúde, našťastie takmer všetci ľudia sú vonku a môžeme deťom ukázať bez tlačenia sa interiér chaty. Na presklenej verande obdivujeme staré fotografie. Každé z detí si dáva to, po čom túži, ako je napríklad jablkový koláč alebo nami ospevovanú poľskú "kapustnicu" (bigos). Vieme, že si práve vychutnávame posledné nádherné rodinné horské chvíle a ďalej už bude nasledovať len „zubačka“, teda zatnúť zuby a po asfalte klesať na Lysú poľanu.

Návrat

Číselne to predstavuje približne 400 metrov dole, 10 km vzdialenosť a trvanie okolo 2:40 h. Tieto parametre nám nijako nevoňali, myšlienka zviezť sa konským záprahom bolo krajné riešenie. Tak ako ďalej? K veľkej radosti a po celodennom očakávaní vyberáme eso z rukáva a skladáme z ruksaku detské hliníkové kolobežky. Keďže je tu veľký pohyb ľudí a konských povozov, tak pred štartom nasleduje malá inštruktáž bezpečnej jazdy a základných pravidiel. Na Lysú poľanu prichádzame pol hodinku pred odchodom autobusu do Popradu. Čakanie si spríjemňujeme nanukmi, kúpenými v miestnom obchodíku. Autobus odchádza načas a jedinými turistami sme v ňom my, čomu sa divíme, keďže Tatry sú rovnako príťažlivé a majú čo ponúknuť na oboch stranách.

Tentokrát by som dodal, že ide o túru v druhom štáte. Nám dospelým stačia občianske preukazy a deti by mali mať cestovné pasy. Taktiež je dobré mať uzavreté rodinné horské poistenie napríklad členstvom v Rakúskom alpskom spolku (OeAV).

Stúpaním a najmä dĺžkou je to náročná túra, vhodná najmä počas dlhých letných dní od veku 5 rokov. Opisovaná túra je dlhá (24 km; celkový čas + oddych 10,5 h) a treba rátať s vhodnou alternatívou návratu z Morského oka, prípadne s dopredu objednaným nocľahom. Pri kolobežkovom návrate je na zvážení použitie prilby či chráničov. Nakoľko sme dovtedy kolobežkovali najdlhšie z Popradského plesa, tak si jazdci ponosovali, že z Morského oka je to pre nich ozaj dlhé, ale na druhý deň boli behajúci a skákajúci ako zvyčajne.