Príbeh Vander 1988 z môjho cancáku

Predkladám vám úplný a neupravený popis nášho vandru z roku 1988 presne tak, ako ho mám zapísaný. Nič nepridávam, nič neuberám. Robím to preto, aby som vás inšpiroval k tomu zaviesť si svoj cancák a tiež aby ste sa trošku pobavili.

Tam

Odjazd Skal. 5,56

Veselí 6,30

Veselí 7,40 Uh. Hr. 7,35

Zvolen 12,13 Zvolen 12,13

Späť

Brezno 4,40 (námestie) B. B. 5,00 (14,40)

Veselí 10,05 Ves. 9,05 ( „ ) 19,10

Veselí 10,55 Uh. Hr. ( 19,38 ) „

Skalica 11,31 Ves. 9,58 19,15

Skal. 10,28 19,44

Velký vandr 1988

Rozoslané pozvánky všetkým

Hlási sa len Štela, Šoň-Šoň a ja.

Dujin vezie Dušana do tábora.

Kobe musí kŕmiť včely

Kamil vezie decká z tábora.

Lolin má dodzigané kríža.

Sigin je v Krkonošiach.

Pepa pod autom.

Freda v tábore.

A tak čau!!

16. 7. 88 Sobota

Štela prichádza vlakom do Skalice. Čakám ho s autom, bereme Milana a Dáša nás vezie do Hradišťa, aby sme dostali miesto v diaľkovom autobuse o 7,35 do Zvolena. Štela informuje, že za nami príde Šánek. Vo Zvolene o 12,12 Odjazd do Očovej 13,25. V krčme dáme dve pivá, necháme odkaz Šánkovi a po modrej Hrochoťskou dolinou cca 4 hodiny. Spíme v senníku. Spústa hríbov - robíme si k večeri. Aj more malín. Je to najprv pochod po „skratke“ lesom a potom cupotačka po asfaltke. Štela si zabudol kúpiť rum (?!) a tak kupuje vo Zvolene pre istotu celý liter.

17. 7. 88 Nedeľa

Po raňajkách pochod po zelenej na Kyslinky (štátny majetok?) a po zelenej do sedla Jasenová. Celkom mierne stúpanie. Nikomu nevyvrel chladič. Na stretávke s červenou papaňa v prístrešku. Mokrá tráva po búrke, a tak sme po jajá mokrí. Ďalej cez Vepor a Hrb (geografický stred Slovenska) na Chatu na Hrbe. Pri schádzaní padám a po riti zošup – krivím krosnu a celý od blata. Na chate á dve pivá a ďalej po červenej na Tri vody (vysoká pec). Pretože zo Šánkom sme dohovorení na nocľah u jazierka pri horárni Hronček, z posledných síl tam prídeme. Paráda!!! Vrazíme sa na terasu les. chaty u jazierka (priehrada). Prichádza Šánek. Po túre zničení volíme nasledujúci deň oddychový. Šánek má US-ku, málo jedla a žiadne cigarety (a parazól).

18. 7. 88 Pondelok

Šánek ráno ide stopom nakúpiť si do Hronca potraviny, cigarety a rum, ktorý sa nám akosi míňa. Úspešne sa cca o 15,00 vracia. Šoň-Šoň si lieči čongále a Štela a ja sme išli k medokýšu a po okolí. Potom chytáme ryby a pod. Podvečer príchod nasratých ochranárov, ale my ich iritujeme. Spíme zase na verande. V noci prší.

19. 7. 88 Utorok

Ráno dobrý šupák. Našťastie len pol hodinky. Papkáme a balíme, a potom pakes na trať. Po červenej prudký stupák, ale nie dlhý, na Zákľuky a ďalej selanka zvlneným hrebeňom a hoľami. Asi 20 minút ideme v miernom daždi v pláštenkách. Všade plno krásnych senníkov a salašov a pod. Prichádzame až na Tlstý Javor. Odtiaľ cca 5 minút po červenej a ideme po špeciálnej značke do Dobročského pralesa. Paráda – paráda. Konečne vieme ako majú vyzerať stromy. Schádzame náučným chodníkom na žltú a do Čierneho Balogu. Nákup v obchode, v krčme tri pivá a pakes do doliny Šaling. Asi po 4 km spíme na verande hájovne.

20. 7. 88 Streda

Ráno vztyk, raňajky a pakes po modrej až na horáreň Jilemnického. Ďalej po stret žltej a do sedla Machniarka. Stále samý senník a salaš a dokonca opustené drevenice. Milan a Šánek volia lenivé odpoludnie, Štela a ja prechádzku bez báglov do sedla Bánovo, až do sedla Diel a neznačenou cestou po hradskú „Pod Dielom“. Ďalej po štátnej ceste až po odbočku na zelenú po stan. Bánovo a späť hore okolo lyžiarskeho vleku na Machniarku. Spíme v senníku.

21. 7. 88 Štvrtok

Ráno úplne langsam balíme a úplne zvoľna sa ťaháme krajinou. Späť na žltú a po nej do Pohronskej Polhory. Kufrujeme, ale v kľude. I tak sme o 11,00 v Pohronskej Polhore. Plánovaný odchod v piatok o 4,40 z Brezna sa nám zdá zbytočne neskorý, a tak hľadáme spoj domov. Hurá - 12,15 špeciálny autobus z Humenného do Banskej Bystrice. 14,40 z Bystrice bez Šánka (má režimku a ide vlakom) až do Veselí (19,10) a o 19,15 do Skalice.

A je po vandri.

Súhrn

Paráda. Počasie striedavo oblačno. Bez veľkého chladu, ale i horúčav. Krajina mierne zvlnená so spústou senníkov a pod. Partia bezva.

Poučenia: Čo najviac odľahčiť batohy.

1., S trojdennou zásobou jedla na cca 15 kg.

2., Zásadne vždy pláštenky, aby i daždivé počasie nenarušilo pochod.

3., Rešpektovať zásoby na určené dni.

4., Boty, boty, boty.

5., Naladiť aspoň trochu kondíciu.

6., Na prepravu používať diaľkové autobusy - rýchlo, bez časových strát.

Ahoj Boro

Vysvetlivky

Tak a to je koniec zápisu jedného nášho vandru. Len pre vysvetlenie uvádzam: Milan a Šoň-Šoň je tá istá osoba. Okrem Šánka sme nikto nefajčili a tiež on je jediný z tejto štvorice, čo to už má za sebou. Zomrel na rakovinu pľúc. Gramatické chyby sú autentické, tak ako sú zaznamenané a vznikli preto, že som Záhorák a mäkčenie nám normálne nejako nepasuje. Ale prisahám, že sa nám páči. Nezabudnuteľnou časťou tohto vandru bol prechod Dobročským pralesom, ktorý je dnes pre verejnosť (samozrejme neprotekčnú a neplatiacu) uzavretý. Podľa mňa je to jedna z najväčších chýb a krívd na turistickej verejnosti. Senníky, tu spomínané, už dávno neexistujú, tobôž opustené samoty. V jednej sme neskôr spali aj v zime, ako o tom píšem v mojej novej knihe. Diaľkové autobusy sa nakoniec neosvedčili, o čom sme sa presvedčili o pár rokov neskôr. A dnes si dokážeme zbaliť batohy s váhou 10 - 12 kg na tri – štyri dni. Ale to je vec nových technológií a našich nižších nárokov. Výraz „vyvrel chladič“, znamená to, že sa povracal. V Hrochoťskej doline pri prežieraní sa malinami (naozaj ich bolo príšerne veľa) sme vymysleli súťaž, ktorú dodnes úspešne v partii používame, a síce je to súťaž o to, že kto zje spolu s malinami najväčšieho hovnivála (alebo nejakého iného chrobáka). Ten, kto bude tretí získa prívesok na kľúče so znakom súťaže, kto bude druhý, ten môže niesť celý vander niekomu batoh a ten kto bude prvý, môže okamžite ísť domov a ešte mu dáme potvrdenie, že nikdy v živote s nami nebol na vandri. Nuž takí sme my borci. Pánabeka, to boli časy.

Tak čo, páčilo sa? Mám vám sem zasa niečo pridať?

Knižky Karpatské horské a Kapor Fatranský a iné príbehy od Bora Tomisa si môžete objednať cez elektronický formulár.