Test Batoh Lowe Alpine TFX Kongur 65:75

Ide o veľkoobjemový, výnimočne ľahký batoh, určený predovšetkým na dlhé túry a viacdenné pobyty v prírode. Mal som to potešenie ho prevetrať na potulkách po slovenských horách, ale i pri viacdennom pobyte nad hranicou 4000 m n. m. vo švajčiarskych Walliských Alpách, kde dostal poriadne zabrať (o mne už ani nehovorím). Bol som veľmi zvedavý, či je hoden pomenovania po krásnej a majestátnej sedemtisícovke v Pamíre.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierna, zelená, červená, modrá
Páči sa mi
objemný vrchlík, kvalitné materiály, dobré vypracovanie, zmysel pre detaily a pohodlie pri nosení
Nepáči sa mi
veľmi malé vrecko na vodný vak, chýbajúce druhé pútko na čakan
Ostatné info
Obchody
lowealpine.sk$ret

Dizajn

Klasický, zhora plnený batoh s objemom 65 litrov je tvorený primárnou komorou, ktorá sa pomocou nastaviteľného vrchlíka dá rozšíriť ešte o 10 litrov. Samotný vrchlík je vzadu k batohu pripevnený tromi nastaviteľnými pútkami, pričom dva z nich sa nastavujú z vonkajšej strany a jedno z vnútornej. Výška "zdvihu" vrchlíka však postačuje nielen na už spomínané zväčšenie objemu, ale i na prídavok, napríklad v podobe bundy alebo lana. Do hlavnej komory sa dá dostať aj veľkým predným zipsom v tvare "U", čo uľahčuje prístup k spodným veciam v hlavnej komore. Prekrytie zipsu je ešte istené dvomi prackami. Keď som uvidel otvor na pravej bočnej strane pre vývod hadičky vodného rezervoára, chcel som spievať ódy na počesť výrobcu, no tieto chúťky ma prešli po vzhliadnutí samotného vrecka na vodný vak vo vnútri vaku. Je naozaj malé i na ten najmenší hydrovak, takže je pre tento účel nepoužiteľné. Celkom šikovne sa tam však zmestia napríklad mapy. Na spodnej strane batohu je druhá priestranná komora, cez ktorú sa dá prostredníctvom zipsu dostať na spodok hlavnej komory, prípadne ho nechať otvorený a mať z batohu jednokomorovú megasviňu. Bočné vrecká pôsobia nízkoobjemovým splošteným dojmom, najmä keď je ruksak už nabalený, ale následne prekvapia a sú takmer bezodné.

Priestranný vrchlík má taktiež dve komory, jedna je prístupná zvnútra a druhá zvonka. Vonkajšia časť je priestrannejšia a skrýva v sebe aj obal s oranžovou pláštenkou pre prípad silnejších dlhotrvajúcich dažďov. Nachádza sa tu ešte aj praktická karabínka na zachytenie kľúčov alebo iných drobností. Umiestnenie zipsu pre vstup do vrchlíka v hornej časti (a nie zozadu alebo spredu, ako to má mnoho iných batohov) sa javí ako dobré riešenie. Na spodnej strane vrchlíka je SOS tabuľka, ktorá nás názorne naučí, ako sa máme správať v prípadoch, v ktorých sa nechce ocitnúť nikto z nás.

Ďalšie praktické vrecko so zipsom je našité na pravej strane bedrového pásu a dobre poslúži v prípade rýchleho prístupu k peňaženke, lístkom na dopravu alebo energetickej tyčinke. Na ľavej strane pásu je sieťka, do ktorej môžeme dať prázdny obal z tyčinky. Dve sieťkové vrecká sú našité aj po bokoch vaku a poskytujú dostatočný priestor pre 1,5 l PET fľašu či termosku.

Chrbtový systém, popruhy a pripínanie výbavy

TFX Kongur je vybavený chrbtovým systémom TFX 4, ktorého výšku je možné regulovať v rozpätí cca 40 - 53 cm, takže batoh sa dá prispôsobiť takmer akejkoľvek postave, prípadne ho upraviť, aby nezavadzal materiálu navešanému na sedacom úväze. Nastavovanie je riešené jednoduchým spôsobom, kedy nie je potrebné nič prevliekať ani preväzovať, všetko zariadi jediná pracka. Pri zoznámení sa s Kongurom som nadobudol mierne obavy z pomerne úzkych ramenných popruhov, avšak po prvom nahodení naloženého batohu na chrbát sa všetky pochybnosti rozplynuli. Veľkou mierou sa na pohodlí nosenia podieľa široký, dobre tvarovaný bedrový pás, ktorý má za úlohu niesť 2/3 hmotnosti celého nákladu. Uťahovanie pásu je riešené smerom od tela dopredu, čo je podľa môjho názoru pohodlnejšie ako opačný spôsob. Pre dokonalé prispôsobenie pásu telu nosiča slúžia skracovacie popruhy na bokoch. Samozrejmosťou je ešte hrudný pás, nastaviteľné stabilizačné popruhy a bočné popruhy. Drobnou vychytávkou sú textilné pútka na oboch ramenných popruhoch na uchytenie napríklad fotoaparátu, GPS alebo mobilného telefónu v púzdre. Dĺžka popruhov pri spodnej komore je dostatočná aj na pripnutie karimatky.

Na prednej strane hlavnej komory je gumový prešívaný pás, do ktorého je možné pripevniť rôzny materiál (karabíny, slučky...) a nechýba aj jedno pútko na rukoväť čakanu. Spodný systém uchytenia hlavy čakanu je riešený v spoločnej pracke s pútkami na turistické paličky, avšak myslím si, že kto tento systém nepozná, bez návodu alebo schémy naň nepríde (môj prípad). Pútko na čakan totiž neexistuje, pokiaľ sa nepretiahne cez pracku, čím sa skrátia pútka na paličky.

Materiály a kvalita vypracovania

Vonkajší materiál, z ktorého je batoh vyrobený (SRP450 / 450HDP / 1680BALLISTIC), je pevný a ľahko prečká aj menšie dažďové prehánky. Vzhľadom na extrémne suchú jeseň som ho nemal možnosť otestovať v silnejšom lejaku. Kvalita tkaniny umožňuje aj hrubšie zaobchádzanie – v rámci možností, samozrejme. Bočné sieťky dokonca na moje prekvapenie vydržali aj nápor ostrého špicu rukoväte čakana.

Skúsenosti z používania

Ako som už spomínal, najviac som dal batohu zabrať pri viacdennom pobyte vo švajčiarskych Alpách a nemôžem naň povedať krivé slovo. Nakoľko som spočiatku nepochopil systém upínania čakana, musel som trochu improvizovať, no TFX Kongur má toľko možností, že zvládol aj moju technickú neschopnosť. Celkový objem je úžasný a spĺňa aj tie najvyššie nároky. Sám som neveril, keď som doň postupne napakoval jedlo, varič, spacák, potrebné oblečenie, termosku, 1,5 litrovú fľašu s vodou, ľadovcové skrutky, karabíny, sedák, prilbu, čakan, mačky, karimatku, turistické paličky, 60 m lano a kompletný stan pre tri osoby. No aj takýto náklad na mňa pôsobil, vďaka geniálnemu bedrovému pásu a malej váhe samotného ruksaku (1,77 kg), relatívne príjemne. Výrobca udáva možné zaťaženie TFX Konguru do 20 kg. Nebol ani zbytočne objemný, keď som v batohu mal naložené minimum materiálu. Trochu som sa obával netradične útlych zapínacích praciek, ale pracovalo sa mi s nimi dobre aj v rukaviciach a javili sa napriek svojej veľkosti dostatočne pevné. Dokonca som si po vzore moderných vojenských ruksakov vyskúšal na ľadovci aj "rýchlozhod" a čas som mal majstrovský. Za zmienku ešte stojí dobre riešený, veľmi objemný vrchlík. Škoda chýbajúceho druhého pútka na čakan a naozaj malého vrecka na vodný rezervoár. No myslím, že aj napriek týmto malým nedostatkom je to skvelý batoh.

Kongur ma ani raz nesklamal. Za krátku dobu nášho spolupútnictva odviedol dobrú prácu, hodnú jeho ceny. Vo vynaložených financiách na jeho obstaranie sa vám odzrkadlí najmä vysoká kvalita použitých materiálov, dobré vypracovanie, zmysel pre detaily a pohodlie pri nosení. Na viacdenné pochody divočinou, keď si potrebujete so sebou vliecť kompletný domov, je to ideálny spoločník.