Reportáž Expedičná kamera 2012

Filmový festival Expedičná kamera sa opäť po roku vracia na Slovensko, kde v 46 mestách a obciach od Malaciek na západe až po Veľké Kapušany na východe republiky ponúka možnosť zhliadnuť výber kvalitných outdoorových filmov. Festival ponúka aj uprostred mesta dych vyrážajúce zážitky z hôr, expedícií do vzdialených kútov sveta, kam sa väčšina z nás môže pozrieť len prostredníctvom záberov natočených kamerou.

Motto festivalu:

„Nie všetci hrdinovia expedičných filmov prežijú.
Nie všetci Afričania prestali s kanibalizmom.
Nie každý pád skončí dobre.
Nie všetky vlny sa dá prekonať.
Expedičná kamera je o skutočnom živote.”

Zoznam miest, v ktorých sa uskutočnia celovečerné premietania sa od minulého ročníka rozrástol o 13 nových miest. Expedičná kamera je pôvodne český festival, avšak, zdá sa, že sa uchytil aj na Slovensku a dúfajme, že bude jeho tradícia pokračovať aj nasledujúce roky. Tento filmový večer sa snaží priblížiť výber najlepších outdoorových filmov sezóny. Tento ročník bol v znamení vysokých hôr a strmých skalných stien, divokej prírody a o prekonávaní ľudských hraníc.

Pri vstupe do kinosály v prešovskom nákupno-zábavnom centre si každý zúčastnený mohol vziať propagačné materiály outdoorových firiem a cestovných kancelárií. Pomaly sa sála zapĺňa a účasť je jednoznačne vyššia ako v minulom roku. Pred začiatkom premietania všetkých privítal organizátor a oznámil, že v roku 2013 nás čaká ďalší ročník EK, avšak nie na jeseň, ale trocha netradične, už v marci.
Svetlá v sále zhasli a dlhoočakávaný festival začal...

Prvé minúty premietania, ale aj čas medzi jednotlivými snímkami, patrili reklamám, propagácii firiem a sponzorov festivalu. Väčšina ľudí z toho nebola nadšená, ale v dnešnom svete sa už bez reklamy a sponzorov nezaobíde takmer žiadna udalosť a tak radšej treba byť vďačný, že aj vďaka nim sa tento festival koná. Konečne začal prvý film...

Čo sa stalo na ostrove Pam

Sympatický poľský pár sa vydal zdolať najväčší pobrežný útes na svete v Grónsku. Film je okorenený vtipnými situáciami, dialógmi, ktorým práve poľština dodáva šmrnc. Zaujímavých 30 minút, ktoré presvedčia, že práve takéto expedície dokážu ľudí nesmierne zblížiť.
S priateľkou sme sa na seba s úškrnom neraz pozreli, akosi nápadne nám to pripomínalo naše spoločné túry, keď sa vieme naťahovať aj na tých najmenších maličkostiach.

Vo vlčej koži po stopách Džingischána

Putovanie mladého Austrálčana z Mongolska až do Maďarska sa môže zdať už na prvé počutie zaujímavým počinom tohto dobrodruha. Avšak, to nie je všetko. Na svojej ceste putuje väčšinou sám, len s koňmi, o ktoré má neustále obavy kvôli vlkom a zlodejom, pred ktorými ho varujú miestni. Na jeho ceste ho stretáva množstvo nečakaných situácií, ľudí a ako hovorí sám dobrodruh: „Toto v kancelárií nezažijete.“ A má pravdu. Strhujúce putovanie, ktoré vtiahne do deja už po prvých minútach. Veľkou škodou je, že sme mali možnosť zhliadnuť len prvú časť. Myslím, že každý, kto si pozrie túto prvú časť, si nenechá ujsť pokračovanie putovania tohto chlapíka...

Bod, odkiaľ niet návratu

Silný krátkometrážny dokument. Môj tohtoročný top Expedičnej kamery, spolu so spomínaným dokumentom o putovaní z Mongolska do Maďarska. Partia mladých horolezcov si stanovila ťažký cieľ – zdolať Mt. Edgar, ktorý je už na prvý pohľad desivý. Lavíny a kamene, veľké ako osobné auto, valiace sa obrovskou rýchlosťou neďaleko hlavných hrdinov vás budú držať v napätí. Nakoniec však príbeh partie šťastných, mladých ľudí končí zvratom, ktorý mi odznieval v hlave ešte dlhé hodiny po zhliadnutí tohto filmu.

Najdlhšia cesta

Krátke 5-minútové dielko, ktoré v rýchlosti prevedie diváka Čínou na základe fotografií. Christoph Rehage prejde 4646 km z Pekingu do Urumqi.

Obeta Ganéšovi

Po zhliadnutí predchádzajúcich snímkov sa mi tento zdal byť trocha slabší, možno ani nie slabší, ale skôr oddychový. Zaujímavé skaly, príroda a snaha zdolať skalnú stenu, ktorá sa nakoniec vydarí.

Baffin Babes

Kto si myslel, že pokoriť belostné nekonečno za polárnou kružnicou kdesi pri Kanadskom pobreží je pre štyri ženy veľmi ťažká úloha, bude na omyle. Prejsť 1200 km naprieč touto krajinou by bola výzva pre viacerých zdatných chlapov, ale tieto sympatické dievčatá ukážu, že sa to dá zvládnuť aj s nadhľadom. Niektoré hlášky a scény rozosmejú nejedného diváka. Potom si zase budete lámať hlavu nad tým, ako sa v Evinom rúchu vykúpu v ľadovej vode a zatiaľ čo iné expedičné filmy by sa snažili zachytiť hlavne tie extrémne časti a ťažkosti na ceste, tu sa dočkáte aj scén, kde si dievčatá pospevujú, tancujú a váľajú sa v snehu.

Chlad

Posledný premietaný film. Myslím, že tento film by výstižnejší názov ani nemohol mať. Krásne zábery z hôr, ľadový vietor, sneh a snaha zdolať osemtisícovku Gasherbrum II. A chlad, ktorý pri niektorých záberoch človek ako keby prežíval spolu so skupinou horolezcov aj napriek tomu, že sedí v klimatizovanej miestnosti.

Zhodnotenie

Po tomto poslednom filme je možnosť napísať svoje názory na anketový lístok, vyplniť svoj e-mail a dostať sa tak do žrebovania o mnohé ceny.
Na záver chcem poďakovať všetkým organizátorom, ktorí obetovali svoj čas a dopriali širokej verejnosti vychutnať si večer plný ľudskej sily a odhodlanosti, krásnej, divokej prírody a umožnili mnohým z nás na chvíľu úplne vypustiť starosti a stres – nechať za sebou prácu, povinnosti, školu..., nechať sa unášať ešte dlhé hodiny po prezretí filmov svojimi myšlienkami.