Koliba Sihelky

19. 01. 2013
Počas potulky Jánošíkovými chodníčkami v Kysuckej vrchovine som na začiatku zimy prechádzal povedľa dvoch kolíb. V týchto končinách je dosť vzácne nájsť objekt, kde by turista mohol nájsť útočisko pred nepohodou, prípadne sa zložiť na nocľah. Tak vám ho priblížim.

Dvojica starých kolíb sa nachádza na plochom hrebienku na južných svahoch Kysuckej vrchoviny v doline potoka Struháreň, ktorý sa v Terchovej vlieva do Varínky. Priamo popri nich prechádza žltá značka, stúpajúca zo Šípkovej (časť Terchovej) na modro značkovaný hrebeň medzi Kýčerkou (900 m) a Okrúhlicou (1076 m). Okolité svahy, bývalé pasienky, teraz postupne zarastajú. Značenie je pomerne riedke, chodníkov a cestičiek je veľa, tak pri hľadaní správnej trasy treba byť pozorný. Koliby sú ukryté v tieni mohutných stromov (asi lipy).

- žltá zo Šípkovej, 0.45 h
- žltá od TIM Kýčerka (križovatka s modrou), 0.35 h

Obidve jednoduché zrubové jednopodlažné stavby sú zastrešené typickou sedlovou strechou s podlomenicou na štítoch. Dvere aj okná jednej z kolíb sú uzamknuté. Druhá má voľne prístupný stredný priechodzí pitvor. Dva bočné priestory sú tiež uzamknuté. Pitvor má podlahu z udupanej hliny, sú v ňom uskladnené dva stoly a po strane uložené drevo. Vedie z neho rebrík na pôjd jednej z miestností vystlaný senom. Na prenocovanie sa tam zmestí 6 až 8 osôb. Šindľová strecha pôsobí dôveryhodne, ale cez škáry v štíte bude isto prefukovať, takže spacák je samozrejmosťou.

Podľa stavu a opísaných okolností koliby nie sú opustené a v letnom období sa zrejme využívajú. Treba teda rešpektovať vlastníctvo a po prípadnom použití nechať všetko v pôvodnom stave.

Vodu som v okolí neobjavil, ale ani som ju intenzívne nehľadal. Severne aj južne od hrebienka v dolinách tečú potoky, tak sa možno nájde aj použiteľný prameň.

Koliba Sihelky 25/03/13 10:44 3 príspevky

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra

Túra Jelšavský hrad a Skalka Hurá!!! Koronokríza takmer skončila a môžeme konečne ísť na náš prvý tohoročný viacdňový pobyt. Tento raz nazrieme do regiónu Gemer. Niektoré časti Gemera poznáme celkom dobre, no oblasť okolo Revúcej a Jelšavy je pre nás Terra incognita. Je načase to zmeniť. Veľkým lákadlom sú tri hrady, na ktorých som ešte nebola – Jelšavský, Šivetický a Rákoš. 10/07/20 Danka Tomášiková Revúcka vrchovina
Túra Hrebienok – Tatranská Lomnica Jarné prázdniny sme sa nakoniec rozhodli stráviť vo Vysokých Tatrách. Ako východiskový bod vyhrala Tatranská Lomnica, odkiaľ sa dá v pohode všade dostať vláčikom a nemusím riešiť presuny autom, ani plné parkoviská. A keď sme boli vo Vysokých Tatrách, nemohli sme minúť Studenopotocké vodopády. 09/07/20 Martina Haratíková Vysoké a Belianske Tatry

Koliba Sihelky 25/03/13 10:44 3 príspevky
    • Kysucká vrchovina: dolina potoka Struháreň (žltá značka Terchová-Šípková - Kýčerka)
    • prístupný pitvor a podkrovie pre 6 - 8 osôb, spacák nutný
    • celoročne prístupné (bez možnosti zakúrenia)
    • stará horská usadlosť využívaná na súkromné rekreačné účely