Stodola v sedle Rozdiel

15.12.12
Pri poľsko-slovenskej štátnej hranici nad obcou Litmanová vedľa sedla Rozdiel (Przelecz Rozdiela) stojí stará stodola. Nie je v najlepšom stave, ale v prípade potreby dobre poslúži ako bivak, či len dočasné útočisko pred nepohodou počasia.

Leží priamo na žltej TZT, dokonca značka je namaľovaná priamo na nej, a tak nie je možné ju obísť. Na mape www.turistickamapa.sk stodola naznačená nie je. Nocľah v nej som vyskúšal osobne a cítil som sa v nej dobre, aj keď jej výzor tomu na prvý pohľad nezodpovedá.

Stodola pozostáva z troch častí, prvá - zrejme obytná časť pre pastierov, je už napoly zrútená a na prenocovanie nevhodná. Stredná časť - priechodná, sa dá už možno využiť tiež na prenocovanie, ale iba v ideálnych podmienkach, čiže ak veľmi nefúka a neprší.

Tretia predmetná časť – senník, je na prenocovanie už prakticky plne vhodná, nachádza sa tam dostatok kvalitného sena a počas môjho pobytu koncom novembra bolo suché a nebolo ho cítiť ani stuchlinou. Problémom môžu byť v prípade veľmi nepriaznivého počasia (snehová víchrica, či víchrica s dažďom) väčšie medzery medzi niektorými brvnami, či zopár malých dierok v plechovej streche. Medzery medzi brvnami by sa však v prípade potreby dali utesniť senom, ak by to bolo nutné. Ďalším nedostatkom sú určite chýbajúce dvere senníka, tie by bolo nutné v extrémnom počasí nahradiť celtou, fóliou, čečinou a pod.

Napriek polozrútenej prednej časti sa mi statika ostatnej konštrukcie stodoly zdala neporušená a nemal som z toho dôvodu žiadne obavy. Rozmery senníka sú cca 5 x 4 m.

Blízko sa nachádza podobná stodola, táto však už vo výbornom stave, ale bohužiaľ, aj uzamknutá a neprístupná. Búda nad sedlom Rozdiel (Przelecz Rozdiela), spomínaná v samostatnom článku, bola skutočne naplnená asi polmetrovou vrstvou odpadu, hlavne PET fliaš, a tak túto by som na nocľah určite neodporúčal.

V blízkosti stodoly som žiadnu studničku nezaregistroval. Ako zdroj vody poslúži jedine blízky potok s rovnomenným názvom ako blízke sedlo.

Stodola v sedle Rozdiel 01/11/18 22:18 6 príspevkov

Skialp Zimná Vihorlatská osmička II. Možností túr vo Vihorlatských vrchoch po značených trasách veľa niet, preto je najlepšie skombinovať vyznačený úsek s niektorým z tých, na ktorých vyznačenie sa „zabudlo“. Hlavne, ak tam chodíte častejšie a nechcete opakovať donekonečna rovnaké trasy. 04/03/15 Alexander Daňo Vihorlatské vrchy
Túra Makovica - okruh z Juskovej Vole Slanské vrchy sa snažím navštíviť aspoň raz za rok. A pokiaľ to len trochu ide, naplánujem si vždy niečo nové. Tentoraz ma pri pohľade do mapy zaujala možnosť okruhu s východiskom v Juskovej Voli. Túto obec som zatiaľ pri turistickej príležitosti nenavštívil, ak vôbec. 08/12/14 Alexander Daňo Slanské vrchy
Túra Bachureň z Lipoviec v zime-nezime Asi každý z nás rád spoznáva miesta, kde dosiaľ nebol. Nie som výnimkou, preto som sa rád pridal k nápadu navštíviť jedno z najmenších pohorí – Bachureň. Síce v netypicky zimnom počasí, keď bolo zbytočné brať či už snežnice, nebodaj lyže, ale zato počas pekného slnečného dňa. 02/03/14 Alexander Daňo Branisko, Šariš

Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. dnes Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. včera Pavol Timko Tribeč
Túra Veľké Hincovo pleso zo Štrbského Plesa Malebnosť Vysokých Tatier ma vždy svojím spôsobom priťahovala, ale aj napriek tomu som v nich nejako nenašiel záľubu. Ako turista by som ich chcel aspoň čiastočne spoznať a oboznámiť sa z ich chatami, plesami a možno aj s vrcholmi niektorých štítov. 13/09/19 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry

Stodola v sedle Rozdiel 01/11/18 22:18 6 príspevkov
    • Pieniny - Malé Pieniny: sedlo Rozdiel (Przelecz Rozdiela)
    • vlastný spací vak a karimatka
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody