Búda Koliba Sihelky

Počas potulky Jánošíkovými chodníčkami v Kysuckej vrchovine som na začiatku zimy prechádzal povedľa dvoch kolíb. V týchto končinách je dosť vzácne nájsť objekt, kde by turista mohol nájsť útočisko pred nepohodou, prípadne sa zložiť na nocľah. Tak vám ho priblížim.

Kysucká vrchovina: dolina potoka Struháreň (žltá značka Terchová-Šípková - Kýčerka)
770 m n. m.
prístupný pitvor a podkrovie pre 6 - 8 osôb, spacák nutný
celoročne prístupné (bez možnosti zakúrenia)
Dalšie info
stará horská usadlosť využívaná na súkromné rekreačné účely

Dvojica starých kolíb sa nachádza na plochom hrebienku na južných svahoch Kysuckej vrchoviny v doline potoka Struháreň, ktorý sa v Terchovej vlieva do Varínky. Priamo popri nich prechádza žltá značka, stúpajúca zo Šípkovej (časť Terchovej) na modro značkovaný hrebeň medzi Kýčerkou (900 m) a Okrúhlicou (1076 m). Okolité svahy, bývalé pasienky, teraz postupne zarastajú. Značenie je pomerne riedke, chodníkov a cestičiek je veľa, tak pri hľadaní správnej trasy treba byť pozorný. Koliby sú ukryté v tieni mohutných stromov (asi lipy).

- žltá zo Šípkovej, 0.45 h
- žltá od TIM Kýčerka (križovatka s modrou), 0.35 h

Obidve jednoduché zrubové jednopodlažné stavby sú zastrešené typickou sedlovou strechou s podlomenicou na štítoch. Dvere aj okná jednej z kolíb sú uzamknuté. Druhá má voľne prístupný stredný priechodzí pitvor. Dva bočné priestory sú tiež uzamknuté. Pitvor má podlahu z udupanej hliny, sú v ňom uskladnené dva stoly a po strane uložené drevo. Vedie z neho rebrík na pôjd jednej z miestností vystlaný senom. Na prenocovanie sa tam zmestí 6 až 8 osôb. Šindľová strecha pôsobí dôveryhodne, ale cez škáry v štíte bude isto prefukovať, takže spacák je samozrejmosťou.

Podľa stavu a opísaných okolností koliby nie sú opustené a v letnom období sa zrejme využívajú. Treba teda rešpektovať vlastníctvo a po prípadnom použití nechať všetko v pôvodnom stave.

Vodu som v okolí neobjavil, ale ani som ju intenzívne nehľadal. Severne aj južne od hrebienka v dolinách tečú potoky, tak sa možno nájde aj použiteľný prameň.