Test Nohavice Progress Kandahar

Zateplené rýchloschnúce nohavice vystužené Cordurou. Elastický materiál s trendovým kontrastným šitím. Preverené zipsy YKK a visačka etablovanej firmy Progress. Pozdáva sa vám kombinácia týchto parametrov alebo ste len zvedaví, ako to všetko môže fungovať na jednom výrobku? Alebo to bude len zmes marketingových nálepiek a v reáli nepoužiteľný kus handry, ktorý poteší leda tak pod hipsterským vianočným stromčekom? Nasledujúce riadky, verím, povedia viac...

Výrobca
Farebné kombinácie
čierno/čierna, petrolejova/čierna
Páči sa mi
kombinácia materiálov, univerzálny dizajn, odolnosť
Nepáči sa mi
drobné nedostatky v detailoch šitia, širší spodný lem nohavice aj po zúžení
Infocena
Obchody
progress-sk.sk$ret

Materiál

Ľudovo povedané matroš. Nie ten horolezecký ani na fajčenie. Jednoducho materiál, z ktorého niečo zhotovíme. V tomto prípade seriózne vyzerajúci kus oblečenia v kombinácii 85 % nylon + 15 % spandex. Nie však homogénne, ale tak pekne, po turisticky - elastické nohavice doplnené o cordurou zosilnené časti členkov, kolien a zadku. Tam, kde najviac treba. Kde sa naše unavené polovičky (nie tie zákonité) na pníkoch vyvaľujú, kde sa nôžky cestou do podkrovia horskej chaty pletú, kde sa kolenačky snažíme jesenné dubáčiky spod smriečka vydolovať. Doplňte si to zateplením a máte to pre tieto sychravé dni nakombinované.

Dizajn

Šak musím aj dajako vypadať v tej hore, nie? No dobre, kombinácia strečovej čiernej a oteruvzdornej čiernej nie je práve to pravé orechové na dúhový sprievod a ani bledošedé prešívanie z vás MISS hornej stanice lanovky neurobia. Na druhej strane však dizajn týchto gatí nikoho neurazí a pre fajnšmekrov oznamujem, že čierna sa hodí ku každej farbe batohu aj čiapky. Pre pluralitu názorov uvádzam, že toto nie sú montérky. Montérky totiž majú traky a vrecko na hrudi. To len keby ste sa náhodou nevedeli rozhodnúť, čo si ráno obliecť do roboty.

Poďme však na detaily - to, čo odlišuje Miletičku od tovaru v outdoor shope. Strih gatí je myslím zvolený dobre, aj na moju nepravidelnú postavičku sa natiahnu v každom mieste tak akurát. Aj vďaka rázporku na zips a cvok. Kolienka sú patrične vyformované, nech sa dobre chodí a ani zadok sa pri driapaní hore skalou nesťažuje. Keby ste na sebe niečo potrebovali “doštelovať”, tak je k dispozícii sťahovanie pásu na dva cvoky, pútka na opasok a aj spodok nohavice sa cvokmi prispôsobí vibrame. Privítal by som však menší priemer, na ktorý sa dá spodný otvor zmenšiť. V otvorenom stave nohavice cez vibramu nepretiahnem a v zúženom je to stále kúsok veľké aj na seriózne baganče. Na botaskách mi už nohavice vyslovene padajú k zemi. Aj napriek tomu hodnotím použitie cvokov namiesto nespoľahlivej gumičke kladne.

Výbavu dopĺňa štvorica (no dobre, je ich päť) vreciek. Dve klasické plus také to maličké, kde si na rifliach dávam maximálne tak mince z výdavku v obchode. Keď nenechávate na chate tringelty, možno ho využijete tiež. Hlavným prvkom na odkladanie rýchlodostupných vecí bude dvojica postranných vreciek na zips. Ich umiestneniu nemám z praktického hľadiska absolútne čo vytknúť. Elastický materiál a všitý záhyb dovolia naplniť ich až po okraj. Trochu rozpačito však pôsobí kosoštvorcový tvar, ktorý je v tomto prípade ústupkom v dizajne. Ak tam nepotrebujete prenášať barmanskú peňaženku, ale len takú tú klasickú a balík vreckoviek, nejaké rýchle povzbudzovadlo, mobil a podobné drobnosti, tak budete spokojní. Rybári si zaiste vypomôžu svojou vestou s dvoma tuctami vreciek a pre lesnú hru na vojačikov zas slúžia iné výrobky s maskovacím vzorom.

Kvalita vyhotovenia

Vezmite to do ruky a viac nepotrebujete. Jednoducho hodnotná kvalitka. Dvojité prešívanie, zosilnené švy na každom dôležitom spoji a, samozrejme, zdvojená hrúbka materiálu na lemoch. Menej očakávaným, no rozhodne nie tragickým bodom sú nedôsledne ostrihané konce nití. Schválne som ich neskracoval a čakal, ako sa budú správať. Ku cti im slúži, že sa nestrapkajú a nitka je stále nitkou a nie zhlukom rozpletených vlákien. No mínusový bodík tam je...

Zipsy YKK sú už stálicou a k ich kvalite nie je čo dodávať. Pôsobia síce krehko, no prešli aj testom násilného ťahania. Uvidíme, ako sa zachovajú gumené predĺženia bežcov, keď udrú skutočné mrazy. Šuflík v našom mraziaku už totiž obsadil Pišta, posielam poďakovanie do prasiatkového neba...
Vzhľadom na farebnú a materiálovú kombináciu je nutné dodať, že sa odtiene látky ani šitia praním a slnkom nemenia.

Údržba

Visačka hovorí jasne: 40° voda a ak si potrpíte na puky, tak aj žehlička na nízku teplotu. Výbavičku zvyknem prať v niečom tekutom. Či už klasickom od Henkelu alebo špecializovanom na membrány, zásadne bez aviváže. Toto sa mi osvedčilo aj pri týchto nohaviciach. Zablatenie rieši kefka. Viac nie je nutné dodávať ani riešiť.

Praktikum

Konečne sa poďme vrhnúť na to, čo robí test testom. Ide sa do lesa!!! Prvé zoznamovanie s nohavicami prebehlo ešte na konci leta. A to je veruže obdobie, na ktoré si zo skrine vytiahnite niečo tenšie. S príchodom veternejších dní, skoršieho súmraku a poriadnej rannej rosy prichádza čas, keď tieto nohavice začínajú nielen hrať divadielko, ale aj skladajú praktické skúšky. Zo svojho doterajšieho pozorovania to vidím na teploty pod 15 °C, optimálne sa cítim niekde tesne nad nulou. Mne síce pomáha naturálna doplnková izolácia, no som presvedčený, že spolu prežijeme aj nevysokohorskú suchú zimu a v tom najhoršom si zavoláme aj kamošku značky CG (pre neznalých: Ceple Gače).

Všimli ste si to drobné poznamenanie o suchu? Tak tu prichádzame k bodu, kde je pre zachovanie dekóru potrebné povedať, že toto nie sú žiadne hardshell membránovky do celodenného lejaku alebo brodenia po pás v snehu. Výrobca hovorí marketingovou rečou o vodoodpudivej úprave zvanej NANOtex. Ja hovorím polopatistickou rečou o tom, že po 10 opraniach budete mokrí, akonáhle hrubší materiál presiakne. Či je to plus alebo mínus, je irelevantné. Jednoducho sa ráno zariaďte pri výbere, čo do batoha a na seba. Transport kvapalín ale funguje kvalitne aj opačným smerom, vo vnútri nie ste ako v igelite a aj napriek výraznej námahe sa nečvachtáte vo vlastnom pote.

Smradová skúška dopadla na počudovanie dobre. Mokré gate skončili klasicky v igelitke pohodené týždeň v kúte (preventívne v kúte garáže, snáď mi to naše Picasso odpustilo). Merino to nie je, ale výsledok je v pásme výrazne lepšieho priemeru. Trvanlivosť preveríme v lehote dvojročnej záruky, ale zatiaľ majú nohavice za odolnosť skóre bez straty vlajočky. Elastický materiál má zopár drobných zádrapkov, no s certifikátom “geocaching approved”. Spodné lemy som ťahaním po zemi doteraz nezodral a ani slabina všetkých mojich kúskov oblečenia sa doteraz neprejavila a vnútornú stranu stehien som “vďaka” objemnejším nohám nepredral aj napriek strihu, kde je predná polovica z menej odolného materiálu.

Konečne záver

Napíšte si súhrn svojich potrieb a porovnajte s nasledovným zoznamom. Ak vám vyjde aspoň čiastočná zhoda, tak nebudete sklamaní. Hoci cena je minimálne 5-násobkom lacnej náhrady z ázijského trhoviska.

- trojsezónne použitie s doplnkovou vrstvou počas tuhej zimy,
- obmedzená vodeodolnosť výmenou za priedušnosť,
- jednoduchý, no účelný dizajn,
- kvalitné materiály,
- streč v kombinácii s Cordurou pre neobmedzovaný pohyb,
- osvedčené riešenia: zipsy a kovové patenty namiesto gombíkov a gumičiek.