Búda Stodola v sedle Rozdiel

Pri poľsko-slovenskej štátnej hranici nad obcou Litmanová vedľa sedla Rozdiel (Przelecz Rozdiela) stojí stará stodola. Nie je v najlepšom stave, ale v prípade potreby dobre poslúži ako bivak, či len dočasné útočisko pred nepohodou počasia.

Pieniny - Malé Pieniny: sedlo Rozdiel (Przelecz Rozdiela)
800 m n. m.
vlastný spací vak a karimatka
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
v bezprostrednej blízkosti objetku sa nenechádza zdroj vody
Dalšie info
štátna hranica s Poľskom

Leží priamo na žltej TZT, dokonca značka je namaľovaná priamo na nej, a tak nie je možné ju obísť. Na mape www.turistickamapa.sk stodola naznačená nie je. Nocľah v nej som vyskúšal osobne a cítil som sa v nej dobre, aj keď jej výzor tomu na prvý pohľad nezodpovedá.

Stodola pozostáva z troch častí, prvá - zrejme obytná časť pre pastierov, je už napoly zrútená a na prenocovanie nevhodná. Stredná časť - priechodná, sa dá už možno využiť tiež na prenocovanie, ale iba v ideálnych podmienkach, čiže ak veľmi nefúka a neprší.

Tretia predmetná časť – senník, je na prenocovanie už prakticky plne vhodná, nachádza sa tam dostatok kvalitného sena a počas môjho pobytu koncom novembra bolo suché a nebolo ho cítiť ani stuchlinou. Problémom môžu byť v prípade veľmi nepriaznivého počasia (snehová víchrica, či víchrica s dažďom) väčšie medzery medzi niektorými brvnami, či zopár malých dierok v plechovej streche. Medzery medzi brvnami by sa však v prípade potreby dali utesniť senom, ak by to bolo nutné. Ďalším nedostatkom sú určite chýbajúce dvere senníka, tie by bolo nutné v extrémnom počasí nahradiť celtou, fóliou, čečinou a pod.

Napriek polozrútenej prednej časti sa mi statika ostatnej konštrukcie stodoly zdala neporušená a nemal som z toho dôvodu žiadne obavy. Rozmery senníka sú cca 5 x 4 m.

Blízko sa nachádza podobná stodola, táto však už vo výbornom stave, ale bohužiaľ, aj uzamknutá a neprístupná. Búda nad sedlom Rozdiel (Przelecz Rozdiela), spomínaná v samostatnom článku, bola skutočne naplnená asi polmetrovou vrstvou odpadu, hlavne PET fliaš, a tak túto by som na nocľah určite neodporúčal.

V blízkosti stodoly som žiadnu studničku nezaregistroval. Ako zdroj vody poslúži jedine blízky potok s rovnomenným názvom ako blízke sedlo.