Búda Stodola v sedle Rozdiel

Pri poľsko-slovenskej štátnej hranici nad obcou Litmanová vedľa sedla Rozdiel (Przelecz Rozdiela) stojí stará stodola. Nie je v najlepšom stave, ale v prípade potreby dobre poslúži ako bivak, či len dočasné útočisko pred nepohodou počasia.

Pieniny - Malé Pieniny: sedlo Rozdiel (Przelecz Rozdiela)
800 m n. m.
vlastný spací vak a karimatka
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody
Dalšie info
štátna hranica s Poľskom

Leží priamo na žltej TZT, dokonca značka je namaľovaná priamo na nej, a tak nie je možné ju obísť. Na mape www.turistickamapa.sk stodola naznačená nie je. Nocľah v nej som vyskúšal osobne a cítil som sa v nej dobre, aj keď jej výzor tomu na prvý pohľad nezodpovedá.

Stodola pozostáva z troch častí, prvá - zrejme obytná časť pre pastierov, je už napoly zrútená a na prenocovanie nevhodná. Stredná časť - priechodná, sa dá už možno využiť tiež na prenocovanie, ale iba v ideálnych podmienkach, čiže ak veľmi nefúka a neprší.

Tretia predmetná časť – senník, je na prenocovanie už prakticky plne vhodná, nachádza sa tam dostatok kvalitného sena a počas môjho pobytu koncom novembra bolo suché a nebolo ho cítiť ani stuchlinou. Problémom môžu byť v prípade veľmi nepriaznivého počasia (snehová víchrica, či víchrica s dažďom) väčšie medzery medzi niektorými brvnami, či zopár malých dierok v plechovej streche. Medzery medzi brvnami by sa však v prípade potreby dali utesniť senom, ak by to bolo nutné. Ďalším nedostatkom sú určite chýbajúce dvere senníka, tie by bolo nutné v extrémnom počasí nahradiť celtou, fóliou, čečinou a pod.

Napriek polozrútenej prednej časti sa mi statika ostatnej konštrukcie stodoly zdala neporušená a nemal som z toho dôvodu žiadne obavy. Rozmery senníka sú cca 5 x 4 m.

Blízko sa nachádza podobná stodola, táto však už vo výbornom stave, ale bohužiaľ, aj uzamknutá a neprístupná. Búda nad sedlom Rozdiel (Przelecz Rozdiela), spomínaná v samostatnom článku, bola skutočne naplnená asi polmetrovou vrstvou odpadu, hlavne PET fliaš, a tak túto by som na nocľah určite neodporúčal.

V blízkosti stodoly som žiadnu studničku nezaregistroval. Ako zdroj vody poslúži jedine blízky potok s rovnomenným názvom ako blízke sedlo.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …