Útulňa

Útulňa pod Uchánkom

07.04.06 → posledná aktualizácia: 22.05.19
Táto zrubová útulňa sa nachádza na Chvojnickej pahorkatine, neďaleko obce Sobotište vo výške 516 m. Je relatívne nová, dokončili ju koncom minulého leta. Nenachádza sa priamo na turistickej značke, zato je pekne umiestnená pod borovicami takmer na kóte rovnomenného vrchu Uchánok.
Pozor, objekt je od februára 2015 nepoužiteľný. Pri plánovaní túr s ním nerátajte!

Koncom februára 2015 útulňa vyhorela do tla. Viac informácií nájdete v tejto reportáži.

Obnovená útulňa bola oficiálne otvorená 31. decembra 2015, aktuálne foto aj stav nájdete v diskusnom fóre.

Útulňu svojpomocne postavili členovia KST zo Sobotišťa a okolia. Na stavbu dreveného zrubu použili starší materiál, väčšinou z búračiek. Útulňa tak aj napriek tomu, že bola postavená koncom minulého leta, pôsobí starším dojmom a dobre zapadá do tohto kopaničiarskeho kraja.

V útulni sa nachádza stôl s lavicami a pozdĺž zadnej steny sú široké poschodové palandy na spanie. V prípade núdze poskytne nocľah aj 8-10 turistom. Bohužiaľ tu nie je žiadna možnosť prikúrenia v zime a tak je určená prevažne na letnú sezónu. Pravidlá používania útulne jasne a stručne informujú prichádzajúcich, samozrejmosťou je i návštevná kniha. Neďaleko útulne sú lavice so stolom a ohnisko.

Asi 100 m od útulne je neupravený (zatiaľ) prameň, ktorý by mohol byť zdrojom vody. Pre potreby turistov je vybudované suché WC asi 30 m od útulne.

Zo Sobotišťa po červenej značke smer Kút. Značka vedie po asfaltovej ceste. Asi po 2 km ju križuje žltá značka. Po nej treba pokračovať cestou vľavo a asi po 600 m sa dať lúkami prudko vpravo hore a okolo lesa až k útulni. Iná možnosť je pokračovať po asfaltke (už bez červenej) stále smerom na Kút a potom podľa mapy odbočiť vľavo ku kóte Uchánok.

Autor fotografií: Tono Zahradník

Webová stránka útulne

Útulňa pod Uchánkom 30/12/18 20:59 27 príspevkov

Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Vizionár Julo Januška bol vizionár. Nie že by mal nejaké celosvetové vízie, to nie, on bol skôr taký náš malý, obecný vizionár. Popravde treba povedať, že Julo bol vlastne kurič. Kurič v horskom hoteli, vzdialenom len asi tak hodinku chôdze od obce. Dostatočne ďaleko na to, aby ho jeho žena Betka nemohla stále kontrolovať a šikanovať, a pritom dosť blízko, aby, ak sa mu zachcelo, a šéf to dovolil, mohol si skočiť domov pozrieť rodinu, či varovať obec pred katastrofami. Lebo Julo videl do budúcnosti celkom jasne, i keď zvyčajne len čierne. 10/05/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Divný sen Vlastne to ani žiadny vander nebol. To som si len tak zmyslel, že sa už akosi dlho poflakujem doma, a tak, keď som videl celkom slušnú predpoveď počasia, požiadal som v robote o dovolenku na dva dni a vyrazil som. Naozaj mi v podstate o nič nešlo. Cítil som sa len akýsi usedený a unudený, no a hlavne sa mi žiadalo vypadnúť. Vypadnúť z domu a aspoň trošku sa potúlať po horách a lúkach, posedieť si pri výhľadoch, prespať vonku, dať si v neznámej krčme pivko, prehodiť slovko či dve s krčmárom alebo miestnymi korheľmi a prespať niekde, kde budem môcť celú noc počúvať len hlasy prírody. Máte aj vy niekedy pocit, že už v meste asi nevydržíte? Ja som ho mal práve vtedy. Dcéra ma zaviezla ráno na stanicu do Sudoměříc, tam som nastúpil na vlak a odviezol sa do Vrboviec, kde bola moja vlaková konečná. Vedel som, že domov je to len asi 35 - 40 kilometrov a že ak sa nebudem hnať, bude to fajný relax na dva dni. A tak som vyrazil. 26/04/19 Boro Tomis Príbehy

Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. dnes Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Túra Lavanttaler Alpen - Koralpe a Saualpe Keď chodievam Rakúskom po diaľnici A2 na juh, na hranici medzi Štajerskom a Korutánskom obdivujem vysokú horu. Volá sa Koralpe a patrí do pohoria Lavanttaler Alpen. Začiatkom júna bolo v Hochschwabe veľa snehu, preto som sa o týždeň vybral práve sem. Na oblých kopcoch ležiacich o voľačo južnejšie snáď už sneh nebude. Jeden deň strávim v Koralpe a druhý prejdem o voľačo nižšie Saualpe. včera Martin Knor Svet
Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň I. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk, a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ, aj hlúposti ľudí. 22/07/19 Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy

Útulňa pod Uchánkom 30/12/18 20:59 27 príspevkov
    • Biele Karpaty: neďaleko obce Sobotište takmer na vrhole Uchánok
    • 8 - 10 turistov
    • celoročná (bez vykurovacieho telesa), bez hospodára
    • 100 m od útulne je neupravený prameň
    • dolu lúkou k žltej značke, ďalej na rázcestie s červenou smer Kút a ďalej do Sobotišťa